Kom til reklamedame-møde hos Ogilvy

Husker du den case, som vandt Ole Stig Lommer-legatet for noget tid siden?
Den case, som satte fokus på kvinder i reklamebranchen, og hvorfor der er så få af dem?

Bureaubiz bragte en artikel om projektet (men først skal du læse nedenstående færdigt, ok?)

Bag projekt 'Mere dame i reklame' står tekstforfatter Sarah Carlson fra Ogilvy. Og det er hendes mission at skabe en prisuddeling, der anerkender kvindelige reklame- og marketingfolk samt at sætte fokus på bl.a. kvindelig kreativitet. 

Billede venligst nakket fra meredameireklame.com

Billede venligst nakket fra meredameireklame.com

Er du nysgerrig på hele projektet, kan du komme til Ladies' Night hos Ogilvy i morgen - torsdag den 26. maj - og høre mere.


Her kan du bl.a. høre om begrebet femvertising, få status på 'Mere dame i reklame'-projektet, høre om kvindelig købekraft og meget, meget mere. Det er spændende oplægsholdere med noget på hjerte, der stiller op, og arrangementet er arrangeret i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation og Ole Stig Lommer Fonden.

Derudover disker den gode Sarah op med både cocktails, snacks og goodiebags, så har du 2 timer tilovers i kalenderen i morgen, kan du da lige så godt kigge forbi. Det er klokken 16.00-18.00

Husk at tilmelde dig på Facebook
Du finder Ogilvy i Toldbodgade 55B, men husk at tilmelde dig eventet på Facebook.

Mænd er i øvrigt også velkomne! 
Det er ikke et women-only arrangement.

Hold dig knivskarp med minimum indsats

Der er 2 vigtige ting, jeg vil dele med dig:

Det første handler om nyhedsbreve:  

Hvor mange nyhedsbreve læser du til bunds? Garanteret ikke mange. Sådan har jeg det i hvert fald (og jeg er endda tekstforfatter og læser derfor det meste).

Ét af de få nyhedsbreve, jeg faktisk læser fra ende til anden - og ofte har en fest med at læse - er dem fra Bigum&Co

Nyhedsbrevene fra Bigum&Co stikker ALLE rekorder i at være i øjenhøjde og i talesprog. Uden at det bliver lallet og forvirrende. Det er rart og let at læse, det er underholdende og givende. Og ikke mindst er tonen inspirerende.
Så pyt med, at nyhedsbrevene ikke er korrekturlæst til fingerspidserne. Det er ikke afgørende og fjerner ikke professionalismen.

For at selv at læse med, må du nødvendigvis tilmelde dig nyhedsbrevet. Det kommer ikke ret tit, så ingen fare for spam. Tilmeld dig nyhedbrevet fra Bigum&Co.

Foto venligst lånt fra Bigum&Co. 
 

Det andet handler om Social Media Summer Camp:

I Bigum&Co's seneste nyhedsbrev, opfordrer de mig (og dig) til at tilmelde os deres Social Media Summer Camp

Social Media Summer Camp er en lukket gruppe på Facebook, hvor Bigum-teamet hele juli holder dig knivskarp og opdateret med seneste SoMe-nyheder, gode cases og naturligvis: guldkorn til din egen social media-strategi og online tilstedeværelse. 

Så kan ingen se i august, du har holdt sommerferie med stængerne oppe - for du kan opdatere dig med et snuptag ét eneste sted på nettet i juli.

For 249,- i alt, får du eksklusiv adgang til gruppen og adgang til det netværk af ligesindede, som også er i gruppen.

Du får bl.a. det her ud af det, ifølge Bigum&Co.:

Jeg synes, Social Media Summer Camp lyder som et fantastisk værdifuldt initiativ. 
Er du enig, kan du tilmelde dig Social Media Summer Camp her

Og niksen, indlægget her er ikke sponsoret. I så fald skulle jeg nok gøre opmærksom på det.
Jeg ER bare fan af de gode folk hos Bigum&Co.

Det starter med den go'e brief

Crap in - crap out.
Det er ofte resultatet af en ...lortebrief (undskyld sproget).

Og lortebriefs findes. Desværre.

