DIA Future brief er ude nu

Knap har nytårsaftens tømmermænd lagt sig, før årets første youngster-konkurrence er skudt igang.
Reklamejam er endda en kende sent på den.

Briefen til DIA Future er ude nu (og du kan hente den her).

Som altid drejer DIA Future-konkurrencen sig om en kreativ, digital idé, der kan komme en (typisk velgørende) organisation til gode. I år er kunden FødevareBanken, men det kan du alt sammen læse mere om i briefen. 

Dog er det kun studerende fra landets uddannelsessteder, der kan deltage.
Til gengæld gælder det ALLE uddannelsessteder. 

Deadline er den 16. februar. 

Fredagsguf: OREO og H&M

Sorry. Fredagsguf på en lørdag er helt uhørt - men bureauet holdt julefrokost heeele dagen i går, og det gik ud over Fredagsguffen. Reklamejam beklager meget.

Jeg håber, dagens 2 fine film kan kompensere for forsinkelsen.

Den første film er en tv-film for OREOs Wonderfillled-kampagne i Canada. Sangen er sunget af Owl City.
Vil du have teksterne og link til download af sangen, kan du finde hele molevitten her

Næste film er et genialt eksempel på, at rene produktspots godt kan laves kreativt. Og sindssygt flot.
'Go Green Wear Blue' for H&M Conscious Denim Collection:

Fredagsguf: Foodporn og BookBook

Briterne og deres stormagasiner. Ikke bare er de en oplevelse at være i - tv-spottet for Marks&Spencer, du skal se om lidt, er ren fryd for øjet, og får tænderne til at løbe i vand.

Det er det britiske RKCR/Y&R, der står bag. Hvem der har klippet og produceret, ved jeg ikke, men FLOT er det:

Naturligvis er IKEA's BookBook også at finde på bloggen. Har du ikke set den, så GØR det, for hulen:

Et udsnit af hverdagen

De næste 6 billeder, du skal se, er ikke just flotte og prangende. De er et udsnit af hverdagen, som jeg har fundet interessant af den ene eller den anden grund. Og så er de indfanget mellem Løgstør og Flakfortet (yes, min iphone og jeg har været vidt omkring).

Skønjomfruen på billedet herover har fået æren at være model på emballagen for et toiletbræt (en tjans, der næsten er lige til at lukke op og skide i, høhø).

Kan nogen derude svare på, hvorfor, der er en dame på forsiden?
Hvorfor ikke vise det flotte, klinisk hvide toiletbræt? Er det for at vise, at vandet i toiletter med netop DET toiletbræt er så rent, at man kan svømme i det?..
Og hvad svømmer hun egentlig i? Poolvand eller kloakforstoppelse? Og hvorfor blomsten? Det er et fucking toiletbræt, æsken inderholder?!
Jeg er forvirret. 

Det her var bare lidt sjovt. Telia er mere end telefoni. Telia kan også holde dig varm.

Ovenfor ser du indgangen til Danmarks mest depri shoppingcenter nr. 1.  
ALT er kedeligt. Indgangen nærmest råber 'Vig bort! Jeg er død'. Her er virkelig et center, som har formået at holde skiltning, flag og andet øje-lir på et minimum. Her er blot en indgang til et shoppingcenter. "Hvilket shoppingcenter?" tænker du. Jamen et shoppingcenter. Kig på skiltet.
PS: Du finder centeret i Hanstholm.

Hanstholm shoppingcenter set indefra. I venstre side af billedet ligger den obligatoriske centerpub. Med mørke ruder, man ikke kan kigge ind ad. Og det må man gi' shoppingcenteret i Hanstholm: Den mørke centerpub lever stadig. Det er de færreste centre, der stadig kan prale af dét. Til gengæld trækker de falske fliser på gulvet ned. Man klistrer altså ikke fliser på, Hanstholm!

Ovenfor et skilt for optikeren Nyt syn. Vist nok fanget i Aalborg. Her er cadeau, fordi idéen er lidt mere usædvanlig, end hvad du normalt ser hos brillekæder. Man behøver ikke vise en model med briller på, for at sige 'her ligger en brillekæde'. Vi ved godt, hvordan et menneske med briller ser ud. Derfor er det befriende, at Nyt syn har grebet det an på en ny måde.

