Fredagsguf: 3 store film at skyde weekenden i gang med

Når et budskab får mig til at reflektere og giver mening på den der 'Ja sgu!'-måde, så er det godt lavet. Og følgende film for Water is Life får mig til at reflektere en lille bitte smule over, om jeg mon virkelig behøver at flæbe over, at der ikke er varm kakao i kaffebryggeren på bureauet..?

Jeg lover, aldrig at brokke mig over petitesser mere. ('amen hvorfor fa'en skal det egentlig koste 300 kr. at komme til Distortion final parties på Refshaleøen i aften?!)

 

I forbindelse med VM i fodbold lige nu skal du selvfølgelig have en VM-film. Den er Beats by Dre, som har lavet en 5 minutter lang film med navnet The Game Before The Game.

En ret flot film, der skildrer mange af de ritualer, fans og spillere har før en kamp.

Filmens hovedperson er den brasilianske landsholdspiller Neymar Jr., og se også, om du kan spotte bl.a. Lil Wayne, Nicki Minaj, LeBron James, Serena Williams eller en af de andre celebs i filmen, som iøvrigt er lavet i samarbejde med bureauet R/GA:

Sidst, men ikke mindst, skal du lige se den her film for en Coca Cola-kampagne i Asien (sorry - dét brand sniger sig ofte ind på Reklamejam om fredagen...).

Filmen er lavet af Ogilvy & Mather China, og om den er lige lovlig idealistisk, må du selv bedømme. Men sød er den:

Fredagsguf: Gør-det-selv-reklame

Her er lidt inspiration at hente, hvis du går og overvejer at sælge din gamle spand på DBA.

Den svenske dude (okay - han er også AD'er) Castor har lavet en film, der skal give dig lyst til at købe hans ærkesvenske Volvo. Jätta cool, som man siger:

(De er også altid så skidego'e i Sverige altså. Selv en simpel rubrikannonce for en gammel Volvo skal laves til en hel film - filmet til perfektion endda. Typisk)

2 teenagere laver reklamefilm til andre teenagere

Tja, det virker egentlig logisk. At få et par 15-årige knægte til at udtænke den kreative plan, når målgruppen selv er ca. 15 år.

Bureauet Cool Gray har shanghai'et Albert og Anton - kendt fra seneste omgang X factor - til at udvikle en række film for FK Distribution

Albert og Anton ER nogle ret seje teenagere med en go' røvfuld karisma trods den laid back attitude. Og så er det i øvrigt hammersmart, at deres navne spiller perfekt sammen.

Men én ting er at hedde Anton & Albert og være seje til at youtube den hver dag. Noget andet er at få et budskab igennem til en målgruppe, der er sindssygt krævende og pisseutålmodig.  

Om projektet for FK Distribution er en succes, kan du selv vurdere her:

Kan du ikke holde fingrene fra poderne, kan du jo subscribe deres Youtube-kanal Novopleco.

Og her er videoen fra da Danmark lærte Anton og Albert at kende:

Læs mere om arbejdet mellem Anton og Albert og Cool Gray i Bureaubiz' artikel her.

Fredagsguf: Prisvindende film fra Hjerteforeningen

Hjerteforeningen har lavet en film, som kommunikerer, hvor vigtigt det er at kunne hjertemassage.

Filmen er produceret af Sunrise i samarbejde med Bright Beetle - og den er ret fin, synes jeg. Helt ren og enkel og renset for følelsesporno. 

Og så har filmen netop vundet bronze ved Telly Award i New York. SÅDAN!

(På Hjerteforeningens Youtube-kanal kan du finde mange flere film af samme slags)

Filmen fortæller dig også om app'en 'Red Liv', som du skal hente. Den viser dig bl.a., hvordan du laver hjertemassage.

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

STEM nu til det EU-valg, eller vi slår!

Der er snart EU-afstemning. Og vi skal have 'de unge mennesker' på banen ned til stemmeurnerne (aka de sure gymnastiksale).

Så Folketinget fik lavet en video, der skulle appellere til de unge og få dem til at stemme. Sådan én med vold og blowjobs og store muskler. 'For det er det, de unge vil have'.