Men når du har set den her fine film om briefs - og vist den til din projektleder, din accountmand og din kunde - så kan man jo håbe, antallet af dårlige briefs daler: 

Og med lortebrief forstås ikke en dårlig opgave. Opgaverne er der sjældent noget i vejen med.

Det handler om måden, briefen bliver overleveret til dig på. Der skal være nogen, som har tænkt sig om, inden du får stukket opgaven i hånden.

Skal vi ikke tjene nogle penge?

Det er ingen hemmelighed, at der er gået skrumpelever i den danske reklamebranche. Det kører ikke, som det har gjort. Er det mon virkelig stadig krisen?...

Uanset hvad, har Mike Monteiro fra Mule Design en pointe, når han siger "Fuck you. Pay me".

I foredraget herunder skærer han ud i pap, hvorfor du skal tage penge for det arbejde, du laver for dine kunder. Også selvom briefen pludselig svinder ind fra 360 graders kampagne til nedturshyldesvirper. Eller selvom kunden pludselig er ude med en serie printannoncer, der sjovt nok ligner dem, du har lagt op til.

Und dig selv at bruge lidt tid på Mike Monteiro:

Tak til Kasper Moll fra MediaCom for tippet.

Lyt og lær: ikondesign til apps

Indrømmet, der er gået lidt sommerferie i den her på Reklamejam. Der er længere mellem indlæggene end normalt, selvom det er stik mod social media-reglementet. Meeen vi sover dog ikke helt i timen. 

Har du 28 minutter og 32 sekunder til overs i dit liv en af dagene - og er du grafisk og digitalt interesseret, er denne video sikkert interessant for dig.

Michael Flarup - stifter af PixelResort og medstifter af Robocat, fortæller om, hvordan du laver ikoner, og hvad det kræver: 

Kom til branche-mingling på BarO

Huset Markedsføring er søde at invitere på kølig hvidvin på BarO i morgen, torsdag den 12. juni. Fordi der er DigiBar.

Kim Jong kommer og snakker om trends og Cannes - og mon ikke Le Gammeltoft giver et stykke med musik? Det er trods alt hendes bar.

Den gode Kim Jong, du får fornøjelsen af på BarO.

Den gode Kim Jong, du får fornøjelsen af på BarO.

Arrangementet er gratis, og det skal nok blive hygge. Ta' din yndlingskollega, ven eller kæreste med, så bestiller jeg solskin.

...Sådan noget her får du også. Vin og Jong og Le og næsten-fredag. Det bli'r godt.

...Sådan noget her får du også. Vin og Jong og Le og næsten-fredag. Det bli'r godt.

Nå ja - og det er fra kl. 17-19 i Pilestræde (i Kbh).


Content marketing skåret ud i pap #2

Content marketing er på alles læber. Og efter jeg var til Digital Boost med Kreativitet & Kommunikation - og siden har research'et feltet nærmere - er jeg godt klar over, at content marketing ikke er et buzz-word, jeg bare kan lade passere. I get it.

Er du også begynder udi content-begrebet, så læs med. I det her indlæg deler jeg nogle af de insights, jeg fik på Digital Boost.

Sådan kan du skabe simpelt content på dit website:

Husk: det handler om at give dine brugere noget af værdi. Gør det værd at besøge dit website - også uden at det skal handle om salg, tilbud og spar-budskaber.

På Digital Boost-seminaret fortalte Luca og Steffen fra 23 om, hvordan de har skabt en content-platform på roskildefestival.dk. Den danske video-CMS-virksomhed 23 er specialister i at lave CMS-løsninger til dit website, så du selv kan lave videoer og lægge dem ud. 

Hvordan skaber Roskilde Festivalen online Orange Feeling året rundt?
Roskildefestivalen havde et ønske om at bringe følelsen af festival ind på sitet, så der hver dag er noget at komme efter. Så du kan opleve stemningen, musikken og forventningens glæde også i de kolde vintermåneder. Sitet skal være fyldt med indhold (content), som i sidste ende skal give dig lyst til at købe billet til festivalen. 

(og nu vi er ved det - Rolling Stones kommer til Roskilde i år!)

Orange TV er festivalens egen kanal, hvor du kan se tidligere koncerter fra festivalen (se fx en hel koncert med albumaktuelle MØ her ), få intro-teasere til bands, der spiller i år, se interviews med kunstnere, se stemningsvideoen Roskilde Faces, få historier fra Camp Life og meget mere lir.

Drengene fra 23 fortalte, hvordan brugerne skal kunne opleve festivalen hele året - og de havde en vigtige pointe:

"Overalt på sitet er det utrolig nemt at komme til billetlugen, hvor du kan købe adgang til årets festival"

Et mini-udpluk fra Orange TV, som er kanalen bag video content'et på roskildefestival.dk

Et mini-udpluk fra Orange TV, som er kanalen bag video content'et på roskildefestival.dk

Hos 23 fortalte de også om det norske firma Dingsy, som sælger alle mulige random og unyttige varer online (hvis du ikke kender den supercool side, får du lige linket én gang til her: Dingsy.no)

Når Dingsy sender pressemeddelelser ud, gør de det med video. Bl.a. sendte Dingsy en pressemeddelelse ud i forbindelse med nogle nye, (smarte?) is-sikre sko 'Nordic Grip Wets. Og det eneste sted, der optrådte en Call To Action var i den udsendte video. Ingen andre steder. Alligevel solgte skoene godt. Bl.a. takket være en fin og relevant pr-video:

Skal du igang med content marketing så husk, hvad Luca fra 23 sagde:

"Van Damme 'The Epic Split'-videoen er fantastisk flot. Men den sætter barren tårnhøjt. Efter min mening er det bedre at producere simpelt, low budget-content oftere end dyre videoer få gange om året"

Et andet eksempel på simpel video-content, er fra Det Kongelige Teater. Her kan du se trailer-film for de nye og kommende forestillinger, ligesom du kan se behind-the-scenes film og alt mulig andet spændende fra teatret. Alt sammen relevant indhold, som bliver til i samarbejde med 23.
Du kan fx høre dramatiker Line Knutzon fortælle om sit teaterstykke 'Gruppe 8' her.

På Digital Boost-seminart talte også Emily Cramp fra ThinkHouse i England, kreativ dir. og partner Johannes Dybkjær Anderson fra Volume, Flemming Jessen, Online manager i SILVAN og Mikkel Hagedorn fra GroupM.

Kreativitet & Kommunikation holder ofte Digital Boost-seminarer med aktulle emner, og næste gang er temaet From Campains to Services, den 21. maj. 

 

Vil du vide endnu mere om content marketing? Du får en stak links, du kan boltre dig i:
Er du nysgerrig efter, hvordan du som brand kan bruge Youtube som content-kanal? Så læs Content marketing skåret ud i pap #1.

SEO-ekspert Thomas Rosentand fra Concept Interest fortæller dig om at skabe content via tekst. Og hvorfor du skal igang i dag. Læs artiklen Skriv eller dø.

Og så er du naturligvis nødt til at følge med på Contentmarketing.dk, hvis du vil holde dig ajour.

Content marketing skåret ud i pap #1

Bureaubranchen er om nogen spækket med buzz-words (læs fx Top 10 Buzzwords for 2013).

Nogle af dem kan du godt springe over, for man kan jo ikke have styr på ALT; andre er blot et synonym for noget velkendt (fx 'content manager', som jo bare er en facebook-administrator).

Og så er der de ord, du tror, du kan lade alle de andre namedroppe, til det dør ud.
Indtil ordet dukker op i dit synsfelt (eller over frokostbuffet'en) for 117. gang, og du indser, at du nok hellere må lære det at kende.

Sådan havde jeg det med 'content marketing'. Et smart marketing-ord, nogle slipsedrenge i 40'erne havde opfundet, tænkte jeg. Garanteret ikke noget, jeg behøvede at tage mig af. 

Indtil i onsdags, hvor jeg var til Digital Boost-seminar om content marketing - arrangeret af Kreativitet og Kommunikation.

Og nu skal jeg forklare dig, hvad content marketing er: 

  • Content marketing er reklame, som ikke lugter af reklame. Faktisk burde jeg slet ikke bringe ordet 'reklame' på banen hér.
  • Content marketing er indhold, du som brand giver dine brugere, og som brugerne faktisk kan bruge til noget.
  • Traditionel oplysning om produkter og tilbud er skrællet væk.
  • I stedet laver du (typisk) en video på Youtube, som dine brugere har lyst til at dele, har lyst til at se flere gange, eller som de kan lære noget af. Du giver reelt indhold med værdi til dine brugere.
  • Det er kun mellem linjerne, vi so brugere godt ved, at det i allersidste ende handler om et brand, som vil have os til at huske dets navn/dets produkt.
     

