Fredagsguf: Emojis er sooo 2015. Mød KIMOJIS!

Når ord ikke dækker, gør Kim Kardashians bagdel.

Eller hvis din egen butt-selfie ikke er superskarp, kan du bare sende Kim Kardashians. 

Den kreative Kim Kardashian er fuld af gode idéer og har nu begået endnu en genistreg: KIMOJI. 

Nu kan du udtrykke dig klart og tydeligt med Kim Kardashians KIMOJI-app, der lader dig sende KIMOJIs til dine venner. Altså ikoner baseret på den barmfagre Kim Kardashians liv. 

Det giver helt vildt meget mening, og det er godt, den gode Kim bruger sin tid og sine penge på at udrette noget fornuftigt i denne verden. Og det er da også en lille smule last year med de Emojis ikke?

Reklamejam vil godt kåre KIMOJI til at være 2016's bedste bud på en app. Vi er i skrivende stund ganske vist kun én dag inde i det nye år, men det er indtil videre den sjoveste app, jeg er blevet introduceret for i år. 

Nå ja - og du kan købe den til 16 kroner i App Store her

Læs mere her.

45 GRATIS online kurser fra Mashable

Når det er pivkoldt, mørkt og vådt; når du ikke kan sove, eller når du skal slå tid ihjel. Når du keder dig, mangler job, mangler skills, mangler viden, mangler street cred... Internettet er din partner in crime, og du ved det.

Reklamejam har fundet en overskuelig liste med 45 seje gratis online kurser, som reklamedamer, marketingdrenge, art director-hipsters og alle mulige andre nysgerrige kan få glæde af. 

Bliv klogere på alt fra After Effects, taleskrivning, Illustrator, Javascript, copyright-loven eller Google Analytics. You name it. You really, really name it. Okay, der er ikke en Panda-tæmning eller How-to-solve-the-Israel-Palestine-Conflict'-tutorial (desværre) men der ER mange andre gode. 

Naturligvis bliver du ikke specialist på de få timer, de fleste kurser tager, men det kan være en god indgang til emnet og give noget vigtig grundviden.

Det er Mashable, der har lavet listen, du kan se her


Fredagsguf: Spies og mormor i stærk alliance

 Spies gør det igen - og opfordrer dig til at gøre det for din mor.

Det er UHØRT godt lavet af Robert/Boisen & Like-minded. Og fantastisk at Spies viser os, at ikke alle kunder stikker halen mellem benene/ikke tør/ikke har budget/ikke lige havde dét i tankerne/gerne vil nedtone det lidt/gerne vil have mere logo/you name it.

Det kan selvfølgelig snildt være, at Robert/Boisens idé på papiret var langt vildere end det færdige resultat, og at kunden har trukket i land på nogle parametre. Det vides ikke.

Men det ændrer ikke på, at filmen herunder har fantastisk internationalt format, og med næsten 2 millioner Youtube-visninger må siges at være gået viralt. 

Stærkt.

Undertegnede vil fluks sende opfordringen afsted til hhv. egen mor og svigermor (dog uden garanti for ROI)

 

Se første film i knalde-føljetonen fra Spies og Robert/Boisen her:

Fredagsguf: Content med happy ending

For et par år siden lavede Cornetto en stribe kortfilm om kærlighed og begær. Konceptet  hed 'Cornetto Cupidity Love Stories'

Jeg har valgt de to film ud, jeg bedst kan lide, og som tryllebandt mig første gang, jeg så dem.

De har dog intet med is at gøre. De er 7-8 minutter lange og handler om kærlighed og love stories (andre af filmene flasher i højere grad Cornetto-vaflen, men jeg synes, det fungerer allerfinest, når brandet er helt underspillet og ikke optræder i filmen).

 Det er knaldflotte eksempler på content, der giver mig en oplevelse. En lille oplevelse bevares, men jeg er underholdt uden at tænke på, at det er et brand, der står bag. 

