9 tips til portfolio-making

Rigtig mange youngsters har lige fået den glædelige nyhed, at de er optaget på Kreativ Kommunikation, Hyper Island, Miami Ad School osv. Tillykke til jer!! 

Og lige så mange har netop afsluttet eller er tæt på. Og til alle jer - nye som gamle - er det garanteret ret lækkert med et par tips til, hvordan en røvlækker portfolio skal skæres.

Derfor får du (og alle andre, hvis mappe trænger til et facelift) 10 gode råd til en sej mappe:

  • Less is more. Vælg kun de idéer, der er simple og smukt eksekveret.
     
  • Kvalitet frem for kvantitet.
     
  • Fokuser på det, du er god til. Undgå at ligne én, der både er tekstforfatter, AD'er og digital designer. Din mappe skal kun afspejle dine spidskompetencer.
     
  • Læg blod, sved og tårer i din portfolio. Den skal fremkalde følelsen af 'wauw - kan man det?!' hos de kreative direktører, der ser den.
På Lifehack kan du se en infograpic over basic huskeregler, når du skal lave online portfolio.

Lifehack kan du se en infograpic over basic huskeregler, når du skal lave online portfolio.

  • Din kreative tankegang skal være frisk og nytænkende, og dit strategiske grundlag så præcist, at en fremtidig arbejdsgiver ikke kan overse dig.
     
  • Gør hvad du kan for at putte noget variation i mappen inden for dit felt. En case med humor. En med en hammergod indsigt. En med en god historie, osv. På den måde kan man se, at du arbejder varieret og ikke bruger den samme skabelon for dit arbejde hver gang.
     
  • Det er blevet vigtigere end tidligere at putte noget personlighed i mappen. Lav gerne (på din online portfolio) en lile video om dig selv. Eller noget andet, der på en personlig måde siger noget om dig.

    - Det skal selvfølgelig gi' mening, hvorfor du har formet din havskildpadde i trylledej, lavet en gif med den og lagt den på dit site. Er der ingen mening med galskaben, så vent, til du har en ordentlig idé. 
Skærmbillede 2014-06-22 kl. 15.44.40.png

Analog eller digital portfolio?

  • Særligt hvis du er ung, forventes det, at du har en digital portfolio. Det er praktisk, fordi du altid har den ved hånden. Samtidig vil mange forvente, at de kan finde dit arbejde online, hvis de søger efter det på nettet. Den vil glimre ved sit fravær.
     
  • En analog mappe er god at have med til kaffemøder eller jobsamtaler, fordi det har en stærkere effekt at se dit arbejde i virkeligheden. Så udelad den ikke. Men den skal være toptunet og flot sat op. Hvis den roder, og du skal undskylde for det ene og det andet i den, kan det have modsat effekt.
Squarespace er også et godt sted at lave din portfolio. De er forholdsvist nemt, og der er mange fine templates at vælge imellem. 

Squarespace er også et godt sted at lave din portfolio. De er forholdsvist nemt, og der er mange fine templates at vælge imellem. 

Portfolio-tips'ene er givet af Pierre Odendaal, Chief Creative Officer hos McCann Johannesburg.

Vil du have flere tips - eller læse hele artiklen, jeg har taget udgangspunkt i - så klik på Creativebloq's link her

God fornøjelse!

Kender du Reklamelinjen? (nej det er ikke en hotline)

Note for youngsters: Den 27. juni er der deadline på Reklamelinjen. Selvom det måske lyder som en hotline for folk, der bare ikke KAN få radioreklamer nok, er Reklamelinjen altså en uddannelse for kommende reklamedamer og -drenge. Ikke dårligt.

Reklamelinjen finder du på KEA. Og er du ung, kreativ - måske lidt forvirret? og ved ikke, hvad du vil - andet end at det godt må være ovre i den kreative ende af verden - skulle du stærkt overveje Reklamelinjen.

Uddannelsen varer 9 måneder. Du skal på skolebænken hver mandag og torsdag fra kl. 18-21 fra den 1. september 2014. 

