"Kan logoet ikke blive større?"

Alle kunder vil gerne have logoet større. Det er så sandt som Amen i kirken og regnvejr på campingturen. Det er lige meget, om det ser pisseflot ud, som det er. Eller om logoet i forvejen er stort.

Det skal bare være større.

Men visse ting skal man ikke spilde tid på. Hvis kunden vil have det større, kan kunden selv gøre det større med Republique's 'Make the logo bigger' Chrome extension:

Funny outdoors for Estate Mæglerne

Gruppebilleder i forbindelse med markedsføring er en yndlingsbeskæftigelse blandt ejendomsmæglere, tror jeg. Sådan ser riiiiiigtig mange reklamer for ejendomsmæglere ud:

Men hos Estate Mæglerne tør de noget andet. Og det er rart.

Det er Kenneth Kaadtmann, aka Awesome Pomegranate, der står bag idé og eksekvering på denne forholdsvis nye kampagne:

Jeg synes, idéen er simpel og sjov. Og ikke mindst er den dejlig enkelt eksekveret. Thumbs up.  
Hvad synes du?

#Fredagsguf: Øl og tape

Ugens #Fredagsguf byder på en rigtig fin animeret film fra Stella Artois. Filmen er lavet af Mother i London og er én ud af 4.

Konceptet hedder Perfectionists og handler om de mennesker, der arbejder behind the scenes ved nogle af verdens største begivenheder.  

Denne er nummer 4 i serien fra Stella Artois og handler om pokal-gravør Roman Zoltowski. Hvert år kører han fra Polen til Wimbledon for at gravere pokaler til Wimbledon Championship:

Og så får du noget i en helt anden boldgade, som verden efterhånden har set en milliard forsøg på at lave, så det har effekt. 

Om disse to print ads for at ikke at køre spritkørsel har effekt, ved jeg nu ikke. Men de er godt tænkt: 

Hurra! Unge danskere vinder Future Lion i Cannes

Endnu engang må der lyde et stort og stolt tillykke fra Reklamejam til 2 unge herrer ved navn Mathias Trads og Adam Radi (hvoraf Mathias er dansk - derfor)!

Forleden var det Jeppe og Tobias, der vandt bronze i Young Lions i print - læs om dén bedrift her.  

Lur mig, om ikke Adam Radi og Mathias Trads har gang i en rosébrandert af de helt store i skrivende stund - de har nemlig vundet Future Lions sammen med 4 andre unge teams i dag i Cannes. Riiiimelig sejt. Faktisk er det megahamrendesindssygtfanfuckingtastic sejt gået.

Kæmpestort til lykke til Mathias og Adam! I er så lige verdensmestre i opfindsom fremtids'reklame'. Ej okay, reklame er et malplaceret ord. Fremtidens digitale opfindere. Det er det, I er. 

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Og naturligvis, mine damer og herrer: Idéen fra Mathias og Adam, der vandt Future Lions 2014 i Cannes:

Og faktisk er der tradition for, at danske unge vinder Future Lions (som er en konkurrence kun for studerende). Læs mere om tidligere vindere og om dagens drenge i skysovs i Bureaubiz' artikel her

Fredagsguf: 3 store film at skyde weekenden i gang med

Når et budskab får mig til at reflektere og giver mening på den der 'Ja sgu!'-måde, så er det godt lavet. Og følgende film for Water is Life får mig til at reflektere en lille bitte smule over, om jeg mon virkelig behøver at flæbe over, at der ikke er varm kakao i kaffebryggeren på bureauet..?

Jeg lover, aldrig at brokke mig over petitesser mere. ('amen hvorfor fa'en skal det egentlig koste 300 kr. at komme til Distortion final parties på Refshaleøen i aften?!)

 

I forbindelse med VM i fodbold lige nu skal du selvfølgelig have en VM-film. Den er Beats by Dre, som har lavet en 5 minutter lang film med navnet The Game Before The Game.

En ret flot film, der skildrer mange af de ritualer, fans og spillere har før en kamp.

Filmens hovedperson er den brasilianske landsholdspiller Neymar Jr., og se også, om du kan spotte bl.a. Lil Wayne, Nicki Minaj, LeBron James, Serena Williams eller en af de andre celebs i filmen, som iøvrigt er lavet i samarbejde med bureauet R/GA:

Sidst, men ikke mindst, skal du lige se den her film for en Coca Cola-kampagne i Asien (sorry - dét brand sniger sig ofte ind på Reklamejam om fredagen...).