Der er goodwill til Cornetto, og du får mine 2 favoritter her:

Det er meget blødt og sødt og lige så violinerne spiller, men det er sgu fint lavet. 

Du kan se flere film - og læse mere om dem - hos Adweek
Det er MOFILM, der står bag filmene. 

PS: Beklager, hvis det ikke var dén happy ending, du forestillede dig, da du så overskriften..

Fredagsguf: Nogen tager pis på Apple's kampagne.

Reklamejam befinder sig i skrivende stund i USA, og eftersom det stadig er fredag herovre, er Fredagsguffen on time.

Here we go:
Apple kører lige nu en kampagne, der viser, hvor smukt iPhone 6 kan forevige verden.

Du får lige et hurtigt snapshot af kampagnen (skudt med gammel iPhone 4):

Det sjove er, at Elite Daily har lavet en lille film, der viser, hvordan tingene reelt forholder sig, når man filmer med sin iPhone:

Og så har Coca Cola Middle East lavet denne fine film om, hvordan fordomme bliver gjort til skamme: Den kom ud under ramadanen og er ganske tiltrængt: 

Endelig får du en outdoor, som har forstået, hvad det handler om. ØL og GRATIS. 

Det london'ske bureau Fold7 og Carlsberg satte en outdoor op i London og tilbød gratis øl. 2 ord, der går rigtig godt i spænd verden over. Simpelt. Smart. Overlegent:

Fredagssguf: Danske vindere i Cannes Lions 2015

Reklamejam har ikke været repræsenteret ved reklamebranchens årlige rosé-fest i Cannes i år. Helt uhørt. 

Men det skal ikke fraholde Reklamejam fra at smide et kæmpe tillykke ud til de danskere, som på fornemste vis har formået at tæmme løverne og hive dem hjem til det danske fædreland.

KAN I FORSTÅ DET?
DET ER PISSEGODT ARBEJDE!!

Overblikket over, hvilke danske arbejder, der har vundet i Cannes, kræver, man åbner sine nyhedsbreve, klikker, scroller, læser, klikker lidt mere, følger med på Twitter og Facebook og forsøger at holde overblik.
Puha. Sikke en masse arbejde.

Derfor har Reklamejam samlet til bunke. Du får samtlige danske vindere ved Cannes Lions 2015 her:


Vi starter i den unge, pisseseje afdeling: Danske Louis Meyer fra Miami AD School var en af vinderne ved Future Lions 2015 - sammen med Elton Rhee og Ludvig Pehrson:

Den unge filminstruktør Martin Garde Abildgaard fik en flot 2. plads ved The Advertising Producers Associations, som afholdes i Cannes hvert år. Martin vandt i kategorien Video Art:

Ogilvy hev 2 bronze hjem i Cannes. Dælme godt gået. Den ene var i Lions Health i kategorien 'Pharma' for filmen The Last Letter. Kunden er Biogen.
(virkelig vigtig bonusinfo: Det er undertegnedes hånd, der medvirker i filmen):

Den anden bronze, Ogilvy hev hjem, var for Youtube-filmen 'Content Extinct' for WWF. Den vandt i Promo & Activation-kategorien:

I kategorien Design Lions vandt Hello Monday en sølvløve for deres The DNA Project i samarbejde med musikeren J.Viewz:

Vi fortsætter på designfronten: AIAIAI og Kilo Design hev en guldløve hjem i Product Design. Prisen blev givet for arbejdet med hørebøfferne TMA-2 Modular Headphone system

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Uncle Grey's Canon Gig App vandt 1 sølv i Promo & Activation og 2 bronze i forskellige underkategorier i Mobile:

Uncle Grey hev også en sølv- og bronzeløve hjem i Cyber for arbejdet med Webers digitale kommunikation:

På den semi-danske front (og stadig i Grey-regi) blev der også vundet. 
Danske Per Pedersen hev en Grand prix og 3 guldløver hjem sammen med Grey New York. Fantastisk. 