Se selv, hvor dygtig man bliver af at gå på Reklamelinjen. Asbjørn Severin og Theis Ferrall vandt en pris i YCCA '14 og skal derfor til Cannes om lidt. De to kompetente herrer yderst til hver side er Kaare Grundtvig og Per Holm, som er de gode bagmæ…

Se selv, hvor dygtig man bliver af at gå på Reklamelinjen. Asbjørn Severin og Theis Ferrall vandt en pris i YCCA '14 og skal derfor til Cannes om lidt. De to kompetente herrer yderst til hver side er Kaare Grundtvig og Per Holm, som er de gode bagmænd bag Reklamelinjen.


En del af tiden er undervisning, men rigtig meget af tiden går også med brainstorms og opgaveløsning. For rigtige kunder, der kommer med ægte udfordringer, du skal løse. Hvordan du gør dét, lærer du. Du får mildest talt meget værdi for pengene og får skudt din portfolio fra start.

Thomas Hoffman fortæller om stort og småt. Måske fortæller han også lidt om den lille film for et eller andet tøjmærke, han vist nok har høstet en pris eller 2 for. Se hele videoen med Thomas Hoffman her .

Thomas Hoffman fortæller om stort og småt. Måske fortæller han også lidt om den lille film for et eller andet tøjmærke, han vist nok har høstet en pris eller 2 for. Se hele videoen med Thomas Hoffman her .

Eller, altså - jeg ved det ikke, for jeg har aldrig taget uddannelsen, men jeg har hørt det ude i byen. Faktisk har jeg hørt meget godt om kurset ude i byen. 

Husk også at like Reklamelinjen på KEA på facebook. Her kan du nemlig finde et hav af videointerviews med spidserne fra den danske reklamebranche. Sådan nogle, som du bliver undervist af på Reklamelinjen, i øvrigt. Go go go. Og like like like. Og ansøg! Senest 27. juni. 

Kan du ikke gøre den her emballage flottere?

I SevenEleven kan man efterhånden få alt. Nu kan man også købe danske jordbær på bæger. Ret smart, når man er på farten, generelt har en ustyrlig mani med danske jordbær OG er på jagt efter noget sundt.

Jordbær to-go fra SevenEleven ser ud som på billedet nedenfor.

'Pure Bites - a taste of nature' hedder de. 'A taste of nature'... spændende.

bær1.jpg
IMG_2263.jpg

En mildest talt hammerkedelig emballage. Ikke særlig grafik-lækker, unik eller statement-agtig. Ikke rigtig én, man har lyst til at flashe. Det er lidt synd, for med sådan et dejligt, lille produkt var der ellers lagt i ovnen til en tilsvarende dejlig emballage. 

Jeg er sikker på, jordbærrene ville sælge bedre i en emballage som fx denne:

Eller denne:

Eller sådan her:

Eller hvad med sådan en smart sag her:

frugt.jpg

Eller dem her:

Skulle du føle dig fristet til at tage den tiltrængte redesign-udfordring op, kan du på Pinterest-board'et 'Packaging design' af LILynn Apple se et HAV af andre fede emballagedesigns.

2 teenagere laver reklamefilm til andre teenagere

Tja, det virker egentlig logisk. At få et par 15-årige knægte til at udtænke den kreative plan, når målgruppen selv er ca. 15 år.

Bureauet Cool Gray har shanghai'et Albert og Anton - kendt fra seneste omgang X factor - til at udvikle en række film for FK Distribution

Albert og Anton ER nogle ret seje teenagere med en go' røvfuld karisma trods den laid back attitude. Og så er det i øvrigt hammersmart, at deres navne spiller perfekt sammen.

Men én ting er at hedde Anton & Albert og være seje til at youtube den hver dag. Noget andet er at få et budskab igennem til en målgruppe, der er sindssygt krævende og pisseutålmodig.  

Om projektet for FK Distribution er en succes, kan du selv vurdere her:

Kan du ikke holde fingrene fra poderne, kan du jo subscribe deres Youtube-kanal Novopleco.

