Vind vind vind en sej præmie!

Det er ikke længe siden, jeg her på bloggen bragte et interview med en ung, odenseansk art director, Jesper Urban Pedersen

Jesper er AD'er på Nørgård Mikkelsen, far til Sylvester og én af de modige mænd, der tog barsel mere end få uger - og det gav stof til eftertanke. Og tis i badekaret. Og makrel i håret. Og lykkelighed ud i alle hjemmets afkroge.

Derfor skrev Jesper en bog om far-barsel
Men hvordan flasher man sit barn for omverdenen uden at smaske fotos af barn op på Facebook i 117 'nuttede' situationer, som ville ende med at give vennerne spat?

Her bliver undertegnede tekstforfatter varm om hjertet: Man skriver sine tanker om far-barsel ned som små, daglige logfiler på Facebook. Ord er nemlig pænere og sjovere end fotos af bebs med mad i hele krydderen. 

Det viste sig, at de små humoristiske logfiler inkasserede masser af likes og græde-af-grin-Emojis fra Facebookvennerne, og Jesper besluttede at udgive teksterne i bogform med illustrationer af Morten Løfbjerg.

De humoristiske logfiler om dagligdagen med bebs er udkommet i bogen 'Farbarsel. Logfiler om livet som Far'.

Du får en anmeldelse her
Bagved bunker af lortebleer, tisse-uheld, snot-kaskader og spontan gylp aner man den ukuelige lykke, det er at være forældre. Eller i hvert fald far. Gennem helt korte og nærmest lyriske tekster skildrer Jeppe dagligdagen, som den tager sig ud med en barsels-fars øjne.

Kærligheden til det lille væsen ligger på spring mellem linjerne, og skulle man som vordende far være nervøs for livet med spædbarn, ved man - efter at have læst Farbarsel - at selv når hverdagen drukner i tis og lort, er tilværelsen ren fryd. Som Jesper skriver:

"De små mennesker er langt mere krævende end alle dine ex-kærester. Tilsammen. Punktum.

Bare husk på, at det lille menneske elsker dig ubetinget. Så finder man gang på gang overskud, hvor man virkelig ikke troede der var mere (...) 
Min pointe er: Drop kondomet. Få dig et Barn. Du vil elske det."

- Jesper Urban Pedersen.

Bogen er fantastisk underholdende og viser en uhyre simpel dagligdag, der zoomer 100% ind på de små ting. Om det er barnets nye tandbørste, der partout skal døbes i toilettet eller kampen mellem far og barn om den sidste pommes frite. Lyksalighederne ligger på lur i hverdagen og selv dem, der lugter mindre godt og er remouladefarvede, er på en eller anden måde mulig at få optur over. 

Ifølge Jesper er det værd at kaste sig ud i at blive far (og sikkert også mor). Ifølge Reklamejam er det værd at investere 99,- kr. + porto i bogen. Perfekt som mande(-l)gave.

'Farbarsel. Logfiler fra livet som Far' får 6 ud af 6 rene bleer: 

Bleer til blog.001.jpg

Bestil bogen her


Nå. Ikke nok med, at Jesper nu er forfatter. GO Morgen Danmark ringede tilmed og ville have den fynske farmand i studiet. Det var han så i går morges, hvilket har betydet, at Jespers bog-lager er tæt på udsolgt. 

For en spædbarns-far er det ingen sag at komme tidligt op og på landsdækkende tv.

For en spædbarns-far er det ingen sag at komme tidligt op og på landsdækkende tv.

Heldigvis kan du stadig nå at få fingre i et eksemplar af bogen! 

Reklamejam udlodder 1 stk. Farbarsel-bog til en heldig vinder! Alt, du skal gøre for at deltage i konkurrencen, er at skrive i kommentarfeltet. Men hvad skal du skrive? Et juleeventyr? En røverhistorie fra de varme lande? Branchesladder? (uh, den må komme en anden gang!) Næ, du skal svare på det her:
 

1) Hvorfor læser du Reklamejam?

og

2) Hvorfor vil du gerne vinde Farbarsel?
 

Skriv svaret på de 2 spørgsmål i kommentarfeltet herunder. Så trækker jeg lod om bogen blandt jeres kommentarer torsdag den 17. december. Så kan du nå at lægge bogen under juletræet til en kommende, nervøs far eller selv læse den i juleferien, hvis du vinder.

Sæt i gang!

Fredagsguf: En blendet film og en overloaded printannonce

Flyselskabet Delta har lavet en safety-film, som er perfekt for dig at skyde weekenden i gang på! Og det bliver kun bedre, hvis du i læsende stund ikke er just ædru.

