Fredagsguf: Motion design på højniveau

Om du er grafisk-animations-motion-design-nørd eller ej; de her motion designs er bare rigtig, rigtig fine på hver deres måde:

De satans devices. Måske en opfordring til at snuppe en offline-weekend:

Du finder maaaange flere fine motion designs på den geniale blog, min kollega Lukas viste mig i dag: Never Not Working.

God weekend!

Fredagsguf: Foodporn og BookBook

Briterne og deres stormagasiner. Ikke bare er de en oplevelse at være i - tv-spottet for Marks&Spencer, du skal se om lidt, er ren fryd for øjet, og får tænderne til at løbe i vand.

Det er det britiske RKCR/Y&R, der står bag. Hvem der har klippet og produceret, ved jeg ikke, men FLOT er det:

Naturligvis er IKEA's BookBook også at finde på bloggen. Har du ikke set den, så GØR det, for hulen:

#Fredagsguf: Tudefilm fra Apple og Thai Life Insurance

Apple gør det godt i filmen 'Misunderstood' fra sidste år. Så godt, at Apple netop har vundet en Emmy Awards ved Creative Arts Emmys. Filmen er lavet af TBWA/Media Arts Lab og vandt prisen foran bl.a. et par Superbowl-film. 

Se de andre nominerede film her.  

Og så får du lige seneste film fra Thai Life Insurance fra Ogilvy & Mather Bangkok. Thai Life Insurance er kendt for deres 'det-er-okay-hvis-du-kniber-en-tåre-henover-skrivebordet' film. Filmen er launchet her i august, men har allerede 3,5 millioner views på Youtube.

De andre 2 film for Thai Life Insurance er bestemt heller ikke for tudelige sjæle. Se dem her og her.

Reklamejam er back on track

Den sidste uges stilhed på bloggen skyldes, at undertegnede har været på cykelferie i Nordjylland. Uden computer (ok - kan godt blogge fra iPhonen, men det fungerer ikke optimalt). Lidt af en udfordring, men sikkert sundt for krop og sjæl. 

Desværre ankom et langtidsholbart regnvejr i nøjagtigt samme øjeblik som undertegnede + kæreste arriverede i Løgstør. Derfor kom busserne fra Midttrafik til at spille en vigtig rolle på ferien. 

Og apropos Midttrafik: Du får lige denne episke film fra Thomas Falkenberg og M2

Reklamedamen er atter back in town, og jeg har lækre sager i vente!
Så husk at tjekke Reklamejam + facebook fraaaa NU af!

#Fredagsguf: Lortereklame.

Denne uges #Fredagsguf er den klammeste printannonce, jeg nogensinde har set. Men McCann Shanghai, som står bag, skal have cadeau for at have ført idéen hele vejen.

Man forestiller sig mangt en projektleder, som er blevet skræmt i processen, og nystrøgede kontaktfolk, som ville ønske, det ikke var en lortereklame, de skulle ud og præsentere for kunden, men noget mere lødigt.

På trods af den ekstremt høje klamhedsfaktor er idéen alligevel gået hele vejen fra skitse til kunde og kan nu findes på Ads of the World

Reklamen til eksamen - hent bogen gratis

Kommunikation og Sprog har været så flinke at lægge Reklamen til Eksamen 2013 ud som pdf, så du kan hente den kvit og frit. 

Du kan hente den her

Reklamen til eksamen indeholder alle vindercases fra Advertising Effectiveness Awards 2013, så der er masser af inspiration at hente. Den analoge bog-version er udsolgt fra lageret - derfor pdf'en.

Så kan du jo bruge en regnvejrdag på at lime den sammen og tadaaa - så er der strandlæsning næste gang, solen skinner. 

#Fredagsguf: 'Beds' fra IKEA

Denne uges #Fredagsguf er en rigtig flot film for IKEA. 'Beds' er navnet. Speaken er et uddrag af Shakespeare's stykke 'The Tempest' - og filmen er en del af IKEA-kampagnen 'The Wonderful Everyday':

Filmen er udviklet af Mother i London og er blevet til med hjælp fra green screens, kraner og faldskærme. Du kan læse om tilblivelsen og se billeder fra behind the scenes her.