Og her er videoen fra da Danmark lærte Anton og Albert at kende:

Læs mere om arbejdet mellem Anton og Albert og Cool Gray i Bureaubiz' artikel her.

Her ligger årets vigtigste konkurrencer

Det handler om at hive metal hjem. Det er det, det handler om. Og nogle bobler! (og det er iøvrigt lige præcis, hvad vi skal på fredag!)

Men hvornår hulen er det nu, de forskellige konkurrencer finder sted i løbet af året?? 

Nu har Niklas Hultqvist - AD'er og studerende på Kreativ KommunikationMediehøjskolen - været så flink at sende mig en årsoversigt med de vigtigste konkurrencer. Kalenderen er primært lavet til branchens youngsters, men der er skam også flere voksen-konkurrencer på skemaet.

(Klik på billedet, hvis det skal være større)

Tidspunktet for hver enkelt konkurrence er lagt ud fra, hvornår den fandt sted sidste år. Derfor er der ikke en specifik dato på. Men oversigten er stadig uundværlig, synes jeg.    

Vil du have mere Niklas, så hedder han NiklasHultquist på Twitter.

 

Vi ses fredag! Pøj pøj.

6 bøger og en app, der kan gøre dig lidt sejere

Jeg har forsøgt at tage nogle Pinterest-lækre billeder af mine bedste fagbøger, men da både lys og telefon og location ikke var af premium-kvalitet kom det lige lidt ned i niveau. 

Men det handler heller ikke om billederne. Det handler om de her 6 bøger (og en app længere nede) du skal skrive på ønskelisten. App'en kan du bare hente. Den ville være sær at lægge under træet til jul..

1:  'The Advertising Concept Book- Think Now, Design Later' af Pete Berry. En moppedreng, som jeg går til og fra. Bogen handler om idéen. Ikke om den færdige eksekvering. Og det fede er, at alle eksempler er illustreret med skitsetegninger for at holde fokus på idéen. Kan læses af alle. Køb den her.

2: 'Copywriting' af Rob Bowdery. Kommer omkring mange forskellige sprektre af tekstforfatning. Et basic must for copywriters in spe. Køb den her.

3: 'Ogilvy on Advertising' af David Ogilvy. En legende har talt. Det handler om den gode - nej - den brilliante idé. Hvad der gør, at din idé er great og ikke bare god. Læs læs læs! Når du har købt den her.

4.' Copywriting. Succesful writing for design, advertising and marketing' af Mark Shaw.
Den stod og råbte på mig i en boghandel i Brooklyn for et års tid siden, og jeg købte den uden at blinke. Jeg indrømmer også uden at blinke, at jeg ikke tilnærmelsesvist har læst den endnu, men at den står på min to-read liste. 

5: 'Grundbog for art directors' af Katrine Granholm, Dorte Nielsen og Tine Kej. En vildt brugbar grundlæggende idé-bog. Selvom titlen indikerer det, er bogen ikke kun for art directors men for alle, der gerne vil være bedre til at få idéer. Du købe den her.

6: It's not how good you are, it's how good you want to be' af Paul Arden. En lidt lommefilosofisk bog, jeg købte lidt tilfældigt. Men som viste sig at være tænkt til reklamefolk. Og rumme mange gode sandheder. Superhurtigt læst - og gerne flere gange. Køb den her.

(det er her, mine Pinterest-lækkerheds-skills skulle komme til syne, men jeg ved ikke rigtig..)

(det er her, mine Pinterest-lækkerheds-skills skulle komme til syne, men jeg ved ikke rigtig..)

close up.jpeg

Og så til app'en:

The Concept Maker app leverer inspiration og nye baner at tænke i, hvis du er gået i stå i idé-genereringen. Fx kan det være smart at tænke 'hvad hvis jeg overdriver produktets fordele helt VILDT?' Eller 'hvad er skurken overfor mit produkt?' 'Hvad hvis mit produkt skulle sælges til ø-boere?' Og så videre.

App'en inderholder alt muligt smart - og er stadig supersimpel. Go get it!
PS: Det er førnævnte Tine Kej og Katrine Granholm, som du skal takke for app'en.

Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre.

HK Ungdom Hovedstaden har nok hørt, at 'sex sælger'. Og har derefter smidt al snilde og originalitet over bord.

De unge HK'ere har sikkert siddet til en fredagsbar og prøvet at lege kreative over en øl. De er kommet i tanke om det evigt gamle sex-trick og tænkt "Ski' være med det. Bare der er bar hud og frække ord. Det virker HVER gang".

Og så er deres tankerække endt ud i det her:

Hvilken slags elevplads hun søger, må vi gisne om. Men hun ligner jo ikke én, der brænder for at komme i lære som tandlæge. Frisør. Eller mediegrafiker. Nok nærmere en elevplads som croquismodel (og så har jeg stadig holdt mig ovre i den pæne ende).

Nå - tilbage til HK'ernes fredagsbar. De har fået drukket flere øl - måske er der også kommet en fernet på bordet, og de unge, kåde HK'ere er blevet 'helt vildt meget' enige om, at 'nøgen-uden-at-være-nøgen'-kampagnen var en knaldgod idé.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Jeg er sikker på, HK er bedre til at lege fagforening end til at lege fræk dreng i klassen. For det fungerer jo ikke. HK for fa'en...

Eller hvad (jeg skal jo spørge)? Er det et megafedt trick af HK, som nu i dén grad har fået synlighed og spalteplads i medierne? 

Du kan læse mere om kampagnen på dr.dk lige her.

TILLYKKE til YCCA-vinderne 2014!

I fredags var der uddeling af de længe ventede priser i Young Creative Circle Award. Den danske reklamebranches pureste ungdom var mødt op i hipstermekka, aka. Harvey i Kødbyen 5.

Både guldøllene og tophuerne havde kronede dage, og da vi havde minglet lidt rundt, instagrammet lidt hér, tweetet lidt dér, gik YCCA-drengene på scenen for at udløse spænding og fri champagne til vinderne.

Her er de så. Vinderne. Stort tillykke!!:

Print: Jeppe Kuld & Tobias Løvshall-Wedel
Film: Asbjørn Severin & Theis Ferrall
Design: Julius Barde Harrebek & Winnie Andersen
Digital: Kasper Andersen & Bo Søgaard Mouridsen

Vinder-printannonce

Vinder-printannonce

Vinder-design.

Vinder-design.

Så nu venter bare Cannes i juni. Hvor der skal hentes noget metal hjem, vel at mærke.

Hvis du vil have insidertips til, hvordan du gør dét, kan du læse interviewet med Nicolas Thomsen. Han er tidligere Cannes Lions bronze-vinder i Advertsing for youngsters (puh en lang titel!).

Læs også Bureaubiz' artlkel om de 8 seje vindere her. Og så er det op på hesten igen om et år!

12 gode reklameblogs, du skal kende

Verden er fuld af blogs, og der er ikke det emne, der ikke forlængst er blevet blogificeret i cyberspace. 

Du skal ikke bruge alle dine solskinsfridage på at lede forgæves efter de retti' fede blogs. Dem har jeg nemlig fundet for dig. (og jeg går ud fra, du allerede kender reklamebloggen over dem alle: Ads of the World).

De vigtigste internationale reklameblogs:
 

The Design Blog
En fantastisk (og visuelt meget nice) blog, der samler alt det flotteste inden for grafisk design, reklame, osv. Øjeguf i verdensklasse, som du kan søbe rundt i længe.

Creative Review
Britisk kreativ samlingssted grundlagt i 1980 (som fysisk magasin - senere også som website) med det nyeste inden for design, reklame, grafik osv. All things creative. Hipt og up to date med cool stuff, du ikke nødvendigvis finder på ovenstående side. 

Ad Age
Artikler og cases fra den internationale reklamebranche. Udkommer også som fysisk magasin - og kører lige nu en konkurrence, hvor du kan vinde billet til Cannes Lions, hvis du laver det flotteste forsidecover. Og er under 30 år.

Creative Criminals
KUN om reklame. Ikke alt det andet. Holder dig opdateret på det nyeste i reklamebranchen. 

