9 gode snapshots (og 1 mindre god)

Reklamejam har været på gader, stræder, i gamle inspirationsmapper, i Brugsen, hjemme i mors snack-skab, i bad og meget mere. Og DET er der kommet nogle billeder af emballager, foldere og andet reklamehejs ud af. Ting, jeg af forskellge årsager gerne vil dele med dig. 

Det meste i denne omgang er faktisk ting, der får thumbs up. Pånær bl.a. en shampooemballage fra DOVE, som er så slem, at du SKAL se den. 

Scroll ned, sund dig lidt og hit med din mening i kommentarfeltet.

1. Første ting er en gammel flyer fra Tivoli, jeg fandt i mine arkiver. Det fine gækkebrev kom med posten og er en reklame for årskort til Tivoli. Idéen er ikke så original, men den er raffineret eksekveret og teksterne er fine. Og den passer godt til Tivoli. 

2. Næste 'ting' er en godgammel printannonce for KiMs Egochips. Jeg tror faktisk, jeg har hevet annoncen ud af et MIX-blad en gang i 00'erne..

Det er Wibroe, Duckert & Partners, der står bag. Det er muligt, du ikke kan lide Partners' Stofafilm, men dén her gyldne sag er sød og enkel.

3. Og så fandt jeg den her latterlige emballage fra DOVE. Al respekt til DOVE og deres kampagner, men prøv at sætte stopuret. Hvor lang tid går der, før du har fundet ud af, hvad den her tube indeholder? Ja sorry. 
Men jeg synes, det er imponerende, så meget lirum-larum, de har fyldt emballagen med. Fremfor blot navnet på det, den indeholder

(Og hvad dælen er 'hair therapy'?)

4. Det her en bannerannonce for Munkebro Mikrobryggeri. Det er overhovedet ikke raketvidenskab, bryggeriet har begået med bannerannoncerne, men jeg tager dem med her, fordi jeg lagde mærke til dem. Det retro, tegnede univers skiller sig nemlig ud fra mange andre 'larmende' bannerannoncer.

Et fint eksempel på, at man godt kan være en bannerannonce OG se pæn ud samtidig.
(- men nu er jeg også fan af øl. Skal ikke kunne sige, om det var dét, der fik mig til at kigge på annoncen..) 

5. Næste lille sag er en emballage fra Svansø, hvis navn tændte mit tekstforfatterhjerte.
Meget sødt. Ligesom SBRØD fra KiMs.  

6. I TIGER kan du købe alskens ting i pæne emballager. Fx de her frø. Man får næsten lyst til at joine mængden af instagrammers, som er gået amok i 'se-jeg-sår-mine-egne-krydderurter'-billeder...
Eller i hvert fald bare have poserne liggende fremme, til hvis fingrene en skønne dag skulle blive grønne.

7. Og så er der KiMs igen. Denne gang en spritny emballage for deres nye chokolade med saltede mandler. Eller er det saltede mandler i pladeform?

Reklamejam stod i Fakta og undrede sig over, at der på en plade chokolade står MANDLER med store bogstaver. Det er vel først og fremmest chokolade, det handler om?
Hvis jeg vil have MANDLER, skal jeg hen i mandel-afdelingen.

Jeg kan godt se, at det er svært for KiMs at skrive CHOKOLADE, for det er overhovedet ikke det, vi forbrugere forbinder KiMs med. Men det er lidt som om, KiMs laver samme nummer som Dove ovenfor. Hvad emballagen egentlig indeholder, skal man se godt efter.. (sat på spidsen, naturligvis).

PS: KiMs' chokolade smager fint nok. Men ikke bedre end Marabou. Og så længe, der kun fås mælkechokolade, foretrækker jeg punkt 8 på listen (se nedenfor).

8. KiM's er lidt fjollede, når de kalder deres chokolade for MANDLER, men Friis-Holm må gerne kalde deres chokolade 'GUATEMALA'. 

For Friis-Holm er et chokoladebrand. Og der er ikke så meget lir, der tager opmærksomheden på emballagen, så jeg stod ikke i Brugsen og tænkte over, om jeg nu købte et Sydamerikansk land i pladeform.

Jeg tænkte snarere: "Please smag godt, så jeg har en undskyldning for at købe så dyr og pæn chokolade fremover". 

Heldigvis smager GUATEMALA godt (hvilket Friis-Holm også lige selv har nævnt på emballagen..)

9. Sidste sag i denne omgang er lidt snyd, for den er ikke dansk. Jeg fandt denne kødemballage i Harrod's i London og kunne ikke stå for den fine kød-illustration. 

Reklamejam møder Jesper Urban Pedersen

Reklamejam har atter været ude i det ganske land for at suge tips, anekdoter og røverhistorier til sig. 
Denne gang er det den odenseanske art director (og snart forfatter!), Jesper 'Jeppe' Urban Pedersen, der har lagt hovedet på bloggen.

Gennem en del år har Jeppe hjulpet et af landets største bureauer, nemlig det fynsk-/københavnske bureau Nørgård Mikkelsen, med bl.a. at designe emballager til uendeligt mange af de varer, du finder, når du er ude og handle. 

Desuden er det et faktum, at under Jeppes krøllede hår sidder en hjerne, der er mere kreativt og skævt skruet sammen end de flestes. 

Læs interviewet og få Jeppes tips til, hvordan du som youngster skal komme op ad karrierestigen i reklamebranchen, om at være et lille kapitalistisk møgsvin og om gennemsigtig kommunikation. Læs for helved. Læs her.  

Fanget på gaden

Det er længe siden, du har fået et ærligt indlæg med snapshots fra gaden (og omegn).
Derfor har Reklamejam har samlet til bunke, og du får en blandet landhandel af noget nyt og noget gammelt, noget lånt og noget blåt: 

Vi starter i outdoor-kategorien. Frisko er ude med en pjattet - men ret sød - kampagne.
Meget simple outdoors, som er så tilpas onkel-humor-platte, at Reklamejam er faldet for dem.
Du har med garanti set dem rundt omkring. Ellers får du én af dem her (i ringe billedkvalitet, sorry)

I England hedder Frisko Wall's, og i 2014 lavede Wall's en kampagne, som ovenstående nok er tænkt ud fra. Helt fint. Det er Adam&EveDDB, der står bag den oprindelige kampagne. Hvem der står bag den danske version vides ikke i skrivende stund.

Næste ting, du skal se, er en annonce, jeg fandt på nettet. Nettet er fyldt med lige dele guf og lige dele skrammel. Annoncen fra Tassimo er på vej over i sidstnævnte kategori.

Hvad laver den svenske skuespiller Mikael Persbrandt i ungdoms-sweatpants, Adidassneaks og business-coat på en dunkel badebro med den p.t. obligatoriske hånd-tatovering (gaaab) og et 'du-skal-ikke-ønske-at-møde-mig-i-en-mørk-gyde'-blik i øjnene? Han nyder nok sin kaffe (den minimale turkis sag i hans hånd). Det er bare en smule ...forstillet.

Og hvorfor gør de et stort nummer ud af, at det er uden filter? Kaffe bliver da ikke mere filter-agtigt, end når det kommer fra en kapsel, der smager af kunstighed og anti-hjemmebryg.

Og er det ikke netop lidt forstillet at sige, at 'du skal følge øjeblikkets indskydelse og lytte til dit indre jeg, når du vælger den helt rigtige kaffesort til din næste kop kaffe'..? 

- Rolig nu. Vi taler om kapselkaffe i den billige ende. Og Tassimos webunivers udstråler alt andet end ægthed og uden filter. Det må det også gerne. Men hvorfor gør annoncen så det modsatte?

Så er vi tilbage i outdoor-kategorien. Den digitale boghandel riidr.dk har leget med ordene.

Om det udtales 'ridder' (som i sådan én fra eventyrene med skjold og til hest) eller 'rajder' eller 'reader', skal man lige blive enig med sig selv om. Jeg var igennem alle muligheder, inden jeg tænkte, at 'reader' nok er måden at udtale det på.

Det lyder jo bare ikke supersmart at sige, at man reader om et eller andet. Kun hvis du husker at reade Reklamejam!
Ej. Dur ikke helt.

Nedenfor ser du en del af den kampagne, som undertegnedes tidligere bureau, Ogilvy, netop har haft i æteren for Dansk Mælk. En rigtig fin outdoor fra en rigtig fin kampagne.

Og Reklamejam er fuldt opdateret på bagmændene: Det er AD'er, Camilla Ploug, der har illustreret, og tekstforfatter/krea-direktør, Jakob Staalby, der får credit for tekst:

Props til Landbrug og Fødevarer - og deres bureau (?) - for at pynte på byen med gode outdoors. Ok, 'pynte' er måske et fejlcastet ord her. Men sjov er den. Og fedt at landmændene indsamler pis. 

Til sidst får du lige 4 emballager fra min mors køkken, som fortjener noget shine (altså emballagerne (måske også køkkenet..)).

Og apropos shine: Hvad du ser her, er en ret fin emballage til noget så smart som pudsemiddel til kobber. Brasso. Det ligner noget fra en svunden tid, og har da også set nogenlunde ud som på billedet siden 1900. Den holder stadig:

Og så får du lige en af dagligdagens mindste emballager. Alligvel er den ikke pakket ind i nordisk, minimalistisk hipster-design, som ellers ses overalt lige nu.

Tordenskjolds overlegne fjæs har siddet på dén æske i 150 år (!), og jeg synes, der er nogen fint over, at man stædigt beholder det ældgamle billede af en mand med lækkert garn, som ingen unge aner, hvem er i dag: 

CCA'15: En hurtigt overblik

Shortlisterne til årets Creative Circle er som bekendt ude.

Som altid er der en milliaaard kategorier med en hulens masse flot arbejde. Men måske bliver du lidt træt ved tanken om at sætte dig ind i det hele? Samtidig med, at du føler, du burde. 
Heldigvis har Reklamejam valgt nogle af de flotte cases fra årets shortlist frem.

Lige til at scrolle ned over uden ret mange klik.

Reklamejam vil gerne lige skyde ind, at de udvalgte cases er udvalgt, fordi de sprang i undertegnedes øjne som 'virkelig godt gået'. Men der er ENDNU flere flotte cases (og endnu flere kategorier) hos Creative Circle lige her

Det er ikke samtlige kategorier, som er repræsenteret her (for solen skinner, og jeg kan ikke sidde inden for foran skærmen hele dagen). Det er blot et udpluk af überlækre arbejder, som du nu kan få et mindre overblik over.

Enjoy.

FILM:
McCann Copenhagen for Ladbrokes:

Brandhouse + Bacon for Interflora:

M2Film for Midttrafik:

RETAIL:
Ogilvy for Fernet Branca: 

INTEGRATED CAMPAIGNS:
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen:

BRANDED CONTENT:
Robert/Boisen & Like-minded for Spies:

FILM, INTERNET:
UncleGrey for Opel Danmark:

SELF PROMOTIONAL:
The Disguised Portfolio, af René Schultz og Casper Christensen:

DESIGN/POSTER DESIGN:
Stupid Studio for Bianco by PUTPUT:

DESIGN/PACKAGING/FOOD:
Agency Spring for Oles gård:

Fonten til emballagerne hos Oles Gård er sat med kartoffeltryk. En nu Opentype-font ved navn Oles Potatoes.

SOCIAL MEDIA CAMPAIGN:
CP+ B Copenhagen for Visit Denmark:

COPYWRITING:
Bates Y&R for Ejner Hessel:

Halbye Kaag JWT for Mazda:

MOTION GRAPHICS:
Frame for Mobil1 & Porsche:

&Co for Tivoli:

Se resten af herlighederne her

Fredagsguf: Genial opfindelse fra DDB Stockholm

Når du køber noget nyt, så donér noget gammelt.

Det er filosofien bag The Rag Bag. En fantastisk idé, der er udviklet af Simon Higby og DDB Stockholm, for det lille, svenske tøjmærke, Uniforms for the Dedicated.

Hvad du ser i følgende film, er en opfindelse, vi nok skal komme til at se endnu mere af:

the-rag-bag-1.jpg

Ideen er ge-ni-al. På alle måder.

1: Der er ikke længere en undskyldning for ikke at smide dit gamle tøj til genbrug.
2: Én plastikspose med to formål.
3: Porto er betalt, så det bliver ikke nemmere.
3: Designet ser pisselækkert ud.
4: Et ret smart træk fra det lille, svenske tøjmærke, som nu har fået pioner-agtig status.

(find selv på flere)

Et udsnit af hverdagen

De næste 6 billeder, du skal se, er ikke just flotte og prangende. De er et udsnit af hverdagen, som jeg har fundet interessant af den ene eller den anden grund. Og så er de indfanget mellem Løgstør og Flakfortet (yes, min iphone og jeg har været vidt omkring).

Skønjomfruen på billedet herover har fået æren at være model på emballagen for et toiletbræt (en tjans, der næsten er lige til at lukke op og skide i, høhø).

Kan nogen derude svare på, hvorfor, der er en dame på forsiden?
Hvorfor ikke vise det flotte, klinisk hvide toiletbræt? Er det for at vise, at vandet i toiletter med netop DET toiletbræt er så rent, at man kan svømme i det?..
Og hvad svømmer hun egentlig i? Poolvand eller kloakforstoppelse? Og hvorfor blomsten? Det er et fucking toiletbræt, æsken inderholder?!
Jeg er forvirret. 

Det her var bare lidt sjovt. Telia er mere end telefoni. Telia kan også holde dig varm.

Ovenfor ser du indgangen til Danmarks mest depri shoppingcenter nr. 1.  
ALT er kedeligt. Indgangen nærmest råber 'Vig bort! Jeg er død'. Her er virkelig et center, som har formået at holde skiltning, flag og andet øje-lir på et minimum. Her er blot en indgang til et shoppingcenter. "Hvilket shoppingcenter?" tænker du. Jamen et shoppingcenter. Kig på skiltet.
PS: Du finder centeret i Hanstholm.

Hanstholm shoppingcenter set indefra. I venstre side af billedet ligger den obligatoriske centerpub. Med mørke ruder, man ikke kan kigge ind ad. Og det må man gi' shoppingcenteret i Hanstholm: Den mørke centerpub lever stadig. Det er de færreste centre, der stadig kan prale af dét. Til gengæld trækker de falske fliser på gulvet ned. Man klistrer altså ikke fliser på, Hanstholm!

Ovenfor et skilt for optikeren Nyt syn. Vist nok fanget i Aalborg. Her er cadeau, fordi idéen er lidt mere usædvanlig, end hvad du normalt ser hos brillekæder. Man behøver ikke vise en model med briller på, for at sige 'her ligger en brillekæde'. Vi ved godt, hvordan et menneske med briller ser ud. Derfor er det befriende, at Nyt syn har grebet det an på en ny måde.

Og så er der guldbageren i Løgstør. Som ikke er bange for den lumre onkel-humor. "Kør den ind med herreboller". (herreboller er i ét ord, Guldbager).

OK - man må ikke pege fingre af noget, som har med kræft at gøre, og dét har budskabet. Handler du hos Guldbageren, støtter du mænd mod kræft. Eller, hvordan er det egentlig? Hvad man egentlig støtter og hvordan, har de glemt at skrive i bare iver over det tissemands-agtige budskab. Men nogen har hygget sig, og det er fint nok.

Kan du ikke gøre den her emballage flottere?

I SevenEleven kan man efterhånden få alt. Nu kan man også købe danske jordbær på bæger. Ret smart, når man er på farten, generelt har en ustyrlig mani med danske jordbær OG er på jagt efter noget sundt.

Jordbær to-go fra SevenEleven ser ud som på billedet nedenfor.

'Pure Bites - a taste of nature' hedder de. 'A taste of nature'... spændende.

bær1.jpg
IMG_2263.jpg

En mildest talt hammerkedelig emballage. Ikke særlig grafik-lækker, unik eller statement-agtig. Ikke rigtig én, man har lyst til at flashe. Det er lidt synd, for med sådan et dejligt, lille produkt var der ellers lagt i ovnen til en tilsvarende dejlig emballage. 

Jeg er sikker på, jordbærrene ville sælge bedre i en emballage som fx denne:

Eller denne:

Eller sådan her:

Eller hvad med sådan en smart sag her:

frugt.jpg

Eller dem her:

Skulle du føle dig fristet til at tage den tiltrængte redesign-udfordring op, kan du på Pinterest-board'et 'Packaging design' af LILynn Apple se et HAV af andre fede emballagedesigns.

6 fra ugen der gik

Jeg har tømt iPhonen og deler lige et par snapshots med dig fra ugen der gik:

Ok, sorry - ikke det bedste billede med al det genskær. Men du har helt sikkert set Oreo's forskellige outdoors rundt omkring i bybilledet. Og det er efterhånden feset ind hos os, at Oreo ikke bare er en kiks med hvidt snask i midten.

Oreo er kiksenes konge. Den overlegne player-kiks, som hiver alle de gode point hjem og troner på kikse-hylden i supermarkedet, fordi der hører 117 ritualer med til, hvordan du skal spise den. Fascinerende, at en kiks kan hypes til de højder.

Hvad synes du om outdoor'en fra Oreo? Er den sjov eller forvirrer den dig?


Jeg har før bragt en annonce fra Geberit her på bloggen, og nu er jeg nødt til at dele sidste nyt fra dem igen.

Annoncen her reklamerer for Geberits skylle-toiletter, som vasker dig i nummi, så du bliver helt ren. På japaner-måden, forestiller jeg mig. Jeg forestiller mig også, at det bliver noget værre vandsjask, som man så skal til at tørre op, hvorefter toilettet stopper, fordi man har brugt for meget toiletpapir. Nå. Det er også underordnet, hvordan det virker.

Det sjoveste er hjertetnumsen, som er kastet ind i annoncen på 'numse-in-your-face'-måden. Hvad synes du om dén?


Juicemarkedet har set endnu en variant. Man skulle tro, markedet (og maverne) var mættet og derfor ikke havde brug for flere to-go juices. Men denne her 'Organic Human Bio Juice' fandt jeg på grøntsagshylden i Kvickly, hvilket adskiller den lidt fra konkurrenterne. Og får mig til at tænke, at så er den nok fyldt med grøntsager istedet for frugt (og frugtsukker).

Når man tænker på det faktum, at verden er FULD af juices og smoothies, skal der satmes brillieres med et godt emballagedesign, hvis man skal overgå konkurrenterne. Og de her emballager ligner bare ikke noget, der indeholder naturlige ingredienser, synes jeg.

Hvad synes du om Organic Human-emballagerne? 


Karolines Køkken har lavet softice. Man må vel forny sig. Og Karoline har været i mormors sommerhuskøkken og finde inspiration til emballagerne, tror jeg. Farverne er fine i lyserød og lyseblå og skal nok lande i en del pigers indkøbskurv henover foråret og sommeren. Fordi de pynter (...inde i din fryser ganske vist).

-  Oder was? Synes du i virkeligheden bare, det er underligt, at softicen ikke ligger i frysedisken? (hvorfor gør den egentlig ikke det?)


Og i går gik turen så til go'e gamle Netto. Og her fandt jeg noget sjovt. En karsefarm! Du kan blive din egen karsebonde og køre karseproduktion inkl.  ko og indhegning hjemme i køkkenet med Albertines Karsefarm. Sødt.

Sidste input fra ugen er et billede af Beauvais' etiket på deres danske rødbeder. En etiket med indbygget patina/køkkensnavs i kanterne. For så tror vi måske, vi selv har syltet rødbederne..?

Hvad synes du om etiketter som denne, der giver sig ud for at være autentiske og hjemmelavede?

Emballage-optur: Retrogebis

Hvorfor lade sig spise af med multifarvede tju-bang tandpasta'er, når man kan have Marvis' fine retro-lignende sag liggende? 

(det skulle da lige være prisen. 25,- for en meget lille tube. Men hva' fa'en. Den ser jo godt ud) 

Har du en ting, du køber, hovedsageligt fordi emballagen ligger dér og fedter for dig?

image.jpg
image.jpg

KIMs har været i chipslaboratoriet igen

En rug-volution kalder de det hos KIMs. De nye rugchips med det herlige navn SBRØD. Alt sammen noget DDB Copenhagen står bag. 

Jeg har prøvesmagt sourcream & onion-udgaven, og den er god. Chips'ene er små og ligner lidt hundemad, synes jeg, men tag ikke fejl. De er perfekte til et før-maden-og-sammen-med-et-glas-bobler-traktement (til gengæld er de ikke chips'ene, du craver en søndag foran flimmeren).

Og allervigtigst: Emballagen er fin, og navnet er sødt. 

Eller hvad? Hvad synes du? Har verden set nok rug-grov-spelt-korn-fiberrigt hejs?

Du kan se tv-spottet med Nichael Nadsen og Jørgen her:

image.jpg

Barnagtigt pjat - eller et kækt indslag med sprød humor?