"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action"

- Fra Content Marketing Institute

TIl Digital Boost-seminaret talte bl.a. Nora Ziegenhagen fra Google Nordics. Ifølge Nora er det mest populære indhold på Youtube ofte dét, privatpersoner har produceret. Dygtige 'youtubers' har ofte større viral succes end et reelt brand. 

Hvad brands kan lære af de sejeste youtubers:
Hurtig handling. Lad der ikke gå 100 år, før du reagerer på fx en trend/tendens
Konsistens. Bliv ved at poste, og gør det regelmæssigt.
Lyt til dine brugere og svar dem straks, når de kommenterer.
Husk hook'et i dit indhold. Hold dine fans fast. Gør dit indhold spændende.
Fortæl om din (dit brand's) passion. Hvad betyder noget for dig, og hvad er du i verden for?

Sådan gjorde NIKE
Det kan være en idé at få en inkarneret youtuber til at producere dit indhold (content). På den måde bliver det typisk mindre 'tænkt'. Det er NIKE et eksempel på.

Hvad der hos NIKE startede med en strategi, en filmistruktør ved navn Max Joseph og hans inkarnerede Youtube-ven Casey Neistat, endte istedet med, at de to spontant smuttede jorden rundt for NIKEs budget. Pay off'et er #makeitcount, og hvad de biksede sammen, kan du se her:

3 content-udtryk, du skal kende
Nora fortalte også om, hvordan en succesfuld content-strategi skal indeholde begreberne Hero, Hygiene og Hub

Hero
Hero er et udtryk for en film, som fortæller om dit brand på en fin, sjov, interessant, spændende, inspirerende måde etc. Hvem er dit brand? Hvad står det for? Du får her en hero-film for den belgiske fødevarevirksomhed Alpro:

Hygiene-filmen
Konkret, brugbart indhold, dine brugere til enhver tid kan drage nytte af. Tutorials, guides eller video-foredrag. Club Matas er fx meget flittige til at give deres brugere content:

Ford har også lavet en sjov (hygiene-)video, der demonstrerer Ford's Door Protection:

Hub:
Hub er alt det, der kommer uden om dit reelle indhold (content). Hub er fx betegnelsen for det der gør, at dine brugere bliver hængende, efter de har set én film fra dig. Muligheden for at subscribe til din Youtube-kanal. At du fodrer dine brugere med flere forslag til relevante film. Gerne nogle med både hygiene- og hero-fokus. Og gør det let at søge efter dit brands indhold osv.

Det er del af begrebet content marketing. Jeg håber, du er blevet en lille smule klogere?
 

Jeg råder dig også til at læse med i morgen, hvor du får 2. del af min mini-intro til content marketing. Her vil du få danske eksempler, som IKKE har så meget med Youtube at gøre. Du får et fint eksempel på, hvordan du kan skabe forskelligt content på dit website. Og så lærer du et sej, dansk video-CMS-virksomhed at kende.

Den Nye Danske Kreativitet II

Den 20. november '13 var jeg til debatforedrag i Pressen hos Politiken.
Anledningen var 'Den Nye Danske Kreativitet 2', som havde til formål at debattere kulturen på de danske bureauer. 

Bureaubiz har skrevet om arrangementet (2'eren) her - og du kan også læse det oprindelige indlæg fra Mathias Palm-Jensen på Bureaubiz, som skabte røre i andedammen, og fik Creative Circles formand Niels Heilberg til at stable Den Nye Danske Kreativitet på benene.
Skulderklap til Niels. 

Du får et par af foredragene her. Mød de 2 stærke spillere hhv. Christopher Gandsager og Thomas Pries:

Kristoffer Gandsager fra Crispin Porter + Bogusky holdt et sjovt og godt oplæg. Se det nu eller i aften, før du skal sove. Bare du får det set, ok?

Thomas Pries fra Konstellation holdt også et hammerinteressant oplæg, du skal se. Om bl.a. vigtigheden af sætte tid af til fri leg med kreativiteten.