The Inspiration Room
Meget overskuelig side, som holder dig opdateret på de sidste nye, gode reklamer (og især film), fra hele verden. Altid klar med det sidste nye. Minder lidt om Creative Criminals.

The Inspiration
En blog om både reklame, kunst, design, film, musik, arkitektur, grafik, mode og fotografi. Mange ting på én gang, men ikke desto mindre garant for et godt overblik på en nem måde.

Adweek
Must-read for reklamefolk. Holder dig opdateret på alt i branchen fra hele verden. 

Adeevee
En overskuelig side, som holder dig ajour og som gør det let at se bureauerne bag arbejderne.

Copyblogger
Need-to-know-bloggen for tekstforfattere. Inderholder ALT muligt god viden om at få læsere i nettet med det skrevne ord.

Nu skal der jo heller ikke kun gå internationalt halløj i den, så du får også lige de danske reklameblogs/kreative fikspunkter, du skal kende:

Danske brancheblogs:
 

Retelly
Dansk skabt site, som viser de nyeste og de sejeste videoer. Her handler det ikke kun reklame - overhovedet - men om alle mulige seje filmklip, musikvideoer og alt muligt fra hele verden. 

Tina Frank
En af de få, danske reklameblogs, jeg har kunnet finde. Tina opdaterer ikke så tit desværre, men det handler om den danske reklamebranche, og det er godt skrevet.

Reklamejam
Men til syvende og sidst er det jo nok Reklamejam, der bliver din nye bff ;-)

Så. Ud i påskesolen med dig! Du kan altid klikke links'ene igennem, næste gang det regner.
God påske.

PS: Kender du en blog/website, som mangler? Skriv endelig til mig i kommentarfeltet eller send mig en mail, så jeg kan putte den på listen.

Her er din adgangsbillet til reklamebranchen

"Vi søger en ung, kreativ AD'er/tekstforfatter med min. 2 års bureauerfaring."

- 'Amen come on. Hvordan fa'en er det lige, du indløser den famøse 'bureauerfaring', hvis du er purung og kun har gået i skole? Det skal jeg sige dig.

Du deltager i Testcamp hos Nørgård MIkkelsen. 

'Testcamp' er navnet på Nørgård Mikkelsens talent-optag. Bureauet søger nemlig elever til deres kreative afdeling cirka 1 gang årligt - både til København og Odense. For at blive ansat som elev skal du igennem et test-forløb, hvor du skal 'dyste' om en elevplads på bureauet. Det er nervepirrende og hårdt arbejde, men det er guld værd for dig.

Bureauet søger både dig, der vil være AD'er og dig, der vil være tekstforfatter (jeg lyder som en stillingsannonce, men lyt nu bare til mine vise ord).

Derfor skal du kæmpe røven ud af bukserne for at få elevplads hos Nørgård Mikkelsen

  • Du får min. 2-3 års bureauerfaring. Bum! Lige ned i lommen (og cv'et). Men stor chance for fastansættelse efterfølgende
  • Du bliver kastet ud i den virkelige verden fra dag 1 og lærer derfor 10.000 ting på ultrakort tid
  • Du får forretningsforståelse og finder ud af, at virkeligheden iiiiikke helt ligner den på skolen
  • Du lærer at levere guldkorn på meget kort tid. Der er betalende kunder i den anden ende, så der er ikke så meget plads til en om'er. Det gør dig knivskarp i 1. hug.
  • Du slipper for at smøre madpakke
  • Du får 90 knivskarpe kollegaer, du kan suge viden fra
  • Du får en bunke nye, gode venner (og et godt netværk i branchen). 
  • Du bliver hevet med ud til torsdagsøl hver uge og lærer de dunkle barer at kende indefra (in case du ikke er indfødt)

Se et udvalg af film fra Nørgård Mikkelsen

Idéen med at lade unge, uprøvede talenter komme inden for brance-murene finder du også hos We Love People, som har talentskolen We Love Talent. Du finder det hos Zupa Recommended med GNOM-konceptet. Og hos Wibroe, Duckert & Partners søger de graduates en gang årligt (vist nok). Forskellen på Nørgård Mikkelsen og de andre er, at hos NM får du seriøs erfaring, fordi elevtiden er på typisk 3 år.

