Fredagsguf: Animationsfilmen, der gør din fredag flyvende

Reklamejam har fået fingre i en film, du skal se. Den har ikke en disse med reklame at gøre, men det er heller ikke så vigtigt, for din inspiration skal jo alligevel komme alle mulige steder fra.

Filmen er et stykke animation, hvor to tegneseriegutter fræser byen rundt i en truck. Det er for drengerøve og reklamedamer, der kan skal have sparket weekenden i gang:

Det er animations-sammenslutningen The Line i London, der står bag. Og du kan i øvrigt få en masse indblik i filmens tilblivelse lige HER, hvor du også kan hente musikken gratis.

Fanget på gaden

Det er længe siden, du har fået et ærligt indlæg med snapshots fra gaden (og omegn).
Derfor har Reklamejam har samlet til bunke, og du får en blandet landhandel af noget nyt og noget gammelt, noget lånt og noget blåt: 

Vi starter i outdoor-kategorien. Frisko er ude med en pjattet - men ret sød - kampagne.
Meget simple outdoors, som er så tilpas onkel-humor-platte, at Reklamejam er faldet for dem.
Du har med garanti set dem rundt omkring. Ellers får du én af dem her (i ringe billedkvalitet, sorry)

I England hedder Frisko Wall's, og i 2014 lavede Wall's en kampagne, som ovenstående nok er tænkt ud fra. Helt fint. Det er Adam&EveDDB, der står bag den oprindelige kampagne. Hvem der står bag den danske version vides ikke i skrivende stund.

Næste ting, du skal se, er en annonce, jeg fandt på nettet. Nettet er fyldt med lige dele guf og lige dele skrammel. Annoncen fra Tassimo er på vej over i sidstnævnte kategori.

Hvad laver den svenske skuespiller Mikael Persbrandt i ungdoms-sweatpants, Adidassneaks og business-coat på en dunkel badebro med den p.t. obligatoriske hånd-tatovering (gaaab) og et 'du-skal-ikke-ønske-at-møde-mig-i-en-mørk-gyde'-blik i øjnene? Han nyder nok sin kaffe (den minimale turkis sag i hans hånd). Det er bare en smule ...forstillet.

Og hvorfor gør de et stort nummer ud af, at det er uden filter? Kaffe bliver da ikke mere filter-agtigt, end når det kommer fra en kapsel, der smager af kunstighed og anti-hjemmebryg.

Og er det ikke netop lidt forstillet at sige, at 'du skal følge øjeblikkets indskydelse og lytte til dit indre jeg, når du vælger den helt rigtige kaffesort til din næste kop kaffe'..? 

- Rolig nu. Vi taler om kapselkaffe i den billige ende. Og Tassimos webunivers udstråler alt andet end ægthed og uden filter. Det må det også gerne. Men hvorfor gør annoncen så det modsatte?

Så er vi tilbage i outdoor-kategorien. Den digitale boghandel riidr.dk har leget med ordene.

Om det udtales 'ridder' (som i sådan én fra eventyrene med skjold og til hest) eller 'rajder' eller 'reader', skal man lige blive enig med sig selv om. Jeg var igennem alle muligheder, inden jeg tænkte, at 'reader' nok er måden at udtale det på.

Det lyder jo bare ikke supersmart at sige, at man reader om et eller andet. Kun hvis du husker at reade Reklamejam!
Ej. Dur ikke helt.

Nedenfor ser du en del af den kampagne, som undertegnedes tidligere bureau, Ogilvy, netop har haft i æteren for Dansk Mælk. En rigtig fin outdoor fra en rigtig fin kampagne.

Og Reklamejam er fuldt opdateret på bagmændene: Det er AD'er, Camilla Ploug, der har illustreret, og tekstforfatter/krea-direktør, Jakob Staalby, der får credit for tekst:

Props til Landbrug og Fødevarer - og deres bureau (?) - for at pynte på byen med gode outdoors. Ok, 'pynte' er måske et fejlcastet ord her. Men sjov er den. Og fedt at landmændene indsamler pis. 