Filmen er lavet for Folketinget af tegnefilmsinstruktør Jan Rahbek og tegner Thomas Thorhauge. 

Der gik rekord-kort tid, så blev videoen fjernet. Fordi den var dum (så den bliver desværre også fjernet her fra bloggen, hvis den bliver pillet af Youtube, så skynd dig at trykke play).

Og jeg må indrømme, at jeg også synes den er irrelevant. Hvorfor skal man kommunikere til unge gennem sex, vold og store muskler? Der er noget lidt-for-desperat-ung-med-de-unge' over filmen.

Igen er vi ude i sær humor på samme plan som HK København var forleden (se deres om'er i Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre).

Du kan læse mere om Voteman-filmen på Bureaubiz her - eller på Berlingske her.

Nå. Og hvad synes DU? Får filmen dig hen i gymnastiksalen den 25. maj?

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Stupid Studio has arrived: Se nyeste film for Bianco

Bianco er kendt for at lave fede og super edgy kampagner. Bianco er kunden, du gerne ville arbejde med, fordi Bianco tilsyneladende ikke er som de andre.

Nu har Stupid Studio fået den taknemmelige(?) opgave at lave en efterfølger. Fordi det er forår, og 'Spring Has Arrived'. Men hvad hulen gør man, når ALT er lavet i forvejen?..

Stupid Studio har løst opgaven sådan her:

Og for hukommelsens skyld får du lige et lille udpluk af Biancos tidligere kampagner:

Stay Chic/Stay Cool - 2006:

Fall Collection - 2003:

How to afford the whole collection - 2003:

we recommend a little bit of italian design.jpg

Because feet are ugly - 2001:

We recommend a pair of really, really beautiful shoes - 2000:

we recommend a pair of really really beautiful shoes.jpg

Bianco.dk kan du finde alle de tidligere kampagner. Og der er mange. Og de går helt tilbage til de spæde halvfemsere. Det er &Co, der står bag en del af dem - se hvilke, her.

Opgaven har garanteret ikke været taknemmelig. Jeg vil rigtig gerne høre din mening om den nye film?

#Fredagsguf: Ugens mest hypede film + lidt bonusprint

Min reader Feedly er svømmet over med indlæg om denne her film, de sidste par dage:

Den er også godt lavet. For den får dig muligvis til at se på hjemløse med et nyt syn. Det er selvf. ikke sikkert, du pludselig får lyst til at donere penge til dem, men i det mindste værdiger du ham måske et blik, næste gang du går forbi én.

Som fredags-bonus får du også lige et par printannoncer, jeg synes er ret søde. Og dejligt anderledes (og vi bliver i street miljøet): 

God weekend!

TILLYKKE til YCCA-vinderne 2014!

I fredags var der uddeling af de længe ventede priser i Young Creative Circle Award. Den danske reklamebranches pureste ungdom var mødt op i hipstermekka, aka. Harvey i Kødbyen 5.

Både guldøllene og tophuerne havde kronede dage, og da vi havde minglet lidt rundt, instagrammet lidt hér, tweetet lidt dér, gik YCCA-drengene på scenen for at udløse spænding og fri champagne til vinderne.

Her er de så. Vinderne. Stort tillykke!!:

Print: Jeppe Kuld & Tobias Løvshall-Wedel
Film: Asbjørn Severin & Theis Ferrall
Design: Julius Barde Harrebek & Winnie Andersen
Digital: Kasper Andersen & Bo Søgaard Mouridsen

Vinder-printannonce

Vinder-printannonce

Vinder-design.

Vinder-design.

Så nu venter bare Cannes i juni. Hvor der skal hentes noget metal hjem, vel at mærke.

Hvis du vil have insidertips til, hvordan du gør dét, kan du læse interviewet med Nicolas Thomsen. Han er tidligere Cannes Lions bronze-vinder i Advertsing for youngsters (puh en lang titel!).

Læs også Bureaubiz' artlkel om de 8 seje vindere her. Og så er det op på hesten igen om et år!