#Fredagsguf: Øl og tape

Ugens #Fredagsguf byder på en rigtig fin animeret film fra Stella Artois. Filmen er lavet af Mother i London og er én ud af 4.

Konceptet hedder Perfectionists og handler om de mennesker, der arbejder behind the scenes ved nogle af verdens største begivenheder.  

Denne er nummer 4 i serien fra Stella Artois og handler om pokal-gravør Roman Zoltowski. Hvert år kører han fra Polen til Wimbledon for at gravere pokaler til Wimbledon Championship:

Og så får du noget i en helt anden boldgade, som verden efterhånden har set en milliard forsøg på at lave, så det har effekt. 

Om disse to print ads for at ikke at køre spritkørsel har effekt, ved jeg nu ikke. Men de er godt tænkt: 

Junior-AD'er søges til ægte job

Det er ikke så tit, at et bureau søger juniorfolk OG sender et godt gammeldags jobopslag ud. Istedet for at bruge word of mouth-metoden.

Men nu er det utrolige sket! Og siden verden ligger inde med en stor masse af håbefulde og talentfulde unge AD'ere, spreder jeg da lige ordet om, at RelationshusetGekko søger en junior AD'er.

Se stilingen her

Og for én gangs skyld et bureau, som trods alt har gjort lidt ud af deres overskrift. Som fortæller, hvad jeg kan få ud af stillingen i stedet for, hvem de er, og hvornår de blev grundlagt bla bla blaaaa. Og som har bygget deres stillingsannonce lidt pænt og overskueligt op. Sådan!

#Fredagsguf: Radio og 3D-animation i verdensklasse

Denne uges #Fredagsguf byder på 2 så forskellige genrer som radio og 3D-animation. Men det, du skal og høre se om lidt, har det til fælles, at det er skidegodt lavet.

Først en meget, meget flot og blæret lille film fra det interaktive og digitale London-bureau 1984 London, der på uskyldig vis demonstrerer deres skills udi 3D animation (lov mig se den helt til ende):
Dream Life of Paper:

OG du får to radiospot, som netop har vundet sølv i Cannes, og som jeg er helt vild med:

Vil du se teksterne til radiospottene, får du dem her (scroll ned i bunden).

Husk endelig at sende mig links til lækre cases, verden skal se, hvis du ligger inde med noget.
God weekend!

Reklamejam møder AD'er Claus Collstrup

Nogle mennesker snakker om at tilhøre 'den kreative klasse'. Andre mennesker er kreative.
Gennem-kreative i hele deres krop. Sådan et menneske er Claus Collstrup.

Collstrup er en af bagmændene bag 'Life is Bitter' for Fernet Branca (og meget andet stuff, du ville ønske, var dit), og så er han art director, og har været nomineret og vundet priser et hav af gange. 

claus2.jpg

Reklamejam har mødt manden, som har mødt Woody Allen - og du skal læse hele interviewet.

Claus har nemlig noget på hjerte, og han er fuld af gode råd til dig og alle andre:

Klik her og mød Claus.

Fredagsguf: Er reklame kunst?

Kender du det, at du ser en genial idé så veludført, at det kan mærkes helt ned i maven? Hvor følelsen af genialitet og 'hvorfor-fandt-jeg-ikke-på-det?!' kan mærkes længe efter?

Og så er det, jeg (igen) overvejer, om det mon ikke er på sin plads at kategorisere reklame som en kunstart. I hvertfald den klassiske form for reklame. Hvor pointen serveres med verdens største enkelthed på verdens mest logiske, selvfølgelige måde.

Det kræver stort talent at SE skoven for bare træer og få det eksekveret, så alt går op i en guddommelig enhed.

- Okay, det er store ord. Men følgende idé og eksekvering for frugttyggegummiet Big Babol har fremkaldt et 'wauw', der efter et døgn stadig sidder i mig:  

Det er McCann, der har lavet dem. Og de har netop vundet bronze i Print and Poster-kategorien i Cannes.

Jeg synes, de er essensen af genial reklame. Og jeg ved godt, at ordet 'reklame' er gammeldags, men det er nu engang det ord, vi har. Ellers kalder jeg det kunst.

Du kan læse mere om torsdagens vindere i Cannes '14 hos Firstbiz her.


God weekend!
- Lotte