Til sidst får du lige 4 emballager fra min mors køkken, som fortjener noget shine (altså emballagerne (måske også køkkenet..)).

Og apropos shine: Hvad du ser her, er en ret fin emballage til noget så smart som pudsemiddel til kobber. Brasso. Det ligner noget fra en svunden tid, og har da også set nogenlunde ud som på billedet siden 1900. Den holder stadig:

Og så får du lige en af dagligdagens mindste emballager. Alligvel er den ikke pakket ind i nordisk, minimalistisk hipster-design, som ellers ses overalt lige nu.

Tordenskjolds overlegne fjæs har siddet på dén æske i 150 år (!), og jeg synes, der er nogen fint over, at man stædigt beholder det ældgamle billede af en mand med lækkert garn, som ingen unge aner, hvem er i dag: 

Fredagssguf: Danske vindere i Cannes Lions 2015

Reklamejam har ikke været repræsenteret ved reklamebranchens årlige rosé-fest i Cannes i år. Helt uhørt. 

Men det skal ikke fraholde Reklamejam fra at smide et kæmpe tillykke ud til de danskere, som på fornemste vis har formået at tæmme løverne og hive dem hjem til det danske fædreland.

KAN I FORSTÅ DET?
DET ER PISSEGODT ARBEJDE!!

Overblikket over, hvilke danske arbejder, der har vundet i Cannes, kræver, man åbner sine nyhedsbreve, klikker, scroller, læser, klikker lidt mere, følger med på Twitter og Facebook og forsøger at holde overblik.
Puha. Sikke en masse arbejde.

Derfor har Reklamejam samlet til bunke. Du får samtlige danske vindere ved Cannes Lions 2015 her:


Vi starter i den unge, pisseseje afdeling: Danske Louis Meyer fra Miami AD School var en af vinderne ved Future Lions 2015 - sammen med Elton Rhee og Ludvig Pehrson:

Den unge filminstruktør Martin Garde Abildgaard fik en flot 2. plads ved The Advertising Producers Associations, som afholdes i Cannes hvert år. Martin vandt i kategorien Video Art:

Ogilvy hev 2 bronze hjem i Cannes. Dælme godt gået. Den ene var i Lions Health i kategorien 'Pharma' for filmen The Last Letter. Kunden er Biogen.
(virkelig vigtig bonusinfo: Det er undertegnedes hånd, der medvirker i filmen):

Den anden bronze, Ogilvy hev hjem, var for Youtube-filmen 'Content Extinct' for WWF. Den vandt i Promo & Activation-kategorien:

I kategorien Design Lions vandt Hello Monday en sølvløve for deres The DNA Project i samarbejde med musikeren J.Viewz:

Vi fortsætter på designfronten: AIAIAI og Kilo Design hev en guldløve hjem i Product Design. Prisen blev givet for arbejdet med hørebøfferne TMA-2 Modular Headphone system

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Uncle Grey's Canon Gig App vandt 1 sølv i Promo & Activation og 2 bronze i forskellige underkategorier i Mobile:

Uncle Grey hev også en sølv- og bronzeløve hjem i Cyber for arbejdet med Webers digitale kommunikation:

På den semi-danske front (og stadig i Grey-regi) blev der også vundet. 
Danske Per Pedersen hev en Grand prix og 3 guldløver hjem sammen med Grey New York. Fantastisk. 

FIlmen 'Interception' for Volvo vandt både en Grand Prix i Direct samt en guldløve i en underkategori af Direct:

Samtidig vandt Per Pedersen og Grey NYC to guldløver for The Gun Shop. Kunden var NGO’en States United to Prevent Gun Violence. Guldløverne blev hevet hjem i forskellige kategorier under Promo & Activation:

Ovre hos Grey London har fædrelandet også markeret sig. De to unge knejte, Rasmus Smith Bech og Jonas Roth, udgjorde nemlig det kreative team bag Volvos Life Paint-case. Life Paint vandt en grand prix i Promo & Activation:

Og så er der Brandhouse's Odd Love for Interflora. Filmen er som eneste danske film nomineret i Film-kategorien. 