Hent et opgavesæt her, løs det og send det ind til Nørgård Mikkelsen senest den 25. april 2014

Du kan læse meget mere guf inde på Testcamp.dk - og du er naturligvis velkommen til at sende mig en mail eller ringe, hvis du vil vide mere. Om Testcamp, frokostordningen eller festerne.

Content marketing skåret ud i pap #2

Content marketing er på alles læber. Og efter jeg var til Digital Boost med Kreativitet & Kommunikation - og siden har research'et feltet nærmere - er jeg godt klar over, at content marketing ikke er et buzz-word, jeg bare kan lade passere. I get it.

Er du også begynder udi content-begrebet, så læs med. I det her indlæg deler jeg nogle af de insights, jeg fik på Digital Boost.

Sådan kan du skabe simpelt content på dit website:

Husk: det handler om at give dine brugere noget af værdi. Gør det værd at besøge dit website - også uden at det skal handle om salg, tilbud og spar-budskaber.

På Digital Boost-seminaret fortalte Luca og Steffen fra 23 om, hvordan de har skabt en content-platform på roskildefestival.dk. Den danske video-CMS-virksomhed 23 er specialister i at lave CMS-løsninger til dit website, så du selv kan lave videoer og lægge dem ud. 

Hvordan skaber Roskilde Festivalen online Orange Feeling året rundt?
Roskildefestivalen havde et ønske om at bringe følelsen af festival ind på sitet, så der hver dag er noget at komme efter. Så du kan opleve stemningen, musikken og forventningens glæde også i de kolde vintermåneder. Sitet skal være fyldt med indhold (content), som i sidste ende skal give dig lyst til at købe billet til festivalen. 

(og nu vi er ved det - Rolling Stones kommer til Roskilde i år!)

Orange TV er festivalens egen kanal, hvor du kan se tidligere koncerter fra festivalen (se fx en hel koncert med albumaktuelle MØ her ), få intro-teasere til bands, der spiller i år, se interviews med kunstnere, se stemningsvideoen Roskilde Faces, få historier fra Camp Life og meget mere lir.

Drengene fra 23 fortalte, hvordan brugerne skal kunne opleve festivalen hele året - og de havde en vigtige pointe:

"Overalt på sitet er det utrolig nemt at komme til billetlugen, hvor du kan købe adgang til årets festival"

Et mini-udpluk fra Orange TV, som er kanalen bag video content'et på roskildefestival.dk

Et mini-udpluk fra Orange TV, som er kanalen bag video content'et på roskildefestival.dk

Hos 23 fortalte de også om det norske firma Dingsy, som sælger alle mulige random og unyttige varer online (hvis du ikke kender den supercool side, får du lige linket én gang til her: Dingsy.no)

Når Dingsy sender pressemeddelelser ud, gør de det med video. Bl.a. sendte Dingsy en pressemeddelelse ud i forbindelse med nogle nye, (smarte?) is-sikre sko 'Nordic Grip Wets. Og det eneste sted, der optrådte en Call To Action var i den udsendte video. Ingen andre steder. Alligevel solgte skoene godt. Bl.a. takket være en fin og relevant pr-video:

Skal du igang med content marketing så husk, hvad Luca fra 23 sagde:

"Van Damme 'The Epic Split'-videoen er fantastisk flot. Men den sætter barren tårnhøjt. Efter min mening er det bedre at producere simpelt, low budget-content oftere end dyre videoer få gange om året"

Et andet eksempel på simpel video-content, er fra Det Kongelige Teater. Her kan du se trailer-film for de nye og kommende forestillinger, ligesom du kan se behind-the-scenes film og alt mulig andet spændende fra teatret. Alt sammen relevant indhold, som bliver til i samarbejde med 23.
Du kan fx høre dramatiker Line Knutzon fortælle om sit teaterstykke 'Gruppe 8' her.