Filmen er lavet af Ogilvy & Mather China, og om den er lige lovlig idealistisk, må du selv bedømme. Men sød er den:

#Fredagsguf: Synsbedrag & copy-ads

Det er nemt at forfalde til at stikke dig en fantastisk, ny, flot film hver fredag, når du skal forkæles med en gang #Fredagsguf.

Men i dag er jeg faldet over nogle printannoncer. 'Hvorfor hulen har jeg ikke fundet på dem??!' tænker man li'ssom. Jeg gør.

Enjoy:

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Og så får du lige 5 fine printannoncer for Seth & Rileys's Garage. Det er bureauet Duval Guillaume Antwerp, der står bag:

garage1.jpg



garage4.jpg

#Fredagsguf: Ugens mest hypede film + lidt bonusprint

Min reader Feedly er svømmet over med indlæg om denne her film, de sidste par dage:

Den er også godt lavet. For den får dig muligvis til at se på hjemløse med et nyt syn. Det er selvf. ikke sikkert, du pludselig får lyst til at donere penge til dem, men i det mindste værdiger du ham måske et blik, næste gang du går forbi én.

Som fredags-bonus får du også lige et par printannoncer, jeg synes er ret søde. Og dejligt anderledes (og vi bliver i street miljøet): 

God weekend!

#Fredagsguf: Fodbold & whisky.

Hvad stiller fodbolden op i et land som Tunesien, når de offentlige myndigheder bestemmer, at folk ikke må samles i store forsamlinger - som fx fodboldkampe?

Fansene er en del af sporten, så uden fans - ingen bold. Hvad ville du gøre, hvis du fik til opgave at løse dét problem? 

OgilvyActivation i Tunesien gjorde sådan her:


... Du får lige en Fredagsfilm mere. Denne genistreg er for J&B, som fik lavet limited edition-flasker hos Le Sphinx - en tatovør i Paris. Hvorfor ikke? Så længe det ikke smager af distilled ink:

Husk også at følge Reklamejam på facebook, så du er sikker på ikke at misse noget nyt på bloggen.

God weekend til dig!

This Advertising Life

Kender du bare en smule til reklamebranchen indefra, ved du også, hvordan det føles, når det hele ikke føles så fedt, som det lyder.

Når der kommer rettelser i aller- allersidste øjeblik. Når kunden river alt dit magiske arbejde fra hinanden, fordi kunden ikke ved nogetsomhelst om, hvad der virker. Når der kun er kapers og noget med peberrod tilbage i kantinen, eller når fredags-bajerne er sat frem, og du OVERHOVEDET ikke har tid, fordi du sidder med en unødvendigt stram deadline over dit fyraftens-hungrende tophue-klædte hoved.

Vi kender det ALLEsammen. This Advertising Life er bloggen, som har sat ikke bare ord - men også GIF's - på dine følelser (vi har det hårdt).

Du finder verdens bedste blog (udover Reklamejam selvf.) her.

"When I go to a meeting that runs over lunch and see they're not providing food"

Hvilke reklamer var de mest åndede i 2013?

Jajaja, 2013 er så last year og vi er videre forlængst, men det forhindrer mig nu ikke i at linke til en artikel på Kommunikationsforum, hvor Paul Hertz smækker de danske reklamer, han synes er 2013's dårligste, op in your face.

Paul viser bl.a. film med stjerneskuespilleren (hm hm) Mikkel Hansen og med Søren Østergaard - men heldigvis også en række superlækre eksempler på god reklame. Du kan læse Pauls kritiske indlæg her.

Jeg har nu 2 spørgsmål til dig:
Hvilken dansk reklame/kampagne synes du, er den bedste?
Og den værste?


Du får reklamen med Mikkel Hansen her (hold dig nu for fa'en til den håndbold Mikkel!).


Som plaster på Mikkel Hansen-såret får du denne wauw!-film fra Ogilvy (læs om kampagnen her), som er lavet for Mellemfolkeligt Samvirke:

#Fredagsguf: Leo Burnett for Fiat: "Don't text and drive"

#Fredagsguf i denne uge fører os til Brasilien, hvor Leo Burnett i Sâo Paulo har stået bag 'Don't text and drive'-kampagnen for FIAT

Print-kampagnen vandt guld for 'Poster' og bronze for 'Art Direction' i designkategorien ved London International Awards.

Se hele FIAT's kampagne på theinspirationroom.com.

fiat_r_girl.jpg
fiat_f_bus.jpg
fiat_l_truck.jpg
fiat_n_dog.jpg
fiat_z_cow.jpg