FIlmen 'Interception' for Volvo vandt både en Grand Prix i Direct samt en guldløve i en underkategori af Direct:

Samtidig vandt Per Pedersen og Grey NYC to guldløver for The Gun Shop. Kunden var NGO’en States United to Prevent Gun Violence. Guldløverne blev hevet hjem i forskellige kategorier under Promo & Activation:

Ovre hos Grey London har fædrelandet også markeret sig. De to unge knejte, Rasmus Smith Bech og Jonas Roth, udgjorde nemlig det kreative team bag Volvos Life Paint-case. Life Paint vandt en grand prix i Promo & Activation:

Og så er der Brandhouse's Odd Love for Interflora. Filmen er som eneste danske film nomineret i Film-kategorien. 

Så vidt Reklamejam har forstået, er afgørelsen ikke kommet endnu, så om Brandhouse vinder en løve, må dagen vise. Men den fortjener sgu én:

Et ret stærkt Cannes-år for den danske bureaubranche! Reklamejam håber, I har ladet roséen flyde i stride strømme derude og fortsætter det gode arbejde, når I kommer hjem - selvom bureauets automatkaffe smager af hverdag, og vejret er meget langt fra det sydfranske. Cannes er tilbage allerede om et år, så keep up the good work!

Hvis der er nogle danske vindercases, Reklamejam har glemt eller overset, så skriv det endelig i kommentarfeltet!

God weekend :)

Fredagsguf: Ad-filter og analog magi

BETC i Paris har lavet en ad-blocker - undskyld - et ad-filter for D&AD

For som de siger hos BETC:
"We wanted to demonstrate that people don't hate advertising, they just hate bad advertising".

I stedet for helt at fjerne reklamerne på Youtube, gør ad-filteret, at du kun får de gode, Pencil-vindende reklamer. Smaaart:

Og så får du også OK GO's musikvideo. Bandet er kendt for spektakulære videoer - og er OK GO helt nyt for dig, skal du Youtube dem for at få mere guf!

Måske har du måbet over denne film mange gange, men ikke desto mindre er den perfekt at skyde en 'solskin-og-snart-Northside-om-ikke-andet-så-weekend-da'-fredag i gang på:

Fredagsguf: Dodge, Delahaye og desert-font

Fredagsguf er blevet til lørdagsguf denne uge, men bedre sent end aldrig. Og i dag er der hestekræfter og motorolie på agendaen. 

J. Walter Thompson Atlanta har lavet en sej film. Ikke for Dodge, som man skulle tro, men for motorolien Pennzoil. Filmen larmer helt vildt, men det ændrer ikke ved, at det ser fedt ud altsammen:

Du er simpelthen også nødt til at prøve dette her flotte bil-spil for det franske bilmærke Delahaye
Det er superflot håndværk og yderst elegant udført. Klik her

Og så har Hyundai udført et stunt, som har krævet en vaks projektleder eller 10. Hyundai har skrevet en besked i ørkenen, som er så stor, at den kan læses ude fra rummet. Ok, det er måske lidt amerikaner-søgt, men det er sgu imponerende, så du får filmen her:

Fortsat go' weekend!

Fredagsguf: Bros and Dont's

Ugens Fredagsguf byder på et par af de input, jeg fik, da jeg forleden afholdte konkurrence her på bloggen. 

Du kender garanteret følgende film, men se dem igen.
De bliver VED at være sjove:

Kampagnen 'Save The Bros' kom ud for nyligt. Den er skabt for det økologiske mejeri Organic Valley i Wisconsin af det amerikanske bureau Humanaut

'Dumb Ways to Die' er efterhånden en ældre klassiker. Skabt af McCann Australia

Heldigvis er verden fuld af geniale kampagner og lir i dén dur. Men sidder du og tænker 'hvorfor hulen har hun ikke vist dén og dén film', så smid endelig en kommentar på bloggen eller på facebook.

God weekend til dig!