På Digital Boost-seminart talte også Emily Cramp fra ThinkHouse i England, kreativ dir. og partner Johannes Dybkjær Anderson fra Volume, Flemming Jessen, Online manager i SILVAN og Mikkel Hagedorn fra GroupM.

Kreativitet & Kommunikation holder ofte Digital Boost-seminarer med aktulle emner, og næste gang er temaet From Campains to Services, den 21. maj. 

 

Vil du vide endnu mere om content marketing? Du får en stak links, du kan boltre dig i:
Er du nysgerrig efter, hvordan du som brand kan bruge Youtube som content-kanal? Så læs Content marketing skåret ud i pap #1.

SEO-ekspert Thomas Rosentand fra Concept Interest fortæller dig om at skabe content via tekst. Og hvorfor du skal igang i dag. Læs artiklen Skriv eller dø.

Og så er du naturligvis nødt til at følge med på Contentmarketing.dk, hvis du vil holde dig ajour.

Content marketing skåret ud i pap #1

Bureaubranchen er om nogen spækket med buzz-words (læs fx Top 10 Buzzwords for 2013).

Nogle af dem kan du godt springe over, for man kan jo ikke have styr på ALT; andre er blot et synonym for noget velkendt (fx 'content manager', som jo bare er en facebook-administrator).

Og så er der de ord, du tror, du kan lade alle de andre namedroppe, til det dør ud.
Indtil ordet dukker op i dit synsfelt (eller over frokostbuffet'en) for 117. gang, og du indser, at du nok hellere må lære det at kende.

Sådan havde jeg det med 'content marketing'. Et smart marketing-ord, nogle slipsedrenge i 40'erne havde opfundet, tænkte jeg. Garanteret ikke noget, jeg behøvede at tage mig af. 

Indtil i onsdags, hvor jeg var til Digital Boost-seminar om content marketing - arrangeret af Kreativitet og Kommunikation.

Og nu skal jeg forklare dig, hvad content marketing er: 

  • Content marketing er reklame, som ikke lugter af reklame. Faktisk burde jeg slet ikke bringe ordet 'reklame' på banen hér.
  • Content marketing er indhold, du som brand giver dine brugere, og som brugerne faktisk kan bruge til noget.
  • Traditionel oplysning om produkter og tilbud er skrællet væk.
  • I stedet laver du (typisk) en video på Youtube, som dine brugere har lyst til at dele, har lyst til at se flere gange, eller som de kan lære noget af. Du giver reelt indhold med værdi til dine brugere.
  • Det er kun mellem linjerne, vi so brugere godt ved, at det i allersidste ende handler om et brand, som vil have os til at huske dets navn/dets produkt.
     

"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action"

- Fra Content Marketing Institute

TIl Digital Boost-seminaret talte bl.a. Nora Ziegenhagen fra Google Nordics. Ifølge Nora er det mest populære indhold på Youtube ofte dét, privatpersoner har produceret. Dygtige 'youtubers' har ofte større viral succes end et reelt brand. 

Hvad brands kan lære af de sejeste youtubers:
Hurtig handling. Lad der ikke gå 100 år, før du reagerer på fx en trend/tendens
Konsistens. Bliv ved at poste, og gør det regelmæssigt.
Lyt til dine brugere og svar dem straks, når de kommenterer.
Husk hook'et i dit indhold. Hold dine fans fast. Gør dit indhold spændende.
Fortæl om din (dit brand's) passion. Hvad betyder noget for dig, og hvad er du i verden for?

Sådan gjorde NIKE
Det kan være en idé at få en inkarneret youtuber til at producere dit indhold (content). På den måde bliver det typisk mindre 'tænkt'. Det er NIKE et eksempel på.

Hvad der hos NIKE startede med en strategi, en filmistruktør ved navn Max Joseph og hans inkarnerede Youtube-ven Casey Neistat, endte istedet med, at de to spontant smuttede jorden rundt for NIKEs budget. Pay off'et er #makeitcount, og hvad de biksede sammen, kan du se her:

3 content-udtryk, du skal kende
Nora fortalte også om, hvordan en succesfuld content-strategi skal indeholde begreberne Hero, Hygiene og Hub

Hero
Hero er et udtryk for en film, som fortæller om dit brand på en fin, sjov, interessant, spændende, inspirerende måde etc. Hvem er dit brand? Hvad står det for? Du får her en hero-film for den belgiske fødevarevirksomhed Alpro:

Hygiene-filmen
Konkret, brugbart indhold, dine brugere til enhver tid kan drage nytte af. Tutorials, guides eller video-foredrag. Club Matas er fx meget flittige til at give deres brugere content:

Ford har også lavet en sjov (hygiene-)video, der demonstrerer Ford's Door Protection:

Hub:
Hub er alt det, der kommer uden om dit reelle indhold (content). Hub er fx betegnelsen for det der gør, at dine brugere bliver hængende, efter de har set én film fra dig. Muligheden for at subscribe til din Youtube-kanal. At du fodrer dine brugere med flere forslag til relevante film. Gerne nogle med både hygiene- og hero-fokus. Og gør det let at søge efter dit brands indhold osv.

Det er del af begrebet content marketing. Jeg håber, du er blevet en lille smule klogere?
 

Jeg råder dig også til at læse med i morgen, hvor du får 2. del af min mini-intro til content marketing. Her vil du få danske eksempler, som IKKE har så meget med Youtube at gøre. Du får et fint eksempel på, hvordan du kan skabe forskelligt content på dit website. Og så lærer du et sej, dansk video-CMS-virksomhed at kende.

Reklamejam møder Nicolas Thomsen

Kreativ direktør i app-virksomheden Shape, tidligere art director i reklamebranchen
og big time vinder af YCCA og Aurora Youngsters 

Reklamejam møder i denne uge Nicolas Thomsen, som er bare 29 år og indehaver af mange skarpe betragtninger om reklamebranchen.

Bl.a. kan du læse om, hvorfor det er sjovere at lave apps end reklame, hvorfor projektledere er bandlyst i hans egen virksomhed - og er du ung i branchen, får du et par tips, du bør skrive dig bag øret.

Nicolas tager dig med på rejsen fra purung reklamedreng over app-udvikler på fritidsbasis og til nu, hvor han står i spidsen for en af Danmarks førende app-virksomheder. 

Du får Nicolas råt for usødet i Reklamejam møder Nicolas Thomsen.

10 råd til, hvordan du sparker mere kreativ røv

Sir John Hegarty udgiver 10. marts 2014 sin bog 'Hegarty On Creativity'. 

I bogen får du 10 gåde råd til, hvordan du forbedrer din kreative tankegang. Og novice eller ej - man skal ikke kimse af rådene, da Hegarty er en af de helt tunge drenge i branchen.

The Drum har været så venlige at løfte sløret for de 10 råd - læs Sir John Hegarty's top 10 ways to be more creative.

Skærmbillede 2014-01-30 kl. 16.53.38.png

Den Nye Danske Kreativitet II

Den 20. november '13 var jeg til debatforedrag i Pressen hos Politiken.
Anledningen var 'Den Nye Danske Kreativitet 2', som havde til formål at debattere kulturen på de danske bureauer. 

Bureaubiz har skrevet om arrangementet (2'eren) her - og du kan også læse det oprindelige indlæg fra Mathias Palm-Jensen på Bureaubiz, som skabte røre i andedammen, og fik Creative Circles formand Niels Heilberg til at stable Den Nye Danske Kreativitet på benene.
Skulderklap til Niels. 

Du får et par af foredragene her. Mød de 2 stærke spillere hhv. Christopher Gandsager og Thomas Pries:

Kristoffer Gandsager fra Crispin Porter + Bogusky holdt et sjovt og godt oplæg. Se det nu eller i aften, før du skal sove. Bare du får det set, ok?

Thomas Pries fra Konstellation holdt også et hammerinteressant oplæg, du skal se. Om bl.a. vigtigheden af sætte tid af til fri leg med kreativiteten.