Så vidt Reklamejam har forstået, er afgørelsen ikke kommet endnu, så om Brandhouse vinder en løve, må dagen vise. Men den fortjener sgu én:

Et ret stærkt Cannes-år for den danske bureaubranche! Reklamejam håber, I har ladet roséen flyde i stride strømme derude og fortsætter det gode arbejde, når I kommer hjem - selvom bureauets automatkaffe smager af hverdag, og vejret er meget langt fra det sydfranske. Cannes er tilbage allerede om et år, så keep up the good work!

Hvis der er nogle danske vindercases, Reklamejam har glemt eller overset, så skriv det endelig i kommentarfeltet!

God weekend :)

Hold dig knivskarp med minimum indsats

Der er 2 vigtige ting, jeg vil dele med dig:

Det første handler om nyhedsbreve:  

Hvor mange nyhedsbreve læser du til bunds? Garanteret ikke mange. Sådan har jeg det i hvert fald (og jeg er endda tekstforfatter og læser derfor det meste).

Ét af de få nyhedsbreve, jeg faktisk læser fra ende til anden - og ofte har en fest med at læse - er dem fra Bigum&Co

Nyhedsbrevene fra Bigum&Co stikker ALLE rekorder i at være i øjenhøjde og i talesprog. Uden at det bliver lallet og forvirrende. Det er rart og let at læse, det er underholdende og givende. Og ikke mindst er tonen inspirerende.
Så pyt med, at nyhedsbrevene ikke er korrekturlæst til fingerspidserne. Det er ikke afgørende og fjerner ikke professionalismen.

For at selv at læse med, må du nødvendigvis tilmelde dig nyhedsbrevet. Det kommer ikke ret tit, så ingen fare for spam. Tilmeld dig nyhedbrevet fra Bigum&Co.

Foto venligst lånt fra Bigum&Co. 
 

Det andet handler om Social Media Summer Camp:

I Bigum&Co's seneste nyhedsbrev, opfordrer de mig (og dig) til at tilmelde os deres Social Media Summer Camp

Social Media Summer Camp er en lukket gruppe på Facebook, hvor Bigum-teamet hele juli holder dig knivskarp og opdateret med seneste SoMe-nyheder, gode cases og naturligvis: guldkorn til din egen social media-strategi og online tilstedeværelse. 

Så kan ingen se i august, du har holdt sommerferie med stængerne oppe - for du kan opdatere dig med et snuptag ét eneste sted på nettet i juli.

For 249,- i alt, får du eksklusiv adgang til gruppen og adgang til det netværk af ligesindede, som også er i gruppen.

Du får bl.a. det her ud af det, ifølge Bigum&Co.:

Jeg synes, Social Media Summer Camp lyder som et fantastisk værdifuldt initiativ. 
Er du enig, kan du tilmelde dig Social Media Summer Camp her

Og niksen, indlægget her er ikke sponsoret. I så fald skulle jeg nok gøre opmærksom på det.
Jeg ER bare fan af de gode folk hos Bigum&Co.

Republica skaber nyt youngster-bureau

Bureaubranchen har lært et nyt ord: 'Upside down-bureauet'.

For en gangs skyld et nyt begreb, som ikke bare er varm buzz-luft. Danmarks første upside down-bureau hedder REACT; vender verden på hovedet, lader de unge styre slagets gang og har adresse i Bredgade 36, København K.


Ny dansk kreativitet i omdrejninger
Bag REACT står en flok visionære ildsjæle fra reklamebranchen. Susanne Lund, adm. direktør hos Republica og Per Holm Henriksen, fagansvarlig på Reklamelinjen, har taget initiativ til for alvor at sætte gang i ny, dansk kreativitet. 

- Og som et scoop har de fået den legendariske Clare McNally, stor-prisvindende lektor ved DMJX: Kreativ Kommunikation, med. Hun skal agere ekstern coach.

Men hvad skal vi med endnu et bureau?
REACT er ikke som de andre. Hos REACT får 3-4 unge teams lov til - 6 måneder ad gangen - at prøve kræfter med at drive bureau på egen hånd. Forholdene er vendt på hovedet, og de unge får lov at være kreativt ansvarlige på projekterne. De skal selv styre slagets gang og selv præsentere for kunderne. Den eneste sammenhæng, hvori der indgår garvede bureaufolk er, når de unge skal coaches og guides.

REACT er skabt som en del af Republic. En kreativ hub for unge talenter.

REACT er skabt som en del af Republic. En kreativ hub for unge talenter.

Den handlende idé får lov at leve i praksis
På Reklamelinjen på KEA arbejder Per til daglig med at lære de unge at arbejde ud fra 'den handlende idé. Kort fortalt er det en form for integeret kommunikation. Og tanken er, at den handlende idé skal udgøre arbejdsfilosofien hos REACT. Teorien skal nu afprøves i praksis, og har den succes, vil den forhåbentligt sprede sig til resten af branchen.

Per Holm Henriksen, Talentcoach på REACT

Per Holm Henriksen, Talentcoach på REACT

Hvem udgør de første teams?
Første kuld består dels af junior-junior-teamet Patrik Hjelm og Zacharias Legarth, som lige nu går på Hyper Island. Dels af junior-senior-teamet Simon Konski og Christoffer Prisholm, som er bachelors fra KK.

Og endelig wildcard'et Anders Frederik Steen. Anders er uddannet kok fra Kong Hans og er sommelier med speciale i sensorik. Så har han også lige arbejdet på Noma og været med til at åbne Relæ og Manfreds.
En travl herre, som nu tager et kvantespring over i reklamebranchen. 

I følge Per Holm Henriksen kommer hvert 'kuld' til at bestå af denne sammensætning: 
Junior-junior-teams, junior-senior-teams og så et udenlandsk team - eller et wildcard: En person, der ikke nødvendigvis har erfaring fra branchen, men som er rasende kreativ og kan bidrage på nye måder.


Men kan de unge klare alt dét helt SELV?
REACT har allerede en samling kunder parat. Så det er skam ikke bare for sjov. Der er ægte budgetter på spil. Ægte kunder i den anden ende, som skal være glade. 

Til at sikre, at der ikke bare går fredagsbar i den allerede om onsdagen, er tilknyttet en række senior-senior folk, som kan guide og hjælpe de unge. Udover Clare McNally er det Thomas Pries fra Konstellation, Thomas Torp fra Torp Berthelsen, Peter Zimmermann og Jens Heydenreich - begge fra Republica. 


Hvordan kommer jeg ind på REACT?
For at ansøge om en 6-måneders plads hos REACT, skal du sende en ansøgning til Per Holm Henriksen, som er Talentcoach på REACT. Du behøver ikke have en fast makker på hånden for at komme i betragtning.

I ansøgningen skriver du lidt om, hvorfor du skal arbejde for REACTs kunder. Hvorfor kan du gøre en forskel? Hvorfor har du interesse i det? Hvad er dine forudsætninger for at arbejde med reklame  - eller i hvert fald med kreativitet? 

Send din ansøgning til phh@republica.dk

Reklamejam ønsker REACT en masse medvind. Highfives til Per, Susanne og Clare for at vende tingene på hovedet og turde bryde rammerne.   

Kampen om de kreative tjanser

Kreativiteten hos kreative har nået nye højder, når det drejer sig om at lande et job i reklamebranchen (og her taler vi om job på nogle af verdens største bureauer. Eller i hvertfald top 10-bureauerne i Danmark).

