Skal vi ikke tjene nogle penge?

Det er ingen hemmelighed, at der er gået skrumpelever i den danske reklamebranche. Det kører ikke, som det har gjort. Er det mon virkelig stadig krisen?...

Uanset hvad, har Mike Monteiro fra Mule Design en pointe, når han siger "Fuck you. Pay me".

I foredraget herunder skærer han ud i pap, hvorfor du skal tage penge for det arbejde, du laver for dine kunder. Også selvom briefen pludselig svinder ind fra 360 graders kampagne til nedturshyldesvirper. Eller selvom kunden pludselig er ude med en serie printannoncer, der sjovt nok ligner dem, du har lagt op til.

Und dig selv at bruge lidt tid på Mike Monteiro:

Tak til Kasper Moll fra MediaCom for tippet.

YouSee can't see.

Kombinationen af et kreativt (og ekstremt tålmodigt) menneske OG verdens officielt dårligste kundeservice har mundet ud i en noget usædvanlig sag hos YouSee.

Kreativ direktør og partner i Advance, Morten Kirckhoff, har indtaget rollen som den bønfaldende og evigt optimistiske mand, der bare har ét eneste ønske: At blive kunde hos YouSee.

Noget, de fleste virksomheder vil elske. Bare ikke YouSee. Her gør de, hvad de kan for at forhindre nye kunder i biksen.

Morten har bedt YouSee om at blive kunde hos dem over 30 gange. Mindst.

Skærmbillede 2014-07-22 kl. 00.03.37.png

Ovenfor viser, hvordan det startede. 

Læs selv den obskure, sørgelige og tragikomiske dialog mellem Kirckhoff og medarbejderne hos YouSee - som åbenbart ikke er blomsten af Danmarks ungdom -  her

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

We Love Talent søger talenter

Tilhører du ikke lige den eksklusive skare, som kom ind på Kreativ Kommunikation, Hyper Island, og hvad de nu hedder alle sammen? Og måske har du også mere lyst til learning by doing i et helt år? 

Så skal du måske overveje WeLovePeople's talentskole. Den hedder WeLoveTalent, og opgaven, du skal løse, lægger bureauet ud på deres hjemmeside den 1. august. 

Dette års 'graduates' fra WeLoveTalent. 

Dette års 'graduates' fra WeLoveTalent. 

Du har altså en måned til at varme op. Finde højre hjernehalvdel frem fra sin sommerslumren og smøge de ternede hipsterærmer op.

Deadline kender ingen, men følg med på talenternes facebookside, som hedder 'WeLoveTalent'.

 

Hurra! Unge danskere vinder Future Lion i Cannes

Endnu engang må der lyde et stort og stolt tillykke fra Reklamejam til 2 unge herrer ved navn Mathias Trads og Adam Radi (hvoraf Mathias er dansk - derfor)!

Forleden var det Jeppe og Tobias, der vandt bronze i Young Lions i print - læs om dén bedrift her.  

Lur mig, om ikke Adam Radi og Mathias Trads har gang i en rosébrandert af de helt store i skrivende stund - de har nemlig vundet Future Lions sammen med 4 andre unge teams i dag i Cannes. Riiiimelig sejt. Faktisk er det megahamrendesindssygtfanfuckingtastic sejt gået.

Kæmpestort til lykke til Mathias og Adam! I er så lige verdensmestre i opfindsom fremtids'reklame'. Ej okay, reklame er et malplaceret ord. Fremtidens digitale opfindere. Det er det, I er. 

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Og naturligvis, mine damer og herrer: Idéen fra Mathias og Adam, der vandt Future Lions 2014 i Cannes:

Og faktisk er der tradition for, at danske unge vinder Future Lions (som er en konkurrence kun for studerende). Læs mere om tidligere vindere og om dagens drenge i skysovs i Bureaubiz' artikel her

Kleenex-time: Kræftens Bekæmpelse ude med ny film

En ny film for Kræftens Bekæmpelse er netop gået i luften. Filmen er lavet af Hjaltelin Stahl, som vandt budgettet i en pitch. Til lykke til Hjaltelin'erne!

Der er skruet max op for tude-knappen, og klump-i-halsen-faktoren er på sit højeste i denne spritnye film, hvis formål er, at du skal melde dig ind i Kræftens Bekæmpelse. Go go go!

Husk også at besøge kampagnesitet joflerevier.dk.