Sådan har du ikke set rejsereklamer før

Du kan snildt se det for dig: 
Et par i 30'erne, hånd i hånd langs en strand; hun i lys, flagrende sarong og ditto hår og ham i stram, bar overkrop og tandpastasmil. Sammen finder de en træpind (selvom stranden er helt straight uden træer) og tegner et hjerte i sandet, mens solen går ned, og duften fra pastarestauranten i det fjerne lokker de elskende til. Aah, dét er livet. Og lige nu får du det til halv pris!

Sådan behøver rejsereklamer IKKE at være. Selvom de tit er det.

Spies - som jeg omtalte her på bloggen for nyligt - tog fx skeen i den anden hånd med deres baby-film. Og nu har også Momondo lavet en stribe superfine film. De kalder det '100 subkulturer'. 

Oplev erotisk, parisisk burlesque her:

Mød de berlin'ske grafittimalere her:

Kom på tur med de toptunede cykelbude fra New York her:

Du kan se meget mere om de 100 subkulturer her. Det er ikke kun begrænset til film. 

For eksempel kan du læse om elevator-entusiasterne. Eller blive klogere på attachment parenting - en noget sær opdragelsesmåde, som bl.a. vinder frem i USA. Eller få svar på, hvad en frugtar er.

Se dét er content marketing fra Momondos side:
Jeg bliver klogere og får et mini-indblik i kulturer, jeg ikke vidste noget om. Og Momondo får trafik på deres side og et anderledes image end konkurrenterne. 

Ovenfor: En anden af Momondos film, som du også lige får med her. Om at 'stay curious'.

Jeg synes, det er godt gået. Cadeau til DDB og Momondo, som nu sørger for, at der også er pæne film i min reklameblok på tv.

#Fredagsguf: Fodbold & whisky.

Hvad stiller fodbolden op i et land som Tunesien, når de offentlige myndigheder bestemmer, at folk ikke må samles i store forsamlinger - som fx fodboldkampe?

Fansene er en del af sporten, så uden fans - ingen bold. Hvad ville du gøre, hvis du fik til opgave at løse dét problem? 

OgilvyActivation i Tunesien gjorde sådan her:


... Du får lige en Fredagsfilm mere. Denne genistreg er for J&B, som fik lavet limited edition-flasker hos Le Sphinx - en tatovør i Paris. Hvorfor ikke? Så længe det ikke smager af distilled ink:

Husk også at følge Reklamejam på facebook, så du er sikker på ikke at misse noget nyt på bloggen.

God weekend til dig!

#Fredagsguf: Ny babyfilm fra Evian (feat. Spiderman)

Evian er på banen igen. Med en film, du SKAL se, inden du går ombord i bland selv-slikposen i aften. Filmen er sej, dyr, SPLINTERNY, den vil få stor viral succes - og den har fortjent at blive ugens #Fredagsguf.
 

Du får Baby & Me2 fra Evian:

Filmen er lavet af BETC Paris, og er en del af det efterhånden gamle 'Live Young'-koncept. Denne baby-film er den 4. i en serie, som tidligere har budt på babyer, der breakdansede, skatede og svømmede. Og nu denne, hvor Spiderman ser sig selv som bebs.

Se de tidligere (legendariske) film i serien her:

Evian 'Water Babies' fra 1998:

Og den 1. Baby & Me-film herunder:

Evian Roller Babies: 

Du kan også læse Creative Review's interview med Filip Nilsson fra BETC her.

Sex med Spies

Kender du det, at du får en genial idé til en kampagne ...som du alligevel med det samme har dømt ude, fordi du godt ved, at kunden vil afvise den?

Det er tilsyneladende IKKE sket hos Robert Boisen & Likeminded, da de fik deres 'Do It For Denmark'-idé til Spies.

(se casefilmen her)

Umiddelbart virker 'Do It For Denmark' som en drømmeopgave:
Vild idé, som er blevet gennemført, selvom den er liidt vanvittig. Vild idé, som overhovedet ikke ligner andre rejseselskab-kampagner. Vild idé, som ABSOLUT er i det lumre hjørne, selvom Spies ellers plejer at være ganske folkelig (ok - måske ikke så folkelig som Bravo Tours eller Gislev Rejser, men alligevel).

Udsnit af kampagnen fra do-it-for-denmark.dk. Herligt. Især fordi Spies (og bureauet RBLM) er kolde i røven overfor ellers årelange 'husk-prævention'-kampagner: Spies taler uden filter for, at du smider p-piller, kondomer og alt i dén dur og laver n…

Udsnit af kampagnen fra do-it-for-denmark.dk. Herligt. Især fordi Spies (og bureauet RBLM) er kolde i røven overfor ellers årelange 'husk-prævention'-kampagner: Spies taler uden filter for, at du smider p-piller, kondomer og alt i dén dur og laver nogle UNGER.

do-it-for-denmark.dk kan du se flere elementer af kampagnen. Og nogen har altså givet den gas med de gode ideer og argumentationen for, hvorfor du og din partner skal sydpå ASAP! 

OK - nu er det din tur:

Hvad synes du om kampagnen?

- Er den useriøs og emmer af 'vi-drak-os-fulde-til-fredagsbaren-og-fik-en-ide-meeeen-man-skulle-nok-ha-været-der'-humor?

- Eller er kampagnen et genialt og friskt pust i en ellers ret jævn branche (der har for vane at pakke familieidyllen ind i solnedgange, spanske brosten og kroniske smil)?

Det er ikke tit, man bliver spurgt om sin seneste menstruationsdag, når man egentlig bare gerne ville bestille en smuttur til Cypern. Tager det moussaka-apetitten fra dig?

Det er ikke tit, man bliver spurgt om sin seneste menstruationsdag, når man egentlig bare gerne ville bestille en smuttur til Cypern. Tager det moussaka-apetitten fra dig?

- Hvis du alligevel går med planer om at få en lille bebs, kunne du så finde på at deltage i Spies' kampagne?

- Støder kampagnen dig? 

Content marketing skåret ud i pap #2

Content marketing er på alles læber. Og efter jeg var til Digital Boost med Kreativitet & Kommunikation - og siden har research'et feltet nærmere - er jeg godt klar over, at content marketing ikke er et buzz-word, jeg bare kan lade passere. I get it.

Er du også begynder udi content-begrebet, så læs med. I det her indlæg deler jeg nogle af de insights, jeg fik på Digital Boost.

Sådan kan du skabe simpelt content på dit website:

Husk: det handler om at give dine brugere noget af værdi. Gør det værd at besøge dit website - også uden at det skal handle om salg, tilbud og spar-budskaber.

På Digital Boost-seminaret fortalte Luca og Steffen fra 23 om, hvordan de har skabt en content-platform på roskildefestival.dk. Den danske video-CMS-virksomhed 23 er specialister i at lave CMS-løsninger til dit website, så du selv kan lave videoer og lægge dem ud. 

Hvordan skaber Roskilde Festivalen online Orange Feeling året rundt?
Roskildefestivalen havde et ønske om at bringe følelsen af festival ind på sitet, så der hver dag er noget at komme efter. Så du kan opleve stemningen, musikken og forventningens glæde også i de kolde vintermåneder. Sitet skal være fyldt med indhold (content), som i sidste ende skal give dig lyst til at købe billet til festivalen. 

(og nu vi er ved det - Rolling Stones kommer til Roskilde i år!)

Orange TV er festivalens egen kanal, hvor du kan se tidligere koncerter fra festivalen (se fx en hel koncert med albumaktuelle MØ her ), få intro-teasere til bands, der spiller i år, se interviews med kunstnere, se stemningsvideoen Roskilde Faces, få historier fra Camp Life og meget mere lir.

Drengene fra 23 fortalte, hvordan brugerne skal kunne opleve festivalen hele året - og de havde en vigtige pointe:

"Overalt på sitet er det utrolig nemt at komme til billetlugen, hvor du kan købe adgang til årets festival"

Et mini-udpluk fra Orange TV, som er kanalen bag video content'et på roskildefestival.dk

Et mini-udpluk fra Orange TV, som er kanalen bag video content'et på roskildefestival.dk

Hos 23 fortalte de også om det norske firma Dingsy, som sælger alle mulige random og unyttige varer online (hvis du ikke kender den supercool side, får du lige linket én gang til her: Dingsy.no)

Når Dingsy sender pressemeddelelser ud, gør de det med video. Bl.a. sendte Dingsy en pressemeddelelse ud i forbindelse med nogle nye, (smarte?) is-sikre sko 'Nordic Grip Wets. Og det eneste sted, der optrådte en Call To Action var i den udsendte video. Ingen andre steder. Alligevel solgte skoene godt. Bl.a. takket være en fin og relevant pr-video:

Skal du igang med content marketing så husk, hvad Luca fra 23 sagde:

"Van Damme 'The Epic Split'-videoen er fantastisk flot. Men den sætter barren tårnhøjt. Efter min mening er det bedre at producere simpelt, low budget-content oftere end dyre videoer få gange om året"

Et andet eksempel på simpel video-content, er fra Det Kongelige Teater. Her kan du se trailer-film for de nye og kommende forestillinger, ligesom du kan se behind-the-scenes film og alt mulig andet spændende fra teatret. Alt sammen relevant indhold, som bliver til i samarbejde med 23.
Du kan fx høre dramatiker Line Knutzon fortælle om sit teaterstykke 'Gruppe 8' her.

På Digital Boost-seminart talte også Emily Cramp fra ThinkHouse i England, kreativ dir. og partner Johannes Dybkjær Anderson fra Volume, Flemming Jessen, Online manager i SILVAN og Mikkel Hagedorn fra GroupM.

Kreativitet & Kommunikation holder ofte Digital Boost-seminarer med aktulle emner, og næste gang er temaet From Campains to Services, den 21. maj. 

 

Vil du vide endnu mere om content marketing? Du får en stak links, du kan boltre dig i:
Er du nysgerrig efter, hvordan du som brand kan bruge Youtube som content-kanal? Så læs Content marketing skåret ud i pap #1.

SEO-ekspert Thomas Rosentand fra Concept Interest fortæller dig om at skabe content via tekst. Og hvorfor du skal igang i dag. Læs artiklen Skriv eller dø.

Og så er du naturligvis nødt til at følge med på Contentmarketing.dk, hvis du vil holde dig ajour.

Værdiladet reklame. Skal det nu være sjovt?

Vi har fået råbende (agressive) voice overs og giga-prisplash'es smidt i hovedet i mange år. For ikke at tale om fake fynsk dialekt, heldragter og syngende voksne. Og måske er smertegrænsen nået?

Flere og flere af de film, vi får serveret til vores 'hygge-i-sofaen-med-X-factor-og-kakaotoppe'-fredagsaftenener er værdiladede og bløde på en måde, vi ikke har været så vant til. Ikke med så korte intervaller i reklameblokken i hvert fald.

Jeg har fundet 4 danske film, som alle har blød, imageskabende branding til fælles - du får ikke skyggen af taktisk overtalelse i hovedet:

McDonalds - med DDB i ryggen - trækker ærlighedskortet i deres nyeste film 'Vi serverer gode øjeblikke. Udeladt er det taktiske budskab, den velkendte jingle og close-ups af saftige tomater og ditto bøf. Der er sprød branding på menuen:


Coop har med Advice i ryggen rullet en omfattende kampagne ud med omdrejningspunket 'Din Butik'.

Det er der bl.a. kommet et tv-spot ud af. Et spot som viser, at Coop er vores allesammens butik (Coop er ejet af sine medlemmer). Filmen emmer af 'jeg har også en stemme' og demokratisk retfærdighed. Kig selv: (Læs mere om den nye kampagne hos Bureaubiz her)


Naturligvis er Call Me's populære og prisvindende kampagne om at tale ordentligt også med her. Det er bureauet Jangaard, Mark & Ko, du skal give cadeau, hvis du kan lide filmen - som i øvrigt blev kåret til Årets Film ved True Award i 2012.


Også Invita med Nørgård Mikkelsen bag, er gået den bløde testimonial-vej i deres seneste film. I filmen medvirker rigtige Invita-kunder og ikke skuespillere. Du får blød musik, hvidmalet familieidyl i højglans og hele pivtøjet:


... Bare fordi du også lige skal se et internationalt eksempel på værdiladet reklame (for Chrysler):

Jeg ved godt, filmene har helt forskellige fokus. Og at du har klare meninger om, hvorfor den ene er MEGET bedre end den anden osv. Men den bløde, værdiladede pointe har de alle til fælles. 

Hvad synes du om de bløde film, som verden ser flere og flere af?
Har du gennemskuet dem og tænker, at det bare er en ny, kælen måde at lokke os forbrugere i fælden på?

Tænker du "Endelig tager brands'ene mig seriøst! Endelig kvalitetsreklamer i mit tv! Ja tak!"

Eller føler du, at det er en forloren gang følelsesidyl understøttet af noget påtaget storhed og 'nu skal vi alle sammen være venner'-budskab?

6 film, der giver dig gåsehud

Warning: Vi er i det sentimentale hjørne idag. Reklamer er nemlig ikke altid larmende og irriterende; de kan også snige sig ind under huden på dig og genopstå som strittende gåsehud på din underarm. Måske kan de endda fremkalde en tåre hos særligt sarte og følelsesladede mennesker (det gælder naturligvis aldrig undertegnede).

Pointen med den slags (cheasy?) reklamer er typisk at få dig til at tænke over noget. At agere anderledes. At donere penge eller i det mindste sprede et budskab. Det er med andre ord sjældent, at en reklame for nye barbecue-grøn-te-mango-chips spiller særlig meget på dine følelser.

Jeg har samlet en stribe følsomme reklamefilm, du lige skal bruge 5 minutter på. Bare så du kan mærke, at du lever:

- hvis du i forvejen har en 'let-til-tårer' dag eller netop har brugt en halv time på at lægge makeup, så vent lige et par timer.
 

1. film i rækken er filmet real time på et liberiansk hospital for Save The Children (Red Barnet). Filmen er helt ny og aktuel, og bag kampagnen står Adam&EveDDB i London. Kampagnen skal gøre dig opmærksom på de millioner af nyfødte, som hvert år dør lige efter fødslen. Primært i u-lande.

Filmen bliver vist på tv i britiske reklameblokke p.t. og er en smule barsk:


Nummer 2: Film for færdselssikkerhed er ofte en fuldtræffer, når det kommer til sørgelighed og kuldegysningsfaktor. Denne er for Rådet for Sikker Trafik og lavet af Nørgård Mikkelsen:


Denne 3. og spritnye, aktuelle film er også for Red Barnet i England og efterlader dig mere chokket end egentlig rørt. Synes jeg. Den er et vel-eksekveret - og uhyggeligt - eksempel på, hvor hurtigt livet kan tage en makaber drejning:


Følsomheds-film nummer 4 er for luksus-hotelkæden Shangri La. Filmen er sindssygt flot lavet, men tangerer stærkt til cheasyness, og der bliver ikke sparet på hverken musik, location eller sødblødne effekter. Her er virtuos stemning for alle pengene. Og måske du bliver en smule varm om hjertet?


Denne 5. film er ovre i den mere livsbekræftende ende af følsomhedsskalaen. Den er lavet for Procter&Gamble op til OL i London 2012 af bureauet Wieden + Kennedy og hylder mødre verden over. Se selv hvorfor (når du har hentet en pakke Kleenex):


Film nummer 6 er endnu et eksempel på, at tårevædende film ikke partout skal have et sørgeligt omdrejningspunkt. Tænk bare på Merci. Fordi min søster åbent har indrømmet, at hun har fældet tårer til Merci-reklamerne, har jeg taget en gammel sag med her:

Du slipper ikke - jeg har et par spørgsmål:
Overgiver du dig fuuuldstændigt, når reklamer spiller på alle violinerne og nærmest skriger 'vi vil se tårer, vi vil se tårer!!'? Eller har du ikke meget tilovers for ovenstående gang følelsesporno? 

Og har du selv nogle bud på reklamer/kampagner, der har gjort indtryk på dig? (Nu vi alligevel er i gang)