Jacob Matthiesen er udklækket fra Hyper Island og siger selv "...det vil være nærliggende med et job i London eller New York". (fra Bureaubiz' artikel). Og da den slags jo ikke just dumper ned i turbanen, skal der er arbejdes på sagen. Der skal tænkes ud af boksen, som man siger på godt kommunalt dansk. Derfor har Jakob lavet denne case, som forhåbentlig lander ham et job:

For ikke længe siden var AD'er Martin Furze alias No Sleep på banen med en direct mail-case. Her lovede han bureauerne, at hvis de ansatte ham, ville han til gengæld klø på uden at bruge tid på fjollede ting som søvn.

Martins case var flot eksekveret (og du gør dig selv en tjeneste ved at gå på opdagelse i hans arbejder her.)

I 2014 fik flere af landets bureauer en overraskelse. De 2 kreative herrer fra DMJX, Casper Christensen og Rene Schultz, sendte deres 'The Disguised Portfolio' ud til en bunke bureauer.

Ideen var fantastisk godt tænkt. Flere bureauer røg  i med begge ben, da de så deres eget arbejde på forsiden af selveste Lürzer's Archive. Næste step er naturligvis at flå plastikken af og åbne magasinet. Som var fyldt med tadaaa: Casper og Renes bedste arbejder. Hvert eksemplar unikt fremstillet til de bedste bureauer i Danmark:

Så er der også Kristoffer Winther og Ole Hoffmann. De startede ud med en brøler, men formåede at redde den. Hvad der startede med et godt gammeldags kaffemøde (læs: rosémøde, eftersom mødet skulle findes sted i Cannes), endte med en utrolig kreativ redning. En redning, der skaffede dem det ønskede internship hos Jung von Matt:

4619-1.jpg

Der er også Kent, som skrev sin ansøgning i sneen uden for det hedengangne Recommended i Aarhus. Og som de sagde hos Recommended (nu Spring Agency):
"Vi modtager mange ansøgere fra AD'ere og tekstforfattere, der skriver, de er kreative. Men hvad med at være det?" (læs mere hos Bureaubiz her.). Kent blev desværre ikke ansat, men han opnåede masser af omtale i medierne og viste trods alt, at han havde fat i den lange ende:

Og endelig er der den berømte case fra Kristoffer Gandsager. Danskeren, som fik job hos CP+B i Sverige med sin 'Swedens Most Gästvänliga Agency'-case. 
Siden verden (branchen) så den søde, strikkede pokal fra Kristoffers case, er det som om, at dét der med at være usædvanligt kreativ i sin jobsøgning har taget fart. Du får casen - som stadig er skøn - her:

Til aller- allersidst får du også lige fornøjelsen af fotograf Lukas Renlunds case 'Steal My Photograph!". For hvordan fortæller man verden, at ens kunst findes - og hvordan opnår ens kunst værdi? Det fiksede Lukas på et splitsekund:

Og hvad vil Reklamejam så egentlig sige med det her indlæg? Det står lidt uvist. Men det er noget i retning af:  

"Barren er satme skudt i vejret, og nåleøjet er skrumpet yderligere."

Naturligvis har det altid lønnet sig at gå den ekstra mil for et drømmejob; det er der i princippet ikke noget nyt i. Reklamejam har bare bemærket, at vi i Danmark er begyndt at se flere og flere self promotion-cases som dem ovenfor.

At Creative Circle for få år siden ligefrem oprettede Self Promotional-kategori, fortæller at flere og flere spekulerer i det (på den gode måde).

At det jo "altid er godt med lidt konkurrence" kunne man godt indskyde her. Men nu er konkurrence ikke et nyt ord i reklamebranchen, tværtimod. Så hvis de meget kreative ansøgninger bliver standardmåden at søge job på, skal der herfra lyde et kæmpe held og lykke til de kreative studerende ude på skolerne. 

Men men - selvom self promotion skulle blive mainstream, så husk at blive ved at udføre stunts'ene med stil. Hvis ideen ikke er spot on, så vent. En sløj omgang self promotion er værre end ingen. 

Lad os i det mindste love hinanden, at der ikke går Sunny Beach i den. Ikke noget med at tilbyde at tatovere et kæmpe 5-tal i panden eller farve håret Ogilvy-rødt.