Og så er der guldbageren i Løgstør. Som ikke er bange for den lumre onkel-humor. "Kør den ind med herreboller". (herreboller er i ét ord, Guldbager).

OK - man må ikke pege fingre af noget, som har med kræft at gøre, og dét har budskabet. Handler du hos Guldbageren, støtter du mænd mod kræft. Eller, hvordan er det egentlig? Hvad man egentlig støtter og hvordan, har de glemt at skrive i bare iver over det tissemands-agtige budskab. Men nogen har hygget sig, og det er fint nok.

Fredagsguf: Er reklame kunst?

Kender du det, at du ser en genial idé så veludført, at det kan mærkes helt ned i maven? Hvor følelsen af genialitet og 'hvorfor-fandt-jeg-ikke-på-det?!' kan mærkes længe efter?

Og så er det, jeg (igen) overvejer, om det mon ikke er på sin plads at kategorisere reklame som en kunstart. I hvertfald den klassiske form for reklame. Hvor pointen serveres med verdens største enkelthed på verdens mest logiske, selvfølgelige måde.

Det kræver stort talent at SE skoven for bare træer og få det eksekveret, så alt går op i en guddommelig enhed.

- Okay, det er store ord. Men følgende idé og eksekvering for frugttyggegummiet Big Babol har fremkaldt et 'wauw', der efter et døgn stadig sidder i mig:  

Det er McCann, der har lavet dem. Og de har netop vundet bronze i Print and Poster-kategorien i Cannes.

Jeg synes, de er essensen af genial reklame. Og jeg ved godt, at ordet 'reklame' er gammeldags, men det er nu engang det ord, vi har. Ellers kalder jeg det kunst.

Du kan læse mere om torsdagens vindere i Cannes '14 hos Firstbiz her.


God weekend!
- Lotte

Kan du ikke gøre den her emballage flottere?

I SevenEleven kan man efterhånden få alt. Nu kan man også købe danske jordbær på bæger. Ret smart, når man er på farten, generelt har en ustyrlig mani med danske jordbær OG er på jagt efter noget sundt.

Jordbær to-go fra SevenEleven ser ud som på billedet nedenfor.

'Pure Bites - a taste of nature' hedder de. 'A taste of nature'... spændende.

bær1.jpg
IMG_2263.jpg

En mildest talt hammerkedelig emballage. Ikke særlig grafik-lækker, unik eller statement-agtig. Ikke rigtig én, man har lyst til at flashe. Det er lidt synd, for med sådan et dejligt, lille produkt var der ellers lagt i ovnen til en tilsvarende dejlig emballage. 

Jeg er sikker på, jordbærrene ville sælge bedre i en emballage som fx denne:

Eller denne:

Eller sådan her:

Eller hvad med sådan en smart sag her:

frugt.jpg

Eller dem her:

Skulle du føle dig fristet til at tage den tiltrængte redesign-udfordring op, kan du på Pinterest-board'et 'Packaging design' af LILynn Apple se et HAV af andre fede emballagedesigns.

Jubilæums-is i beton. Yummi.

Sommerens mærkeligst-farvede is må være Magnums nye champagne-is. 

Jeg ved godt, Magnum har 25 års jubilæum, og at den er beklædt med champagne-overtræk blandet med noget sølvfarvet, og at det skal se lækkert, fashionabelt og ekstravagant ud.
Det synes jeg bare ikke, det gør.

For hvad hjælper det, når isen på is-skiltet ligner noget, en flok jord- og betonarbejderne har fået lov at lave som særlig limited edition denne sommer?

"Hvor kedeligt kan vi farve en is og stadig få folk til at købe den?"

safe_image.jpeg

...Okay, de shiny bobler fortæller mig, at temaet er 'sølv'. Men i lang tid gik jeg til ismanden uden at have set isen andre steder end på ismandens skilt, og kunne derfor ikke forstå, hvorfor pokker, man havde lavet en grå Magnum.
Indtil jeg så resten af kampagnen, selvfølgelig. Men altså.. shiny fødevarer er bare lidt svært, og det spiller ikke helt.