Er det god content, bare fordi Mads Mikkelsen medvirker?

BoConcept er røget med på content-bølgen. Det kan man jo godt forstå.
Content ER det nye sort (sorry for at bruge verdens mest udtjente klichéudtryk), og der ryger generelt masser er goodwill afsted til de brands, der virkelig lykkes med deres content.
Se et par eksempler på god content nederst på siden. 

Tilbage til BoConcept.
Til at skabe 'et stilfuldt drama', som BoConcept betegner deres første film, har man allieret sig med skuespillerne Mads Mikkelsen og Dejan Cukic - nu som instruktør - samt teknisk intruktør, Thomas Busk.

Filmen har ikke set skyggen af et reklamebureau. For når der skal laves film, skal det jo laves af filmfolk.

Filmen 'The Call' får du her. Så kan du jo tænke over, om det er god content?
Om du er godt underholdt?
Du kan også tænke over, om afmeldingen til sidst mon havde behøvet at være der?
Og om BoConcept mon alligevel ikke skulle have hyret et reklamebureau...?

Reklamejam siger ikke, The Call er dårlig.
Reklamejam påpeger bare, at det her er langt bedre content:

Hvad synes DU?

Ny, Kenneth Nguyen-film fra Ford Danmark

Ford Danmark har lavet endnu en brandingfilm. Finding Focus, er titlen.
(du kan se Fords tidligere brandingfilm her). 

'Finding Focus' handler om at finde sin vej i livet trods hårde odds. Om at finde sit fokus.
Det er den unge, talentfulde og danske fotograf, Kenneth Nguyen, der har hovedrollen i filmen - som i øvrigt er produceret af Bitchslap Media og udviklet af bureauet Very.

Filmen er flot og fængende. Og fordi, Nguyen er en spændende fotograf med mange flotte billeder og projekter i mappen, er man (undertegnede) villig til at se filmen til ende. Helt uden at skæve til tiden nede i højre hjørne.

Jeg synes, filmen klæder Ford. 

Hvad synes du?

Se hele listen af film-teamet her.

Og gør nu dig selv den tjeneste at tjekke Kenneth Nguyens website ud! Du får linket igen her.

Facebook-manual for dummies og andre

Facebook er efterhånden en jungle, hvor mange af os nok har givet lidt slip over kontrollen.
Vi håber, det går. Men der er en række grundlæggende ting, du skal have på plads. Og som er nemme at manøvrere rundt i.

Har du mistet overblikket over, hvordan du untagger dig selv eller fortryder en blokering? 
Facebook kommer dig til undsætning i en række ret søde film, du skal bruge et par minutter på: 

Filmene er lavet af Facebooks eget bureau The Factory of Facebook.

 

Tekstforfatterens farvekort er nu til salg

Jeg har tidligere her på bloggen omtalt Dantoneguiden. En vifte af Pantone-lignende kort, som sætter fokus på nuancerne i det danske sprog.

Af juridiske grunde hedder guiden nu  'Danske Toner'.
Og nyheden er, at guiden nu er til salg!

Danske Toner er opfundet af tekstforfatteren Thomas Nørgaard fra TN Reklame (det er bl.a. ham fra 'Lej et Lig'). Han siger selv:

- "Farverne har deres vifter, der gør det nemmere at finde den rette tone og sikre et ensartet udtryk. Men hvad med sproget? Her findes der lige så mange nuancer og toner, som du kan farve din kommunikation med".

Guiden er smart, fordi den giver dig synonymer på et givent ord - opdelt i hårdhedsgrader. Noget, jeg som tekstforfatter tit har brug for.  

Guiden koster 250 kr., og vil du købe den, skal du skrive det i en mail til tn@tnreklame.dk.
Du kan læse mere om guiden her

Dantone enkeltsider.jpg
supportig_pictures4.jpeg

Ny uddannelse for unge kreative: Filmlinjen på KEA

Vi kommer ikke uden om, at en vis portion video-skills er godt at have i værktøjskassen, hvis du vil være uundværlig i den kreative branche.

Du kan godt fare vild i diverse video-tutorials på nettet og blive semi-god til det.
Men jeg anbefaler, at du går all in og bliver prof, når Filmlinjen på KEA (Københavns Erhvervsakademi) går i luften snart.

Hvad er 'Filmlinjen på KEA'?
Filmlinjen på KEA er en 6 måneders aften-uddannelse inden for film. Du får de kompetencer, den kreative branche og dens kunder efterspørger nu.

Flere og flere virksomheder satser på bl.a. content marketing, så behovet for folk, der kan lave film, vokser. Folk, som kan deres håndværk.

(hvis du liiige skal ha' opfrisket content marketing-begrebet, så læs mit blogindlæg her)

Hvem kan gå på Filmlinjen?
Det kan unge som ældre med en relevant baggrund eller stilling. Studerende såvel som det arbejdende folk. Intet skal afholde dig fra at søge.

Hvilken slags film lærer jeg at lave på Filmlinjen?
På Filmlinjen vil du nå bredt omkring. Du bliver dels udstyret med et teoretisk fundament inden for filmgenrer og -sprog, universudvikling, historiefortælling og Disneymodellen til viden om virksomhedens behov, medieplatforme og meget andet. 

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Du kommer også omkring en maaasse praktisk erfaring og viden. Fx vil du prøve kræfter med scenografi, manus, storyboarding, virkemidler inden for lyd og lys og al det tekniske omkring selve kameraudstyret.
Og så naturligvis den sidste finish-proces, som bl.a. omhandler redigering, lyd og musik.

Med andre ord et bredt og solidt kursus, der giver dig en masse ballast og vigtig bagage. 

Hvornår og hvor og hvor tit?
Der er undervisning 2 aftener om ugen på KEA. Kurset starter den 5. december 2014 og slutter den 26. juni 2015. Du skal regne med en del gruppearbejde, men kan godt passe et fuldtidsjob ved siden af. 

Hvem er bagmændene bag Filmlinjen?
Udover de garvede branche-herrer, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, er filmmageren Francois Grandjean tilknyttet kurset. Francois har mere end 30 års erfaring og har lavet mere end 1000 reklamefilm, så han ved en ting eller to.

Derudover vil flere forskellige gæsteundervisere lægger vejen forbi Nordvest. Du kan se frem til nogle ret erfarne rotter - fx Von Triers klipper eller Jørgen Klubien, animator på bl.a. Cars og The Lion King (og nå ja, medlem af Danseorkestret).

Pris og deadline
Hele den lækre pakke koster 25.000 kr.
Men husk, som politikerne siger: Det er en investering i fremtiden. 

Optagelseskravet er en opgave, du skal løse tilfredsstillende. Opgaven er ikke umiddelbart omfattende, så rolig. Den er dog ikke ude endnu - men følg med her på bloggen, for jeg siger selvfølgelig til, når den er. 

Derudover er der bare at sige: Like Filmlinjen på facebook, så du ikke misser noget info. 
(website er naturligvis under opbygning, og kommer asap!)

Gæsteindlæg: Genial måde at udnytte printmediet på

Dagens indlæg er et gæsteindlæg skrevet af Fie Grønning, dameblads-sucker og tekstforfatter.
Og indlægget er lidt af en øjenåbner. Enjoy:


Jeg føler mig som ”the-consumer-of-every-advertisers-dreams”.
For jeg har lige udvist en forbrugeradfærd som producenten – i dette tilfælde parfumebrandet Viktor&Rolf – ville have klappet højlydt i sine små hænder af.

Jeg har lige smidt mig i sofaen, da jeg hiver den nyeste udgave af Cover frem. Helt uvidende om, hvilket markedsføringstrick jeg om lidt skal udsættes for.