Indlæggets thumbnail-image er venligst lånt fra Kristoffer Gandsagers Behance.

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

Watch out for the young guns

Ude i Emdrup ligger de ikke på den lade side. Og selvom man skal være god mod børn og dyr, så har drengene på Kreativ Kommunikation lært at den, der bærer arrogancen i hjertet kommer længst i den forjættede bureaubranche. 

Drengene fra KK har bakset en velskrevet og velproduceret musikvideo sammen.
Det er pis'sjovt. Og det er udført af Frederik Voetmann, Andreas Green Lorentzen og co.:

CCA'15: En hurtigt overblik

Shortlisterne til årets Creative Circle er som bekendt ude.

Som altid er der en milliaaard kategorier med en hulens masse flot arbejde. Men måske bliver du lidt træt ved tanken om at sætte dig ind i det hele? Samtidig med, at du føler, du burde. 
Heldigvis har Reklamejam valgt nogle af de flotte cases fra årets shortlist frem.

Lige til at scrolle ned over uden ret mange klik.

Reklamejam vil gerne lige skyde ind, at de udvalgte cases er udvalgt, fordi de sprang i undertegnedes øjne som 'virkelig godt gået'. Men der er ENDNU flere flotte cases (og endnu flere kategorier) hos Creative Circle lige her

Det er ikke samtlige kategorier, som er repræsenteret her (for solen skinner, og jeg kan ikke sidde inden for foran skærmen hele dagen). Det er blot et udpluk af überlækre arbejder, som du nu kan få et mindre overblik over.

Enjoy.

FILM:
McCann Copenhagen for Ladbrokes:

Brandhouse + Bacon for Interflora:

M2Film for Midttrafik:

RETAIL:
Ogilvy for Fernet Branca: 

INTEGRATED CAMPAIGNS:
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen:

BRANDED CONTENT:
Robert/Boisen & Like-minded for Spies:

FILM, INTERNET:
UncleGrey for Opel Danmark:

SELF PROMOTIONAL:
The Disguised Portfolio, af René Schultz og Casper Christensen:

DESIGN/POSTER DESIGN:
Stupid Studio for Bianco by PUTPUT:

DESIGN/PACKAGING/FOOD:
Agency Spring for Oles gård:

Fonten til emballagerne hos Oles Gård er sat med kartoffeltryk. En nu Opentype-font ved navn Oles Potatoes.

SOCIAL MEDIA CAMPAIGN:
CP+ B Copenhagen for Visit Denmark:

COPYWRITING:
Bates Y&R for Ejner Hessel:

Halbye Kaag JWT for Mazda:

MOTION GRAPHICS:
Frame for Mobil1 & Porsche:

&Co for Tivoli:

Se resten af herlighederne her

3 studerende skaffer 200 besøgsvenner

"Jeg har ikke så mange at tale med til dagligt, da jeg sjældent får besøg. 
Det kan gøre hverdagen lidt ensom. Det kan være svært at finde venner i virkeligheden, og jeg hørte, at Facebook er fyldt med venskaber, så nu gav jeg det et forsøg."

Sådan skrev 78-årige Poul Jensen i sin 1. (og eneste) statusopdatering på Facebook.
Siden fik han over 450 venner, og en masse danskere skrev til Poul med støtte eller tilbud om venskab.

Men Poul er fiktiv
Poul er skabt af Røde Kors og 3 DMJX-studerende for at sætte fokus på ensomme ældre. 
Dem er der nemlig mange af ifølge Røde Kors.

7100 ældre får hver uge besøg af en besøgsven, men der er stadig over 200 ældre på venteliste til én.

Nogle har 500 venner - andre har ikke én
Det er Andreas Green Johansen, Lea Flodgaard og Peter Conlan, som sammen med Røde Kors står bag gimmicken. 

Målet har været at gøre danskere - hvoraf mange har hundredvis af venner på Facebook - opmærksom på, at der findes mennesker, som ikke engang har én.

Alle, som har skrevet til Poul på Facebook, har fået en besked retur om, at Poul ikke findes, men at behovet for hjælp stadig er der. Samtidig er de blevet henvist til Røde Kors' besøgstjeneste. 

Pouls ærlighed gav gevinst 
Idéen er meget fin og rammer i hjertekulen, bl.a. fordi Pouls statusopdatering var så hudløst ærlig. Og magen til, hvad mange andre ældre tumler med.

Faktisk har den lille case fået ca. 200 danskere til at melde sig til Besøgstjenesten.
Props til bagmændende for dét!

Du kan se Pouls Facebook-profil her (den lukker dog nok ned inden længe)
Og du kan læse om casen hos Røde Kors her eller hos B.T her

Tak til Røde Kors for billedet.

Tak til Røde Kors for billedet.

Komplett tryller på 15 sek.

Komplett er ude med 4 nye, små film. Du kender garanteret Komplett fra de her film, som er ret sjove.

Kompletts nyeste film med taglinen 'Elsker du også nyt udstyr?´ er en fin demonstration af, hvor meget man faktisk kan nå på 15 sekunder. Og så er de sjove.

Manus og slogan er udviklet i et samarbejde mellem Mindshare og produktionsselskabet Shoot Happens.

Fra Mindshare er det den nye krea-direktør Kenneth Kaadtmann, samt Rikke Boas og Anders Kure, som står bag - mens CEO og Director i Shoot Happens, Sune Svanborg Sørensen, har instrueret. 

Fredagsguf: Effektiv OG superkreativ pre-roll

Geico har lavet et godt bud på en pre-roll.
Geico har forstået, at det handler om at bruge dén tid, brugeren er tvunget til at se på din reklame
- og ikke mere.

Men når nu skæbnen vil, at der ER mere tid at bruge af (til de, der bare ikke kan få pre-roll nok), så brug resten på en 'sjov-men-ikke-afgørende-for-budskabet'-måde.

Forsikringsselskabet Geico har løst det supersjovt her i kampagnen Unskippable Ad:

Det er det amerikanske bureau, The Martin Agency, som står bag.

God weekend!

Dansk AD'er laver genialt ansøgnings-stunt

AD'er Martin Furze - alias No Sleep - er en mand, som har fat i den lange ende.

Da Martin var færdiguddannet var han godt klar over, at dét var han ikke alene om.
Faktisk hænger arbejdsløse kreative på træerne.

At komme ind på et bureau var målet. Men hvordan?

Verden har set en billiard standard-ansøgninger i A4. At gå i den anden grøft og være 'kreativ' og bage en kage med en ansøgning i er li'ssom et no-go.

Kreative ansøgninger er i det hele taget en hårfin balance mellem det søgte og det elegante.

Martin kastede sig ud i en proces, hvor han ville overbevise bureauerne med en direct mail om, at han var AD'eren, de ikke kunne undvære.

Martin skabte 'The No Sleep Wake Up Call'.

Martin projekt har nu fået global opmærksomhed. I skrivende stund er det jo nærmest old news.
Har du ikke set Martins casevideo/jobansøgning, får du den her:

Reklamejam sender masser af karriere-pøj pøj Martin fremover! :)

Fredagsguf: Genial opfindelse fra DDB Stockholm

Når du køber noget nyt, så donér noget gammelt.

Det er filosofien bag The Rag Bag. En fantastisk idé, der er udviklet af Simon Higby og DDB Stockholm, for det lille, svenske tøjmærke, Uniforms for the Dedicated.

Hvad du ser i følgende film, er en opfindelse, vi nok skal komme til at se endnu mere af:

the-rag-bag-1.jpg

Ideen er ge-ni-al. På alle måder.

1: Der er ikke længere en undskyldning for ikke at smide dit gamle tøj til genbrug.
2: Én plastikspose med to formål.
3: Porto er betalt, så det bliver ikke nemmere.
3: Designet ser pisselækkert ud.
4: Et ret smart træk fra det lille, svenske tøjmærke, som nu har fået pioner-agtig status.

(find selv på flere)