Har du smagt isen? Smager den af jubilæum? 

6 fra ugen der gik

Jeg har tømt iPhonen og deler lige et par snapshots med dig fra ugen der gik:

Ok, sorry - ikke det bedste billede med al det genskær. Men du har helt sikkert set Oreo's forskellige outdoors rundt omkring i bybilledet. Og det er efterhånden feset ind hos os, at Oreo ikke bare er en kiks med hvidt snask i midten.

Oreo er kiksenes konge. Den overlegne player-kiks, som hiver alle de gode point hjem og troner på kikse-hylden i supermarkedet, fordi der hører 117 ritualer med til, hvordan du skal spise den. Fascinerende, at en kiks kan hypes til de højder.

Hvad synes du om outdoor'en fra Oreo? Er den sjov eller forvirrer den dig?


Jeg har før bragt en annonce fra Geberit her på bloggen, og nu er jeg nødt til at dele sidste nyt fra dem igen.

Annoncen her reklamerer for Geberits skylle-toiletter, som vasker dig i nummi, så du bliver helt ren. På japaner-måden, forestiller jeg mig. Jeg forestiller mig også, at det bliver noget værre vandsjask, som man så skal til at tørre op, hvorefter toilettet stopper, fordi man har brugt for meget toiletpapir. Nå. Det er også underordnet, hvordan det virker.

Det sjoveste er hjertetnumsen, som er kastet ind i annoncen på 'numse-in-your-face'-måden. Hvad synes du om dén?


Juicemarkedet har set endnu en variant. Man skulle tro, markedet (og maverne) var mættet og derfor ikke havde brug for flere to-go juices. Men denne her 'Organic Human Bio Juice' fandt jeg på grøntsagshylden i Kvickly, hvilket adskiller den lidt fra konkurrenterne. Og får mig til at tænke, at så er den nok fyldt med grøntsager istedet for frugt (og frugtsukker).

Når man tænker på det faktum, at verden er FULD af juices og smoothies, skal der satmes brillieres med et godt emballagedesign, hvis man skal overgå konkurrenterne. Og de her emballager ligner bare ikke noget, der indeholder naturlige ingredienser, synes jeg.

Hvad synes du om Organic Human-emballagerne? 


Karolines Køkken har lavet softice. Man må vel forny sig. Og Karoline har været i mormors sommerhuskøkken og finde inspiration til emballagerne, tror jeg. Farverne er fine i lyserød og lyseblå og skal nok lande i en del pigers indkøbskurv henover foråret og sommeren. Fordi de pynter (...inde i din fryser ganske vist).

-  Oder was? Synes du i virkeligheden bare, det er underligt, at softicen ikke ligger i frysedisken? (hvorfor gør den egentlig ikke det?)


Og i går gik turen så til go'e gamle Netto. Og her fandt jeg noget sjovt. En karsefarm! Du kan blive din egen karsebonde og køre karseproduktion inkl.  ko og indhegning hjemme i køkkenet med Albertines Karsefarm. Sødt.

Sidste input fra ugen er et billede af Beauvais' etiket på deres danske rødbeder. En etiket med indbygget patina/køkkensnavs i kanterne. For så tror vi måske, vi selv har syltet rødbederne..?

Hvad synes du om etiketter som denne, der giver sig ud for at være autentiske og hjemmelavede?

Rynkeby: Gammel abe ruster aldrig

Rynkeby har - med Nørgård Mikkelsen i ryggen - meldt sig på banen med en imponerende film. Kampagnens omdrejningspunkt er 'Make it a beautiful day' og den velkendte Rynke er atter hovedperson efter 8 års pause fra rampelyset.

Filmen er blevet til i London af The Mill, som bl.a. har skabt og renderet hvert eneste lille hår på Rynke. Og den slags koster. Cadeau til Rynkeby for at ville gå linen ud og all in på projektet.

Du får Rynke på slap line her:

Kampagnen med Rynke skyldes bl.a. den nye nektar Rynkeby 50%, som indeholder 50% færre kalorier end almindelig nektar (nej - det er ikke en juice..). 

23csksn6x2titg7b.jpg

 

Du har muligvis fanget, at Rynke er 3D-skabt, og der er da heller ingen god grund til at bruge en ægte abe. Det overbeviser The Mill dig om i denne flotte film om aben Peta, der er 3D-skabt fra ende til anden:

Og nu tilspørger jeg dig:

  • Hvad synes du om, at Rynke får et comeback?
  • Tror du, filmen får 1 million visninger på Youtube, som er Rynkebys succeskriterie?
  • Deler du filmen med dine venner? 
  • Får du lyst til at smage produktet?

KIMs har været i chipslaboratoriet igen

En rug-volution kalder de det hos KIMs. De nye rugchips med det herlige navn SBRØD. Alt sammen noget DDB Copenhagen står bag. 

Jeg har prøvesmagt sourcream & onion-udgaven, og den er god. Chips'ene er små og ligner lidt hundemad, synes jeg, men tag ikke fejl. De er perfekte til et før-maden-og-sammen-med-et-glas-bobler-traktement (til gengæld er de ikke chips'ene, du craver en søndag foran flimmeren).

Og allervigtigst: Emballagen er fin, og navnet er sødt. 

Eller hvad? Hvad synes du? Har verden set nok rug-grov-spelt-korn-fiberrigt hejs?

Du kan se tv-spottet med Nichael Nadsen og Jørgen her:

image.jpg

Barnagtigt pjat - eller et kækt indslag med sprød humor?

Input fra det kreative Berlin

Op mod julen 2013 var jeg i Berlin.

Du får et par input fra byen, der bare er en tand mere kreativ, undergrund og gennem-cool end så meget andet. 

...MIne billeder afspejler dog alt fra væmmelige hybrider af Crocks/Puma, chokoladenisse-hunks og (naturligivis) flot Berlinertypisk gadekunst i en skjult smøge..

Nedenfor:
Fin reklame for en hudplejeklinik. Befriende med en fin tegning, fremfor et billede af en smuk (kedelig) kvinde med perfekt hud. 

hud.jpg

Nedenfor:
Den tyske krea-kæde Idee (svarer til Pandurohobby på coke) var et mekka af farver, hobby-dimser og dibbedutter. Godt for alle sanser. Selv kurvene er pæne:

kurv.jpg

Nedenfor:
I Idee kunne man også købe "Håndbogen for den perfekte far"...
En guide til at give speltmødrene baghjul med far/søn-idyllen?

staenger.jpg

Nedenfor:
En lille smøge, vi kom forbi. En smøge, der alene rummede selve essensen af Berlin. 

grafiti.jpg
mur.jpg

Nedenfor:
ChariTea og LEMONAID

lemonaid.jpg

Nedenfor:
Marzipan Kartoffeln... Tja, selvom Berlin er cool, bliver man stadig mindet om, at man trods alt er i Tyskland. Et lidet kulinarisk land.

marzipan.jpg

Chokoladenissen har fået et facelift..
Om den smager endnu mere lækkert pga. julehunk'ens sixpack står hen i det uvisse..

nissehunk.jpg

Nedenfor:
PUMA er åbenbart inspireret af Crocks og laver nu skridsikre gummi-sneaks på den virkeligt sløje måde. Suk, Tyskland.

puma.jpg

Nedenfor:
origami møder Migårdsormen. 
H&M's underafdeling &Other Stories i Berlin havde sørget for ret fin vindues-POS. Denne vældige og lidt avancerede musetrappe fangede mit øje.

musetrappe.jpg

...mere POS hos &Other Stories. Her er det små firkantede dutter (?) i grønt og hvidt, der pryder det andet vindue:

papir.jpg

Tid til ost

Tistrup Mejeri annoncer for en "kraftfuldt lagret" Castello. 

Efter at have cyklet forbi outdoor-versionen af annoncen flere gange og stadig ikke fanget, hvad den gik ud på, måtte jeg jo tage et billede af den, da jeg endelig fandt den i et magasin, hvor jeg kunne nærlæse den.

Jeg er med på, osten er en gammel klassiker. Og at Tistrup Mejeri bruger meeget gamle metoder. Derfor det gammeldags urværk.

Men for mig er det en ost i en spøjs kontekst. 
Hvad synes du?

ost-hel.jpg