Fredagsguf: 3 store film at skyde weekenden i gang med

Når et budskab får mig til at reflektere og giver mening på den der 'Ja sgu!'-måde, så er det godt lavet. Og følgende film for Water is Life får mig til at reflektere en lille bitte smule over, om jeg mon virkelig behøver at flæbe over, at der ikke er varm kakao i kaffebryggeren på bureauet..?

Jeg lover, aldrig at brokke mig over petitesser mere. ('amen hvorfor fa'en skal det egentlig koste 300 kr. at komme til Distortion final parties på Refshaleøen i aften?!)

 

I forbindelse med VM i fodbold lige nu skal du selvfølgelig have en VM-film. Den er Beats by Dre, som har lavet en 5 minutter lang film med navnet The Game Before The Game.

En ret flot film, der skildrer mange af de ritualer, fans og spillere har før en kamp.

Filmens hovedperson er den brasilianske landsholdspiller Neymar Jr., og se også, om du kan spotte bl.a. Lil Wayne, Nicki Minaj, LeBron James, Serena Williams eller en af de andre celebs i filmen, som iøvrigt er lavet i samarbejde med bureauet R/GA:

Sidst, men ikke mindst, skal du lige se den her film for en Coca Cola-kampagne i Asien (sorry - dét brand sniger sig ofte ind på Reklamejam om fredagen...).

Filmen er lavet af Ogilvy & Mather China, og om den er lige lovlig idealistisk, må du selv bedømme. Men sød er den:

Valgplakater: Svesken på disken.

Nu har jeg i en måneds tid været overvåget af politikerne, der smiler stift og uldent til mig fra deres pap-plads på lygtepælen. 

Og nu er jeg nødt tll at bringe et indlæg om dem. For nogle af dem var fine og nytænkende (ok - 1 af dem) - andre trænger til at blive lavet om til næste valgkamp. 

På plakaten af Poul og Dan springer et par ting i øjnene. Først og fremmest Dans storcharmør-attitude, som er right in your face her. Der er lidt sælger-Helge over ham, og det ser sjovt ud. Og så står far Poul dér i baggrunden iklædt lødig rullekrave og jysk rolighed. Men hvad skal han?

Som Barbara Kjølbye skriver i artiklen 'Mor og far med på valgplakaten' på Kommunikationsforum: Det er lidt som om, de unge politikere holder deres forældre i hånden på plakaterne. Far Poul er med - men er han også med, når Dan rykker til EU? Eller kan Dan stå på egne ben? 

På plakaten med Morten Helveg og Margrethe Vestager kan man også spørge sig selv, om det er Morten eller Margrethe, der skal til Bruxelles? Det er vist nok Morten, men han er alligevel sat i baggrunden. Hvorfor det?

Ovenfor ser du smørtenor Jeppe K flankeret af damer. En Sissel, der 'tager ansvar' og en Sanni, som er fotograferet RET close-up. Det er ok. De ser jo flinke ud alle 3.

IMG_2240.jpg

Og så er der Margrethe. Hende med den grønne politik. Og overfor Christiansborg stødte jeg på denne anderledes outdoor mod global opvarmning. Det er da meget sjovt.

Margrethe har også været innovativ på andre måder. Som den eneste gør hun det nemlig muligt for dig at scanne hendes valgplakater og få flere af budskaberne på mobilen.

Og så er der Morten. Konfirmand-look-a-like. Med de kækt indstuderede tommelfingre, der gav ham et hav af stemmer i søndags. Spørgsmålet er: Er det muligt eller umuligt med mindre EU? Dén font er spøjs.

Karen var valgets pæneste kandidat. Synes jeg. Hun pynter ligefrem i trafikken. Og så har hun hverken tommeltotter eller forældre med på plakaten. Smukt og uden dikkedarerer. 

Du kan i øvrigt se flere valgplakater  -og læse min dom over dem - i et af Reklamejams første indlæg 'Valgannoncer. Og om bjørnetjenester'.   

Hvad synes du om valgplakaterne? Skærer de i dine øjne eller synes du, de er underholdende at se på, mens du cykler på arbejde? Og fik du stemt i søndags?

STEM nu til det EU-valg, eller vi slår!

Der er snart EU-afstemning. Og vi skal have 'de unge mennesker' på banen ned til stemmeurnerne (aka de sure gymnastiksale).

Så Folketinget fik lavet en video, der skulle appellere til de unge og få dem til at stemme. Sådan én med vold og blowjobs og store muskler. 'For det er det, de unge vil have'.

Filmen er lavet for Folketinget af tegnefilmsinstruktør Jan Rahbek og tegner Thomas Thorhauge. 