Det er Wieden + Kennedy i New York, der står bag filmen, som kom ud i Deltas fly i maj. Bureauet har formået at proppe det meste af internettet ind i filmen. En virkelig sjov (og utrolig lang) film, som du skal se til ende.

Til sidst får du nemlig lov at vælge, om du har lyst til at gense filmen i forskellige (meget kortere) versioner.
Du kan fx se den i en blendet version. Eller hvad med en pisket, pureret eller hakket udgave?

Manden fra Will it Blend? er også med. Og masser af andre dumme og geniale internetfænomener:

Det næste, jeg har fundet til dig, er en printannonce fra Brasilien. Bureauet hedder Loducca, og kunden er forfatteren Paulo Coelho, som har skrevet bestselleren The Alchemist.

Bogen har ligget på New York Times' bestsellerliste i 7 år, og det skal fejres. Derfor har bureauet og Paulo Coelho udgivet den 175-sider lange bog på en dobbelstidet printannonce samt på en outdoor.

Skulle der være en enkelt brasilianer (eller andre portugisisk talende) tilbage i denne verden, kan de altså nu læse hele bogen gratis. Det kræver blot et forstørrelsesglas og god tid:

Fra AdWeek

Fra AdWeek

Jeg synes, den fortjener en plads i kategorien 'Fredagsguf', fordi det er en sjov gimmick og en endnu sjovere måde at bruge printmediet på. Og så er det en på en gang underspillet og overlegen måde, hvorpå forfatteren markerer et 7-års jubilæum.

Fra AdWeek

Fra AdWeek

Konkurrence: Vind Reklamen til Eksamen '14

For 1. gang i historien har en konkurrence (eller give away, som det hedder i blogsprog) fundet vej til Reklamejam.

Det er Kreativitet og Kommunikation, der er så flinke at sponsere den eftertragtede bog, 
Reklamen til Eksamen 2014.

Reklamen til Eksamen er en samling af alle vindercases fra det danske Advertising Effectiveness Award 
- også kaldet AEA.

AEA er det eneste danske awardshow, som årligt kårer de bedste cases, der har gjort en flot forskel for kundens bundlinje, og som naturligvis samtidig er veleksekverede.

Derfor er bogen, Reklamen til Eksamen, fyldt med knaldgode eksempler på, hvordan man skaber en case, som faktisk batter på kundens bundlinje.

Det skal du gøre, for at blive den heldige vinder af Reklamen til Eksamen:

Skriv i kommentarfeltet navnet på din yndlingskampagne. Dansk eller udenlandsk - det er underordnet. Hvis du ikke lige kan huske navnet, så beskriv den så godt, du kan. 

Du må gerne skrive baggrunden for dit valg, og du må gerne vedlægge et link, men det er ikke musts.

Den 7. marts trækker jeg lod blandt kommentarerne og finder en vilkårlig vinder.
Det er med andre ord helt tilfældigt, hvem der vinder. Det har ikke noget med dit casevalg at gøre.

Jeg håber, du vil lege med!

 

PS: Skulle du ikke vinde bogen her på bloggen, kan du købe den her

Første danske bog om content marketing er på banen

De allerstørste kampagner/cases, du har set i nyere tid har det tilfælles, at de er båret af godt content.

Dove er mestre i godt content. NIKE er det. Coca Cola og et hav af andre. 
Se fx NIKEs flotte 'Make It Count' her:

Og nu er den allerførste danske bog om content marketing udkommet. Den hedder Content Marketing Bogen og er skrevet af Joakim Ditlev (som også står bag bloggen contentmarketing.dk) og Signe Damgaard Jepsen fra Content.dk.

Emnet er hot hot hot, så hvis du vil være skarp på området, er jeg sikker på, bogen er en god investering. 

Du kan også klikke her for at få adgang til et gratis kapitel af bogen, der selvfølgelig både findes analogt og som e-bog.

Her på Reklamejam har jeg også selv tidligere bragt 2 basic indlæg om, hvad content marketing egentlig er. Læs Content marketing skåret ud i pap #1 og Content marketing skåret ud i pap #2.

6 bøger og en app, der kan gøre dig lidt sejere

Jeg har forsøgt at tage nogle Pinterest-lækre billeder af mine bedste fagbøger, men da både lys og telefon og location ikke var af premium-kvalitet kom det lige lidt ned i niveau. 

Men det handler heller ikke om billederne. Det handler om de her 6 bøger (og en app længere nede) du skal skrive på ønskelisten. App'en kan du bare hente. Den ville være sær at lægge under træet til jul..

1:  'The Advertising Concept Book- Think Now, Design Later' af Pete Berry. En moppedreng, som jeg går til og fra. Bogen handler om idéen. Ikke om den færdige eksekvering. Og det fede er, at alle eksempler er illustreret med skitsetegninger for at holde fokus på idéen. Kan læses af alle. Køb den her.

