Euroman går i kødet på bureauerne
Regel nr. 1, hvis du vil have fat i de unge er: Drop at tale som de unge. Det er gennemskueligt ad pommern til.
Og det lugter langt væk af lidt for voksne bagmænd uden ordentlig indsigt.
Alligevel dukker 'ung med de unge'-kommunikation op fra tid til anden, og nu har selv Euroman fået nok. I hvert fald harcelerer herremagasinet over en stribe særligt 'ungdommelige' kampagner som fx disse:
Fedt at se, skattekronerne bruges fornuftigt.
Det bliver i øvrigt værre:
Det bliver endnu værre (her tabte Reklamejam underkæben helt ned gennem gulvet..):
Når kunden skal være kreativ...
Reklamejam ved godt, at ovenstående film ikke er udviklet af bureauer. Det håber jeg i hvert fald ikke. Mon ikke det er partierne selv, der har fået en 'sjov og kreativ ide'..?
Og hvis der står bureauer bag de to politiske film, gætter jeg på, de kreative har fået vredet armene om.
'Vi skal lave en viral film!'...
Filmen med den grønne abe nægter jeg at tro, et bureau har udviklet. En eller anden hos omdeler-firmaet har derimod fået en virkelig god ide om at lave en 'viral film med skjult kamera og sort humor og ej hvor bliver det vildt og ungt'.
Suk. Pil jeres abe-film af Youtube, før I skader jeres brand yderligere.
Morale: Du skal kommunikere ærligt. Til alle
Uanset om der står et bureau bag kampagnerne eller ej; indlægget her er en generel opsang til os alle: Kommunikér ærligt og raffineret til de unge. Nøjagtigt som du gør til alle andre målgrupper. Skuespil og påtagethed holder alligevel aldrig.
Se flere tåkrummende 'ung-med-de-unge'-eksempler her.
Fanget på gaden
Det er længe siden, du har fået et ærligt indlæg med snapshots fra gaden (og omegn).
Derfor har Reklamejam har samlet til bunke, og du får en blandet landhandel af noget nyt og noget gammelt, noget lånt og noget blåt:
Vi starter i outdoor-kategorien. Frisko er ude med en pjattet - men ret sød - kampagne.
Meget simple outdoors, som er så tilpas onkel-humor-platte, at Reklamejam er faldet for dem.
Du har med garanti set dem rundt omkring. Ellers får du én af dem her (i ringe billedkvalitet, sorry)
I England hedder Frisko Wall's, og i 2014 lavede Wall's en kampagne, som ovenstående nok er tænkt ud fra. Helt fint. Det er Adam&EveDDB, der står bag den oprindelige kampagne. Hvem der står bag den danske version vides ikke i skrivende stund.
Næste ting, du skal se, er en annonce, jeg fandt på nettet. Nettet er fyldt med lige dele guf og lige dele skrammel. Annoncen fra Tassimo er på vej over i sidstnævnte kategori.
Hvad laver den svenske skuespiller Mikael Persbrandt i ungdoms-sweatpants, Adidassneaks og business-coat på en dunkel badebro med den p.t. obligatoriske hånd-tatovering (gaaab) og et 'du-skal-ikke-ønske-at-møde-mig-i-en-mørk-gyde'-blik i øjnene? Han nyder nok sin kaffe (den minimale turkis sag i hans hånd). Det er bare en smule ...forstillet.
Og hvorfor gør de et stort nummer ud af, at det er uden filter? Kaffe bliver da ikke mere filter-agtigt, end når det kommer fra en kapsel, der smager af kunstighed og anti-hjemmebryg.
Og er det ikke netop lidt forstillet at sige, at 'du skal følge øjeblikkets indskydelse og lytte til dit indre jeg, når du vælger den helt rigtige kaffesort til din næste kop kaffe'..?
- Rolig nu. Vi taler om kapselkaffe i den billige ende. Og Tassimos webunivers udstråler alt andet end ægthed og uden filter. Det må det også gerne. Men hvorfor gør annoncen så det modsatte?
Så er vi tilbage i outdoor-kategorien. Den digitale boghandel riidr.dk har leget med ordene.
Om det udtales 'ridder' (som i sådan én fra eventyrene med skjold og til hest) eller 'rajder' eller 'reader', skal man lige blive enig med sig selv om. Jeg var igennem alle muligheder, inden jeg tænkte, at 'reader' nok er måden at udtale det på.
Det lyder jo bare ikke supersmart at sige, at man reader om et eller andet. Kun hvis du husker at reade Reklamejam!
Ej. Dur ikke helt.
Nedenfor ser du en del af den kampagne, som undertegnedes tidligere bureau, Ogilvy, netop har haft i æteren for Dansk Mælk. En rigtig fin outdoor fra en rigtig fin kampagne.
Og Reklamejam er fuldt opdateret på bagmændene: Det er AD'er, Camilla Ploug, der har illustreret, og tekstforfatter/krea-direktør, Jakob Staalby, der får credit for tekst:
Props til Landbrug og Fødevarer - og deres bureau (?) - for at pynte på byen med gode outdoors. Ok, 'pynte' er måske et fejlcastet ord her. Men sjov er den. Og fedt at landmændene indsamler pis.
Til sidst får du lige 4 emballager fra min mors køkken, som fortjener noget shine (altså emballagerne (måske også køkkenet..)).
Og apropos shine: Hvad du ser her, er en ret fin emballage til noget så smart som pudsemiddel til kobber. Brasso. Det ligner noget fra en svunden tid, og har da også set nogenlunde ud som på billedet siden 1900. Den holder stadig:
Og så får du lige en af dagligdagens mindste emballager. Alligvel er den ikke pakket ind i nordisk, minimalistisk hipster-design, som ellers ses overalt lige nu.
Tordenskjolds overlegne fjæs har siddet på dén æske i 150 år (!), og jeg synes, der er nogen fint over, at man stædigt beholder det ældgamle billede af en mand med lækkert garn, som ingen unge aner, hvem er i dag:
Kampagne: Bliv donor og få en logo-tatoo
Giv Blod i region hovedstaden har været ude med kampagnen 'Et prik for livet'. Kampagnen skulle rekruttere bloddonerer - og meget gerne unge mænd, da det særligt er dem, der mangler i blodbanken.
Fair nok. Det er en god sag, så det må de gerne reklamere for.
'Et prik for livet' er dog en mere kontroversiel kampagne, end vi normalt ser fra blodbankens side.
Kampagnen opfordrer til, at du kan få en tatovering af Giv Blods logo inkl. din blodtype.
Kampagnen peak'ede den 15. juni på Gammel Torv i København, på Den internationale Bloddonor-dag. Da blev de første tusser lavet til 200,- kroner. Det er The Old Barbershop, der står bag, og tussen koster i dag 400 kroner, hvilket er en fordelagtig pris, ifølge Giv Blod.
Du er stadig velkommen til at komme ind og få tatoveringen, selvom kampagnen som sådan ikke længere kører.
Men kampagnen deler vandene. Og først og fremmest kunne man jo tænke:
"Får man ikke netop karantæne i blodbanken, efter man er tatoveret?" Og jo, det gør man.
Men som de siger på Giv Blods Facebook-side, så kan det times på en måde, så man kun er væk fra blodbanken i 4 måneder. Normalt går der alligevel 3 måneder mellem hver tapning.
Et af de større kritikpunkter handler om, at region hovedstaden inden for andre områder netop oplyser om faren ved tatoveringer. Og derfor giver det ikke mening, når en anden instans af regionen opfordrer til tatovering.
Jørgen Serup, professor og leder af Tatoveringsklinikken, Bispebjerg Hospital, siger:
"Det trækker i to vidt forskellige retninger. Med det her initiativ er GivBlod med til at skabe tatoveringsofre, som vi skal reparere her på Bispebjerg. Det er en eklatant logisk brist, som ikke kan rummes indenfor den samme region. Det kan ikke være meningen, at GivBlod skal skabe sygdom".
Og så er det lige dén med, at den røde tatoveringsfarve er den farligste, hvilket professoren også nævner i et interview med TV2 Lorry.
Hos Giv Blod siger man, at muligheden for tatoveringen er et ønske, bloddonorene har givet udtryk for gennem længere tid. Det er derfor en specifik måde at imødekomme de unge på.
Læs selv, hvad Giv Blod siger om kampagnen på Giv Blods Facebook-side:
Hos The Old Barbershop vurderer de, at ca. 3000 danskere har fået tatoveringen indtil nu.
Se fx her, hvad Ottilia siger om sin nye tatovering:
Reklamejam synes, det er overraskende mange, der gerne vil have et logo forankret på kroppen.
Men måske er det blevet en trend. René Dif fik jo også Masterchef-logoet tatoveret på armen, da han vandt programmet:
Tillykke til Dif.
Til gengæld synes Reklamejam, du skal se at få meldt dig ind i bloddonor-klubben, hvis du ikke allereder er der.
Meld dig som bloddonor her.
Nå. Hvad synes du så?
Ville du overveje tatoveringen?
Og hvad synes du egentlig om at få et logo tatoveret?
Fredagsguf: Ad-filter og analog magi
BETC i Paris har lavet en ad-blocker - undskyld - et ad-filter for D&AD.
For som de siger hos BETC:
"We wanted to demonstrate that people don't hate advertising, they just hate bad advertising".
I stedet for helt at fjerne reklamerne på Youtube, gør ad-filteret, at du kun får de gode, Pencil-vindende reklamer. Smaaart:
Og så får du også OK GO's musikvideo. Bandet er kendt for spektakulære videoer - og er OK GO helt nyt for dig, skal du Youtube dem for at få mere guf!
Måske har du måbet over denne film mange gange, men ikke desto mindre er den perfekt at skyde en 'solskin-og-snart-Northside-om-ikke-andet-så-weekend-da'-fredag i gang på:
Er det Kanye eller din kreative direktør, der taler?
Der findes et hav af tossede websites lavet af folk med masser af tid. Eller hang til at underholde folket.
Af eksempler kan nævnes erdetfredag.dk. Hvorforflagerbussen.dk. eller hmm.dk og sikkert 1000 andre.
Sitet kanyevscreativedirector.com er dog en af de bedre (ikke mindst layout-mæssigt).
Ta' testen og se, om du kan gætte de flotte citaters ejermand. Er det din kreative direktør eller Kanye, der spiller smart?
Den kreative idé fra fødsel til nærdød
En historie om den gode idé og dens rejse fra 1. kundepræsentation til endeligt resultat.
Fortalt i kage-analogi:
Jeres 1. præsentation for kunden:
Det var skidegodt!
Kunden giver feedback:
Man kunne bare godt tænke sig et lidt andet udtryk.
Og enkelte tilføjelser.
2. præsentation for kunden:
"Rigtig fint!". "Supercool".
Jubel hele vejen rundt.
Dagen efter ruller endnu en omgang feedback ind i mailboksene på bureauet.
I præsenterer 3. gang.
"Nu er den her!"
Projektlederen kæmpede i sit ansigts sved.
De kreative græd.
AD'eren ville finde en anden branche.
For efter et par smårettelser var kampagnen ENDELIG klar, ifølge kunden:
Fredagsguf: En sød (øl-)tand
Den her opfindelse fra argentiske Salta Beer, eksekveret af Ogilvy Argentina, er ikke for børn.
Den er for rugbyspillere. Salty Beer vil gerne nurse lidt om de spillere, som kommer til skade under kamp.
Derfor er øl-brandet nu ude med en plaster-på-såret-opfindelse.
Film er en anelse klam, men se den alligevel:
Tekstforfatter på slap line
Her er noget, der er sjovt.
Stærkt, at kunden har været med på den:
Watch out for the young guns
Ude i Emdrup ligger de ikke på den lade side. Og selvom man skal være god mod børn og dyr, så har drengene på Kreativ Kommunikation lært at den, der bærer arrogancen i hjertet kommer længst i den forjættede bureaubranche.
Drengene fra KK har bakset en velskrevet og velproduceret musikvideo sammen.
Det er pis'sjovt. Og det er udført af Frederik Voetmann, Andreas Green Lorentzen og co.:
Fredagsguf: Uhm..
Engelske Ricky Gervais, som er manden bag serien The Office og 117 andre ting, har stillet op for Optus - et australsk bredbåndsfirma, som nu introducerer Netflix i Australien. Puh, en lang sætning.
Gervais promoverer Optus på sin egen måde. Og det har også sin charme (det var vist beskedent sagt). Gervais er supergrineren.
Se selv:
Fredagsguf: Effektiv OG superkreativ pre-roll
Geico har lavet et godt bud på en pre-roll.
Geico har forstået, at det handler om at bruge dén tid, brugeren er tvunget til at se på din reklame
- og ikke mere.
Men når nu skæbnen vil, at der ER mere tid at bruge af (til de, der bare ikke kan få pre-roll nok), så brug resten på en 'sjov-men-ikke-afgørende-for-budskabet'-måde.
Forsikringsselskabet Geico har løst det supersjovt her i kampagnen Unskippable Ad:
Det er det amerikanske bureau, The Martin Agency, som står bag.
God weekend!
Dansk AD'er laver genialt ansøgnings-stunt
AD'er Martin Furze - alias No Sleep - er en mand, som har fat i den lange ende.
Da Martin var færdiguddannet var han godt klar over, at dét var han ikke alene om.
Faktisk hænger arbejdsløse kreative på træerne.
At komme ind på et bureau var målet. Men hvordan?
Verden har set en billiard standard-ansøgninger i A4. At gå i den anden grøft og være 'kreativ' og bage en kage med en ansøgning i er li'ssom et no-go.
Kreative ansøgninger er i det hele taget en hårfin balance mellem det søgte og det elegante.
Martin kastede sig ud i en proces, hvor han ville overbevise bureauerne med en direct mail om, at han var AD'eren, de ikke kunne undvære.
Martin skabte 'The No Sleep Wake Up Call'.
Martin projekt har nu fået global opmærksomhed. I skrivende stund er det jo nærmest old news.
Har du ikke set Martins casevideo/jobansøgning, får du den her:
Reklamejam sender masser af karriere-pøj pøj Martin fremover! :)
Fredagsguf: The final rating of Super Bowl ads 2015
Dit Super Bowl-mæthedspunkt er nået. Du har dannet dig et overblik over hypen og fundet dine favoritter.
Set dem et par gange. Delt med dine venner.
Problemet er, at alle de andre websites dømmekraft er noget juks, når det kommer til rating af årets bedste Super Bowl reklamer.
Derfor får nu den officielt gældende top 5:
(beklager, hvis art work'et kradser i dine øjne)
På 1. pladsen finder du spottet for foreningen No More. En organisation, der kæmper mod vold i hjemmet.
NFL sponserede 30 sekunders reklameplads til foreningen. Det er Grey NY, der bureau bag.
Det kan være lidt svært at høre, hvad der bliver sagt, men se evt. filmen et par gange.
Så skal den nok krybe ind under huden på dig:
2. pladsen går til Newcastle Brown Ale. For at gøre noget anderledes. Hatten af for dén (og hatten af for IKKE at benytte sig af hundehvalpe, som en vis konkurrent har for vane..)
På 3. pladsen har vi batterivirksomheden Mophie, som har lavet en utroligt flot og vild film.
Som altid er kunsten at runde hele molevitten af på en måde, der ikke får det hele til at klaske sammen på et splitsekund. Det mestrer Mophie heldigvis:
4. pladsen går til bilbrandet Dodge. Og det har ikke engang noget at gøre med, at bilen er gudesmuk.
Indsigten og eksekveringen er fin og sød og flot og god, og dét fortjener en plads på listen:
Og endelig har vi 5. pladsen. Den går til Reebok for en film, der godt nok - som så mange andre træningsfilm - er spækket med flotte billeder af flotte mennesker med svedige kroppe. Det har vi set før.
Men filmen bygger på en indsigt om, at det sgu er lidt af et freakshow (deraf navnet på filmen), når vi render til cross fit og løfter dæk og slår med hammere og lider og ser ud som om, vi er døden nær.
Hvad er egentlig meningen med galskaben? Godt spørgsmål..
Heldigvis har Reebok svaret:
Fredagsguf: Fintunet onkelhumor
Godt nok er der snart Super Bowl og dermed masser af guf for reklamefolk.
Imidlertid bliver der dog også lavet en del lækre film herhjemme i Norden, og DEM får du et par af i dag.
Du får Super Bowl en anden dag. Måske.
Her er det den nyeste film fra famøse Midttrafik. Du husker sikker den første (som du kan se her).
Filmen er lavet af Falkenberg&Falkenberg og M2 Film - og Reklamejam bedømmer den til at leve op til 1'eren:
Du får også et ret godt svensk indslag, jeg faldt over, da jeg surfede rundt på Vimeo forleden.
Kunden hedder LIDL, og bureauet hedder INGO og er svensk:
Fun fact: Hvad betyder 'Adobe'?
Vidste du, at Adobe betyder tørret, ubrændt mursten?..
Det står i dansk-engelsk ordbog.
Der står også, at det udtales Adob-E. Med udtale af e'et.
(hvis du var i tvivl)
Så har vi dét på plads.
...Men. Er der nogen tilstede, der ved HVORFOR?
Er det fordi, manualerne til Adobe-pakken er tunge som mursten?