Der gik rekord-kort tid, så blev videoen fjernet. Fordi den var dum (så den bliver desværre også fjernet her fra bloggen, hvis den bliver pillet af Youtube, så skynd dig at trykke play).

Og jeg må indrømme, at jeg også synes den er irrelevant. Hvorfor skal man kommunikere til unge gennem sex, vold og store muskler? Der er noget lidt-for-desperat-ung-med-de-unge' over filmen.

Igen er vi ude i sær humor på samme plan som HK København var forleden (se deres om'er i Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre).

Du kan læse mere om Voteman-filmen på Bureaubiz her - eller på Berlingske her.

Nå. Og hvad synes DU? Får filmen dig hen i gymnastiksalen den 25. maj?

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre.

HK Ungdom Hovedstaden har nok hørt, at 'sex sælger'. Og har derefter smidt al snilde og originalitet over bord.

De unge HK'ere har sikkert siddet til en fredagsbar og prøvet at lege kreative over en øl. De er kommet i tanke om det evigt gamle sex-trick og tænkt "Ski' være med det. Bare der er bar hud og frække ord. Det virker HVER gang".

Og så er deres tankerække endt ud i det her:

Hvilken slags elevplads hun søger, må vi gisne om. Men hun ligner jo ikke én, der brænder for at komme i lære som tandlæge. Frisør. Eller mediegrafiker. Nok nærmere en elevplads som croquismodel (og så har jeg stadig holdt mig ovre i den pæne ende).

Nå - tilbage til HK'ernes fredagsbar. De har fået drukket flere øl - måske er der også kommet en fernet på bordet, og de unge, kåde HK'ere er blevet 'helt vildt meget' enige om, at 'nøgen-uden-at-være-nøgen'-kampagnen var en knaldgod idé.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Jeg er sikker på, HK er bedre til at lege fagforening end til at lege fræk dreng i klassen. For det fungerer jo ikke. HK for fa'en...

Eller hvad (jeg skal jo spørge)? Er det et megafedt trick af HK, som nu i dén grad har fået synlighed og spalteplads i medierne? 

Du kan læse mere om kampagnen på dr.dk lige her.

#Fredagsguf: Ugens mest hypede film + lidt bonusprint

Min reader Feedly er svømmet over med indlæg om denne her film, de sidste par dage:

Den er også godt lavet. For den får dig muligvis til at se på hjemløse med et nyt syn. Det er selvf. ikke sikkert, du pludselig får lyst til at donere penge til dem, men i det mindste værdiger du ham måske et blik, næste gang du går forbi én.

Som fredags-bonus får du også lige et par printannoncer, jeg synes er ret søde. Og dejligt anderledes (og vi bliver i street miljøet): 

God weekend!

Er du flink online? Eller en muggen udgave af dig selv?

Hvis Emma Gad læste med på Nationen eller 117 andre online fora, ville hun dåne af skam. For dérinde taler vi grimt til hinanden. Det flyder med 'fuck', 'møgso', vred bydeform og et inferno af vrisne udråbstegn (hids dig lidt ned, hvis den slags ukvemsord sidder løst på dig, ok?).

Nu har Fucking Flink i samarbejde med bl.a McDonalds og Microsoft skabt bevægelsen Online Overskud, som skal gøre os danskere opmærksomme på at tale pænt til hinanden online. Læs bevægelsens manifest her

Målet er bl.a. en fredelig kapring af nettet i 48 timer fra den 27. marts. En kapring, der skal sprede kollektivt overskud og flink-hed online. Læs mere om kapringen her.


Se filmen og få forklaringen bag Online Overskud:

Indtil kapringen kan du på Online Overskud læse om folk, der allerede er udøvere af disciplinen 'online overskud', og du kan få tips til at blive mere flink online. 

Lars AP - stifter af Fuckin Flink

Lars AP - stifter af Fuckin Flink

Jeg er lidt nysgerrig:
Er du selv en hidsigprop bag skærmen, når gardinerne er trukket for, og ingen kan se dig?

Kan du trække på skuldrene og grine af andres underskud online - eller bliver du så harm, at du er nødt til at give igen og slippe et lille bandeord mod de andre?

Synes du Fucking Flink er en gang jubelidiotsime med et på forhånd tabt slag, fordi vi danskere bare ER sure? Eller tror du på, at vi sammen kan vende surheds-skuden, hvis bare nogen går forrest og bærer fanen?

God weekend! :-)
(du får endda en flinkheds-smiley i dagens anledning)