2: 'Copywriting' af Rob Bowdery. Kommer omkring mange forskellige sprektre af tekstforfatning. Et basic must for copywriters in spe. Køb den her.

3: 'Ogilvy on Advertising' af David Ogilvy. En legende har talt. Det handler om den gode - nej - den brilliante idé. Hvad der gør, at din idé er great og ikke bare god. Læs læs læs! Når du har købt den her.

4.' Copywriting. Succesful writing for design, advertising and marketing' af Mark Shaw.
Den stod og råbte på mig i en boghandel i Brooklyn for et års tid siden, og jeg købte den uden at blinke. Jeg indrømmer også uden at blinke, at jeg ikke tilnærmelsesvist har læst den endnu, men at den står på min to-read liste. 

5: 'Grundbog for art directors' af Katrine Granholm, Dorte Nielsen og Tine Kej. En vildt brugbar grundlæggende idé-bog. Selvom titlen indikerer det, er bogen ikke kun for art directors men for alle, der gerne vil være bedre til at få idéer. Du købe den her.

6: It's not how good you are, it's how good you want to be' af Paul Arden. En lidt lommefilosofisk bog, jeg købte lidt tilfældigt. Men som viste sig at være tænkt til reklamefolk. Og rumme mange gode sandheder. Superhurtigt læst - og gerne flere gange. Køb den her.

(det er her, mine Pinterest-lækkerheds-skills skulle komme til syne, men jeg ved ikke rigtig..)

(det er her, mine Pinterest-lækkerheds-skills skulle komme til syne, men jeg ved ikke rigtig..)

close up.jpeg

Og så til app'en:

The Concept Maker app leverer inspiration og nye baner at tænke i, hvis du er gået i stå i idé-genereringen. Fx kan det være smart at tænke 'hvad hvis jeg overdriver produktets fordele helt VILDT?' Eller 'hvad er skurken overfor mit produkt?' 'Hvad hvis mit produkt skulle sælges til ø-boere?' Og så videre.

App'en inderholder alt muligt smart - og er stadig supersimpel. Go get it!
PS: Det er førnævnte Tine Kej og Katrine Granholm, som du skal takke for app'en.

Tekstforfatterens need-to-know

Mit ALLER-bedste tip til at blive verdens bedste tekstforfatter er: Øvelse

Men det ved du godt. Det var også tarveligt af mig at prikke til din dårlige samvittighed.

Et af de næstebedste tricks, jeg kan give dig - især dig, der lever af at skrive længere tekster som fx pressemeddelelser, webtekster, nyhedsbreve etc.: Brug noget tid på lahme.dk.

Julia Lahme er tekstforfatter i øjenhøjde, og hun er så generøs med sine guldkorn, at du kvit og frit kan downloade hendes meget overskuelige e-bøger til tekstforfattere. Genialt.

Succes-blogger, CEO, tekstforfatter, tv-co-vært, forfatter, foredragsholder, overskuds-looking københavnerlady Julia Lahme. Har 27 timer døgnet.

Succes-blogger, CEO, tekstforfatter, tv-co-vært, forfatter, foredragsholder, overskuds-looking københavnerlady Julia Lahme. Har 27 timer døgnet.

Julia Lahmes gratis e-bøger til tekstforfattere:
Fitness for tekstforfattere 
Find dine platforme, og brug dem rigtigt
Gør-det-selv-PR
Kloge kvinders guide til blogging

- Julia Lahme udgiver også mini-magasiner om tekstforfatning, blogging og stuff i dén dur, som du skal abonnere på gratis.

- Julia har også udgivet 'Blogbogen - din hands-on guide til blogging'. Læs et uddrag her.

- Er du ung, under uddannelse og drømmer om praktikplads på et af landets sejeste og pæneste PR-bureauer, søger Lahme + team heldigvis jævnligt praktikanter.

Mit sidste tip:
Julia Lahme holder kurser/workshops i kreativ tekstforfatning, og jeg har netop selv været på ét forleden. Udover fin location på Hotel Skt. Petri, royal frokost og wauw-kage til kaffen (det er ret nemt at forføre kvinder), kom jeg hjem med værktøjer, jeg direkte kan bruge i mit arbejde. Kurset var alt andet end en wannabe-tekstforfatters sludder for en sladder. Det var kompetent, konkret og hermed anbefalet videre til dig.
 

Om du er ung og grøn eller mere erfaren og bare gerne vil have gentaget nogle evigt holdbare notes to self, så håber jeg, mine tips har været en hjælp.

God fornøjelse!