Lokke, lokke, lokke...!
Det første jeg bemærker (og her taler vi inden, jeg overhovedet har nået at studere forsiden) er, at der midt i bladet er én enkelt side, hvor papiret er meget tykkere end i resten af bladet. Så den slår jeg nærmest per automatik nysgerrigt op på.

Viktor & Rolf

Viktor & Rolf

Min første indskydelse er, at det måske er et spændende tillæg. Men jeg må til min store skuffelse konstatere, at det bare er en reklame. Et klassisk parfume-billede og et logo. That’s it. Ingen tekst. Ingenting.

Men nææææ, hvad er nu det?
På siden sidder en lille form for label, man kan åbne (”Hæhæ. Det er lidt lissom en julekalender” konstaterer mit barnlige jeg). Det er garanteret en lille duftprøve – lækkert! Så den åbner jeg selvfølgelig.

Men til min store skuffelse må jeg konstatere, at det ikke er en almindelig duftprøve, jeg kan påføre mig selv.
Nej, det er en duftprøve, der sidder fast på det tykke papir, og jeg skal simpelthen stikke snuden ned til bladet og dufte. Og ja, den dufter da godt. Og det var så det.

…Troede jeg. For da jeg slår op på Covers første side, dukker duften af Flowerbombs noter op i mine næsebor – bare lige for at minde mig om, hvor godt den nu rent faktisk duftede. Det samme gentager sig, næste gang jeg bladrer. Og næste gang. Og helt frem til side 154.

Spændingen udløses.

Spændingen udløses.

Verdens mest velduftende magasin
Da jeg åbnede den lille magiske Viktor&Rolf-låge, gav jeg åbenbart hele bladet parfume på. Og duftstofferne på papiret udskilles hver gang, bladets sider er i bevægelse.

Og hold nu kæft, det dufter skønt. Sådan vil jeg også dufte!

Og det er så her, det går op for mig. At jeg er hoppet lige i reklamefælden – og at Viktor&Rolfs annonce er virkelig gennemtænkt. Lad mig lige ridse det op i steps:


Derfor er Viktor&Rolf-annoncen genial:

  1. Det tykke papir fanger min opmærksomhed, (og tykkelsen gør, at man automatisk lander på den side, når man åbner bladet).
     
  2.  Den lille ”låge” på siden indikerer, at jeg får noget ekstra. Derfor åbner jeg den selvfølgelig.
     
  3. Åbningen af lågen gør, at duften spredes, hver gang der bladres. 
     
  4. Dermed er Viktor&Rolf med på samtlige af Covers sider - selvom de kun har betalt for én!
    Godt nok en side med tykt papir, men alligevel – det er jo genialt.


Og så giver investeringen i det ellers dødsdømte printmedie lige pludselig fornyet og rigtig god mening.
For handler det ikke bare om, at vi skal se muligheder i mediet og bruge det på den rigtige måde?
Jeg føler mig i hvert fald overbevist!

PS.  Giv mig lige et tip, næste gang Magasin har goodie days – der er en parfume, jeg lige skal have fat i.

 

Skrevet af Fie Grønning

Fie Grønning er tekstforfatter hos Nørgård Mikkelsen. Du kan se lidt af hendes arbejde her.

#Fredagsguf: Øl og tape

Ugens #Fredagsguf byder på en rigtig fin animeret film fra Stella Artois. Filmen er lavet af Mother i London og er én ud af 4.

Konceptet hedder Perfectionists og handler om de mennesker, der arbejder behind the scenes ved nogle af verdens største begivenheder.  

Denne er nummer 4 i serien fra Stella Artois og handler om pokal-gravør Roman Zoltowski. Hvert år kører han fra Polen til Wimbledon for at gravere pokaler til Wimbledon Championship:

Og så får du noget i en helt anden boldgade, som verden efterhånden har set en milliard forsøg på at lave, så det har effekt. 

Om disse to print ads for at ikke at køre spritkørsel har effekt, ved jeg nu ikke. Men de er godt tænkt: