Hurra! Unge danskere vinder Future Lion i Cannes

Endnu engang må der lyde et stort og stolt tillykke fra Reklamejam til 2 unge herrer ved navn Mathias Trads og Adam Radi (hvoraf Mathias er dansk - derfor)!

Forleden var det Jeppe og Tobias, der vandt bronze i Young Lions i print - læs om dén bedrift her.  

Lur mig, om ikke Adam Radi og Mathias Trads har gang i en rosébrandert af de helt store i skrivende stund - de har nemlig vundet Future Lions sammen med 4 andre unge teams i dag i Cannes. Riiiimelig sejt. Faktisk er det megahamrendesindssygtfanfuckingtastic sejt gået.

Kæmpestort til lykke til Mathias og Adam! I er så lige verdensmestre i opfindsom fremtids'reklame'. Ej okay, reklame er et malplaceret ord. Fremtidens digitale opfindere. Det er det, I er. 

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Og naturligvis, mine damer og herrer: Idéen fra Mathias og Adam, der vandt Future Lions 2014 i Cannes:

Og faktisk er der tradition for, at danske unge vinder Future Lions (som er en konkurrence kun for studerende). Læs mere om tidligere vindere og om dagens drenge i skysovs i Bureaubiz' artikel her

Cannes '14: Bronzedrenge og champagnesved

Det eneste gode ved IKKE at være i Cannes i den her uge er, at øhm.. At æh... argh, nu har jeg glemt det. Måske var det noget med, at så er der mere plads i Kødbyen..?

Ingen tvivl om, at jeg godt gad være i Cannes og sippe (læs: tylle) rosé og se sej ud iklædt reklamebranchens-must-have-no.-1-Ray Bans, showbizz-smil og tømmermands-twitterhjerne på højtryk. Men det må blive en anden gang.

 I stedet kan jeg sidde hjemme på bureauet og læse, at de 2 seje unge mænd, Jeppe Kuld og Tobias Løvschall Wedel har hevet bronze hjem for deres fine printannonce i Cannes Young Lions-konkurrencen:

Det er SIMPELTHEN så godt gået, og jeg er stolt og kun en lille bitte bitte mini-smule misundelig. Til lykke drenge!

Printannoncen, som med iskold kølighed stak op over de 44 andre kandidater og placerede sig på en megaflot 3. plads.

Printannoncen, som med iskold kølighed stak op over de 44 andre kandidater og placerede sig på en megaflot 3. plads.

Vi fejrer jer herhjemme. I er VERDENS 3. bedste youngsters i reklame, ved I godt dét?

Sidst, danske unge vandt medaljer i Cannes Young Lions' print, var i 2010, da Nicolas Linde Thomsen og Christian Troels Hansen, vandt bronze. Læs i øvrigt Reklamejams interview med Nicolas Thomsen her

Retti' god Cannes-uge til alle jer heldige kartofler derude (hvor fa'en kommer det udtryk egentlig fra?...)

Fredagsguf: 3 store film at skyde weekenden i gang med

Når et budskab får mig til at reflektere og giver mening på den der 'Ja sgu!'-måde, så er det godt lavet. Og følgende film for Water is Life får mig til at reflektere en lille bitte smule over, om jeg mon virkelig behøver at flæbe over, at der ikke er varm kakao i kaffebryggeren på bureauet..?

Jeg lover, aldrig at brokke mig over petitesser mere. ('amen hvorfor fa'en skal det egentlig koste 300 kr. at komme til Distortion final parties på Refshaleøen i aften?!)

 

I forbindelse med VM i fodbold lige nu skal du selvfølgelig have en VM-film. Den er Beats by Dre, som har lavet en 5 minutter lang film med navnet The Game Before The Game.

En ret flot film, der skildrer mange af de ritualer, fans og spillere har før en kamp.

Filmens hovedperson er den brasilianske landsholdspiller Neymar Jr., og se også, om du kan spotte bl.a. Lil Wayne, Nicki Minaj, LeBron James, Serena Williams eller en af de andre celebs i filmen, som iøvrigt er lavet i samarbejde med bureauet R/GA:

Sidst, men ikke mindst, skal du lige se den her film for en Coca Cola-kampagne i Asien (sorry - dét brand sniger sig ofte ind på Reklamejam om fredagen...).

Filmen er lavet af Ogilvy & Mather China, og om den er lige lovlig idealistisk, må du selv bedømme. Men sød er den:

Fredagsguf: Gør-det-selv-reklame

Her er lidt inspiration at hente, hvis du går og overvejer at sælge din gamle spand på DBA.

Den svenske dude (okay - han er også AD'er) Castor har lavet en film, der skal give dig lyst til at købe hans ærkesvenske Volvo. Jätta cool, som man siger:

(De er også altid så skidego'e i Sverige altså. Selv en simpel rubrikannonce for en gammel Volvo skal laves til en hel film - filmet til perfektion endda. Typisk)

Creative Circle Awards '14 - sådan var det

Reklamejam var med, da hele den danske reklamebranche mødtes til årets mest skulderklappende begivenhed, nemlig Creative Circle Award

Awardshow og efterfest fandt sted på Charlottenlund Travbane, og de proaktive mennesker i den kreative cirkel havde sørget for shuttlebusser derop fra København. Sådan.

Måske var du der i fredags, måske ikke? I hvert fald kan du (gen)opleve en snert af showet her, når Reklamejam giver dig et tilbageblik over Creative Circle Award '14:
 

Maden

Da jeg elsker fisk, kød, chokoladekage og crème brulée, var maden var spot on. Og der var som altid cheeseburgere til natmad. Vigtigt. Jeg kom bare til at give min væk. Epic fail.
4 ud af 5 tunbøffer

 

Location:

Det fungerede lidt skørt, at så mange ikke kunne se scenen. De snakkede i stedet, og det gik ud over lyden. Plads var der masser af, mange barer og nemt at komme til og fra travbanen og til Kbh. Og fedt, at både show og fest var samme sted.
3 ud af 5 travbaner


Showet

moleko.jpg

Der opstod lidt kollektiv pinlighed i starten over lyden, som var travbane-agtig, når det er værst. Ikke godt. Faktisk var det umuligt at høre noget. Men Anders Breinholdt kæmpede, og både Wafande, Shaka Loveless og Barbara Moleko kiggede forbi og leverede en fest, så der var masser af latinoguf til den blege reklamebranche. Og så kørte showet jo sådan set meget godt. Der var kun ét kiks med teknikken. 
3,5 ud af 5 Breinholdt'er


Branderten

Der var fri bar til klokken 22. Tror jeg nok. Det var jo nice nok, som vi siger. Og der var piger, som fyldte vin i vores glas, mens vi spiste. Desværre var køerne til barene liidt lange og G&Ts'ene liiidt sløje. Men det gjorde ikke noget. Priserne var lave, og jeg manglede ingenting.
5 ud af 5 bobler


Gæsterne

Selv om de fleste af os var klædt som til en begravelse, var humøret højt. Meget højt. Selv den dårlige lyd kunne ikke tage humøret fra gæsterne, og der var skulderklap, gensynskram og kollektiv dans på scenen efter showet. 
5 ud af 5 brede mundvige


Award-priserne

Som altid blev der uddelt et hav af 'taperuller'. Og som altid risikerer man at komme hjem kun med en halv pris, fordi den ene del er røget af, mens man dansede sejrsdans på bordet. Jeg forstår ikke det der tumpede magnet-design..
Nå men &Co vandt en hulens masse, ligesom McCann, Hello Monday og Halbye Kaag. Tillykke til jer! Det er velfortjent, og I gør branchen stolt.
4 ud af 5 awards

 

 

Hele molevitten

Alt i alt en fantastisk aften. Og jeg fornemmede da også lutter rosende ord over festen, da jeg mødte på bureauet i morges. Det var surt med lyden, og den hiver det lidt ned, men vi lander alligevel på 4 ud af 5 high fives til Creative Circle for et fan-fucking-tastisk arrangement.

Priserne som ventede på at blive afhentet med hjemmevant hånd af &Co og co.

Priserne som ventede på at blive afhentet med hjemmevant hånd af &Co og co.

Kære Creative Circle.
Jeg har taget nogle af jeres billeder, som I nok kan se. De var så gode. Det håber jeg er ok? Ellers sig til. Også tak til sublim fotograf Niels Busch.

Breinholdt, som kæmpede en brav kamp mod lyden. Thumbs up.

Breinholdt, som kæmpede en brav kamp mod lyden. Thumbs up.

Just another day for &Co, som hev den ene pris hjem efter den anden. Bemærk en svært tørstig Breinholdt.

Just another day for &Co, som hev den ene pris hjem efter den anden. Bemærk en svært tørstig Breinholdt.

Ok - alle var ikke i sort. Der var jo de glade denimdrenge her. Stort tillykke! 

Ok - alle var ikke i sort. Der var jo de glade denimdrenge her. Stort tillykke! 

YCCA-vinder i Design, Julius Harrebek. Er her modvilligt ved at få stukket en mikrofon ind i munden af en målrettet Breinholdt (Julius er grafisk juniordesigner hos Scandinavian Design Group, btw)

YCCA-vinder i Design, Julius Harrebek. Er her modvilligt ved at få stukket en mikrofon ind i munden af en målrettet Breinholdt (Julius er grafisk juniordesigner hos Scandinavian Design Group, btw)

Jeg er stolt af mine nye kollegaer hos Ogilvy. Morten Kjær, Claus Colstrup og Peter Dubienko vandt i Art Direction med den her print-sag.

Jeg er stolt af mine nye kollegaer hos Ogilvy. Morten Kjær, Claus Colstrup og Peter Dubienko vandt i Art Direction med den her print-sag.

Hvis ét menneske kan repræsentere HELE den danske reklamebranche i én krop, er det den gode Niels Heilberg. Tak for en prima-aften, Niels. Også tak til Niels' kvindelige pendant, Camilla Næraa, som har koordineret i ét væk. 

Hvis ét menneske kan repræsentere HELE den danske reklamebranche i én krop, er det den gode Niels Heilberg. Tak for en prima-aften, Niels. Også tak til Niels' kvindelige pendant, Camilla Næraa, som har koordineret i ét væk. 

Mit tekstforfatter-idol Stefan Sahl fra Halbye Kaag, som heldigvis blev krediteret for denne fine tekstannonce for Mazda. Sammen med AD'er David Asmussen.

Mit tekstforfatter-idol Stefan Sahl fra Halbye Kaag, som heldigvis blev krediteret for denne fine tekstannonce for Mazda. Sammen med AD'er David Asmussen.

Gla'e mennesker, som gør det irriterende godt. Tillykke med sejrene! &Co - årets reklamebureau, mine damer og herrer.

Gla'e mennesker, som gør det irriterende godt. Tillykke med sejrene! &Co - årets reklamebureau, mine damer og herrer.

Her ligger årets vigtigste konkurrencer

Det handler om at hive metal hjem. Det er det, det handler om. Og nogle bobler! (og det er iøvrigt lige præcis, hvad vi skal på fredag!)

Men hvornår hulen er det nu, de forskellige konkurrencer finder sted i løbet af året?? 

Nu har Niklas Hultqvist - AD'er og studerende på Kreativ KommunikationMediehøjskolen - været så flink at sende mig en årsoversigt med de vigtigste konkurrencer. Kalenderen er primært lavet til branchens youngsters, men der er skam også flere voksen-konkurrencer på skemaet.

(Klik på billedet, hvis det skal være større)

Tidspunktet for hver enkelt konkurrence er lagt ud fra, hvornår den fandt sted sidste år. Derfor er der ikke en specifik dato på. Men oversigten er stadig uundværlig, synes jeg.    

Vil du have mere Niklas, så hedder han NiklasHultquist på Twitter.

 

Vi ses fredag! Pøj pøj.

TILLYKKE til YCCA-vinderne 2014!

I fredags var der uddeling af de længe ventede priser i Young Creative Circle Award. Den danske reklamebranches pureste ungdom var mødt op i hipstermekka, aka. Harvey i Kødbyen 5.

Både guldøllene og tophuerne havde kronede dage, og da vi havde minglet lidt rundt, instagrammet lidt hér, tweetet lidt dér, gik YCCA-drengene på scenen for at udløse spænding og fri champagne til vinderne.

Her er de så. Vinderne. Stort tillykke!!:

Print: Jeppe Kuld & Tobias Løvshall-Wedel
Film: Asbjørn Severin & Theis Ferrall
Design: Julius Barde Harrebek & Winnie Andersen
Digital: Kasper Andersen & Bo Søgaard Mouridsen

Vinder-printannonce

Vinder-printannonce

Vinder-design.

Vinder-design.

Så nu venter bare Cannes i juni. Hvor der skal hentes noget metal hjem, vel at mærke.

Hvis du vil have insidertips til, hvordan du gør dét, kan du læse interviewet med Nicolas Thomsen. Han er tidligere Cannes Lions bronze-vinder i Advertsing for youngsters (puh en lang titel!).

Læs også Bureaubiz' artlkel om de 8 seje vindere her. Og så er det op på hesten igen om et år!

Sådan har du ikke set rejsereklamer før

Du kan snildt se det for dig: 
Et par i 30'erne, hånd i hånd langs en strand; hun i lys, flagrende sarong og ditto hår og ham i stram, bar overkrop og tandpastasmil. Sammen finder de en træpind (selvom stranden er helt straight uden træer) og tegner et hjerte i sandet, mens solen går ned, og duften fra pastarestauranten i det fjerne lokker de elskende til. Aah, dét er livet. Og lige nu får du det til halv pris!

Sådan behøver rejsereklamer IKKE at være. Selvom de tit er det.

Spies - som jeg omtalte her på bloggen for nyligt - tog fx skeen i den anden hånd med deres baby-film. Og nu har også Momondo lavet en stribe superfine film. De kalder det '100 subkulturer'. 

Oplev erotisk, parisisk burlesque her:

Mød de berlin'ske grafittimalere her:

Kom på tur med de toptunede cykelbude fra New York her:

Du kan se meget mere om de 100 subkulturer her. Det er ikke kun begrænset til film. 

For eksempel kan du læse om elevator-entusiasterne. Eller blive klogere på attachment parenting - en noget sær opdragelsesmåde, som bl.a. vinder frem i USA. Eller få svar på, hvad en frugtar er.

Se dét er content marketing fra Momondos side:
Jeg bliver klogere og får et mini-indblik i kulturer, jeg ikke vidste noget om. Og Momondo får trafik på deres side og et anderledes image end konkurrenterne. 

Ovenfor: En anden af Momondos film, som du også lige får med her. Om at 'stay curious'.

Jeg synes, det er godt gået. Cadeau til DDB og Momondo, som nu sørger for, at der også er pæne film i min reklameblok på tv.

#Fredagsguf: Ny babyfilm fra Evian (feat. Spiderman)

Evian er på banen igen. Med en film, du SKAL se, inden du går ombord i bland selv-slikposen i aften. Filmen er sej, dyr, SPLINTERNY, den vil få stor viral succes - og den har fortjent at blive ugens #Fredagsguf.
 

Du får Baby & Me2 fra Evian:

Filmen er lavet af BETC Paris, og er en del af det efterhånden gamle 'Live Young'-koncept. Denne baby-film er den 4. i en serie, som tidligere har budt på babyer, der breakdansede, skatede og svømmede. Og nu denne, hvor Spiderman ser sig selv som bebs.

Se de tidligere (legendariske) film i serien her:

Evian 'Water Babies' fra 1998:

Og den 1. Baby & Me-film herunder:

Evian Roller Babies: 

Du kan også læse Creative Review's interview med Filip Nilsson fra BETC her.

Få større ordforråd med Dantone Guiden

TN Reklame har lavet noget ski' smart. TN Reklame har nemlig opfundet The Dantone Guide, som er en ord-guide inspireret af Pantones farvekort. 

For ikke bare er det vigtigt at vælge den rigtige farve til dit design; det er ligeså vigtigt - hvis ikke vigtigere - at du vælger de rigtige ord. 

Guiden er på dansk - men for casens skyld er nogle af kortene lavet på engelsk.
Bag guiden står kreativ direktør og tekstforfatter Thomas Nørgaard og art director Lisbeth Krøll for TN Reklame. 

- FYI så er det i øvrigt den samme kreative duo, som har lavet konceptet bag Lej Et Lig

Til alle med et snævert ordforråd er The Dantone Guide fænomenal (det er den nu også for alle os, der klapper i vores små fedtede copywriter-hænder, når vi ser noget fedt, der har ORD som omdrejningspunkt).

Kære TN Reklame - hvis I læser det her: Jeg kunne godt tænke mig et synonym for 'fedt'. Der er gået inflation i lortet, og det har klistret til alle mine sætninger siden 9. klasse...

#Fredagsguf: Pixel-LEGO (pixell-ego?)

Her på falderebet (hvad fa'en er et 'faldereb' egentlig?) af fredagen - og efter en god irish coffee at smugstarte weekenden på, er der naturligvis en gang #Fredagsguf til dig.

I disse tider, hvor LEGO er talk of town, får du et smugkig i Marco Sodanos portefølje på Behance. Jeg kender ikke Marco, men jeg kan da se, han ikke er uden talent:

Inden du klapper computeren sammen eller lægger iPhonen i lommen, så notér dig lige The Design Blog (som du måske allerede kender). Her er design-lækkerier til mange weekender og overspringshandlings-øjeblikke.

God weekend!

DM i reklame: Creative Circle Awards '14

Det er dén tid på måneden. Faktisk dén tid på året.

Offentliggørelsen af Creative Circle's liste over shortlistede arbejder fra den samlede danske reklamebranche (aka DM i reklame) fandt sted i denne uge.

Det markerer samtidig, at vi går en tid i møde, hvor skulderklap, bobler, 'se-lige-mig-og-min-nominering'-tweets og martini-emoji-ikonet på iPhonen får deres storhedstid. 

Og det er ikke bare de voksne, der svømmer over i selvfedhed. Vi youngsters (jeg er STADIG youngster!), som knoklede med YCCA tilbage i januar, har endelig kunnet slappe af i vores fedtede håndflader og stive skuldre: De 27 shortlistede YCCA-arbejder er i æteren, og du kan se printannoncerne i Advertising-kategorien her. Tjek også YCCA-film, -digital og -design.

Nu venter vi i spænding på den 9. maj, hvor de hvide priser (taperuller, som de ligner til forveksling) finder vej til deres kreative ejermænd.

Læs også Bureaubiz' 27 teams shortlistet i Young Creative Circle Award.

- Apropos 'se-lige-mig-og-min-nominering'-tweets:

#Fredagsguf: 50 minimalistiske print

"Keep it simple, stupid"
Jaja. Du ved det godt.
Det er bare OVERHOVEDET ikke lige så let, som det ser ud.

Jeg har fundet en stak eksempler på ultra-minimalistiske printannoncer, du skal se.
Hvor lang tid bagmændene har brugt på at finde deres ultra-simple idéer melder historien intet om. Det er også ligemeget, for i dag er det fredag, og du har fortjent dit #fredagsguf.
 

MTV

MTV

Oral-B Dental Floss:"Food, it' no use hiding"


Oral-B Dental Floss:
"Food, it' no use hiding"

WWF: "It's your turn."

WWF: "It's your turn."

"No story gets away, CNN International"

"No story gets away, CNN International"

LEVI'S slim jeans

LEVI'S slim jeans

"Disconnect for a while. Read a book"

"Disconnect for a while. Read a book"

Du kan finde meget mere minimalistisk manipulation her.

#Fredagsguf: Frøperspektiv

Jeg har valgt 2 cases som ugens #Fredagsguf i denne uge.

Den første, du får, er 'Follow the Frog' for Rainforest Alliance - skabt af Max Joseph. Filmen gør et stort nummer ud af, hvad du skal DROPPE at bryde din hjerne med, hvis du gerne vil agere bæredygtigt i hverdagen. Den er ret fin:

 

Og fordi jeg ikke kan nøjes med at give dig én #Fredagsguf, får du da også lige denne nye, provokerende sag fra DHL. Bureauet bag er tyske Jung von Matt (besøg deres website næste gang, du skal overspringshandle):

Malaco er ude med snøren

Revolt har lavet en kampagne for Malaco, der skal få dig til at donere et par håndører til de danske hospitalsklovne. En del af kampagnen er Snørespillet, som faktisk er ret sødt.

Snørespillet handler om at scrolle og scrolle og scrolle og scrolle og scrolle til din finger får åndenød, og Malaco-elefanten har slubret hele snøren i sig. Man tror det ikke, men spillet slutter faktisk på et tidspunkt.

fb.png

Et utroligt simpelt spil, men det er netop også det skønne. Jeg kunne ikke lade været at smile af det, og er sikker på, det nok skal give lidt penge i kassen hos klovnene. 

Prøv selv - og skriv gerne, hvad du synes?

Her smider jeg så lige Basim ind fra højre, fordi han er så god til at snøre snører i sig. Eller hvad disciplinen nu hedder: