Sketch-workshops i Creas

Har du ind i mellem brug for at kradse din idé ned, så andre kan følge dine tanker - uden det koster mange timer med Adobe?
Så er det en rigtig god idé at træne din sketch-teknik. Du ved, dén der kommer af tusch og analogt papir.

Det gælder, uanset om du er AD'er, copywriter, piccoline eller account-mand. 

Hobbybutikken Creas i Store Kongensgade 27 i København afholder tit sketch- og illustratorworkshops. Og lignende. Noget du, bør skrive dig bag øret, hvis din sketch-teknik begrænser sig til pindemænd og telefon-skriblerier.

Creas holder air brush-workshop tirsdag den 25. november - og her kan du se oversigt over mange andre workshops i nærmeste fremtid. 

Catvertising er det nye buzz

Det canadiske bureau St. John er eminente til tyk, tyk sarkasme, der minder os alle sammen om at komme videre (se også deres berømte og geniale 'Pink Ponies'-casevideo her).

Fx har St. John lavet denne film, som fortæller dig, hvorfor catvertising er FREMTIDEN:

Du får den i videoen omtalte - og 44 millioner-gange-sete - kattefilm her:

Filmlinjen på KEA: Det bli'r bedre og bedre

Husk: den 19. november er der informationsaften på Filmlinjen - den nye filmuddannelse på KEA.
Læs mere her.

Og noget tyder på, at Filmlinjen rammer lige ned i et behov.
Kaare og Per, som står bag Filmlinjen, fortæller, at rigtig mange unge allerede har vist interesse.

Og selve kommunikationsbranchen viser også stor interesse:
Både TV2 og verdens største globale bureau Aegis Dentsu/Isobar (som har dansk afdeling på Christianshavn),
har vist interesse.

Faktisk har de vist så meget interesse, at de har sagt ja til bidrage til forløbet på Filmlinjen med briefs, undervisning og meget andet godt.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Den store interesse fra branchen peger på, at Filmlinjen har fat i den lange ende.

Hvis du overvejer at blive hamrende skarp til at lave film, så synes jeg, du skal tage ud og mere om uddannelsen den 19. på Københavns Erhvervsakademi, KEA.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

Case- og brandvideo: Skil dig ud fra mængden

Brandvideoer er ofte bygget op over samme skabelon. Og casevideoer ligeså.

Stockfoto-firmaet Dissolve har lavet 'This is a Generic Brand Video'.
Bare lige for at ruske op i os alle sammen og huske os på at bruge den kreativitet, vi påstår at besidde.

(speaken til filmen er hentet her)

Nedenstående film for et energiselskab er det perfekte eksempel på en utrolig generisk brandfilm:

Og hvad angår casevideoer, er St. John's famøse 'Pink Ponies: A case study' et must see. Både for underholdningen - men også en reminder om ikke at bygge din næste casevideo på rygraden, så den ligner alle de andres:

20 designer-freebies i oktober

Gratis er ikke nødvendigvis godt.
Fx: Ligegyldigt, hvor gratis et toiletsæde med karryfarvet pels var, ville hverken du eller jeg røre det. 

Et eksempel på, at gratis ER godt, er de 20 gratis features, du kan hente hos UltraLinx.
Men de er kun gratis i oktober, så hurry up! 

Hent alt fra en skabelon til dit CV, en stak gratis ikoner, flotte templates til dit website, iphone 6 mock ups og 16 andre gode sager, du som createur kan få brug for.

13 tips til at starte dit eget kreative bureau

Drømmer du om at starte dit eget bureau inden for et-eller-andet-kreativt?

Et sted, hvor der er et uendeligt antal timer til hver opgave. Hvor bureau-Lamborghini'en altid er til fri afbenyttelse, og hvor kaffemaskinen aldrig er i stykker?

Du får 13 stensikre tips med på vejen nedenfor ;-)

Billedet stammer fra designsitet UltraLinx, hvor du kan finde MASSER af cool eyecandy-designer stuff. 

Tekstforfatterens farvekort er nu til salg

Jeg har tidligere her på bloggen omtalt Dantoneguiden. En vifte af Pantone-lignende kort, som sætter fokus på nuancerne i det danske sprog.

Af juridiske grunde hedder guiden nu  'Danske Toner'.
Og nyheden er, at guiden nu er til salg!

Danske Toner er opfundet af tekstforfatteren Thomas Nørgaard fra TN Reklame (det er bl.a. ham fra 'Lej et Lig'). Han siger selv:

- "Farverne har deres vifter, der gør det nemmere at finde den rette tone og sikre et ensartet udtryk. Men hvad med sproget? Her findes der lige så mange nuancer og toner, som du kan farve din kommunikation med".

Guiden er smart, fordi den giver dig synonymer på et givent ord - opdelt i hårdhedsgrader. Noget, jeg som tekstforfatter tit har brug for.  

Guiden koster 250 kr., og vil du købe den, skal du skrive det i en mail til tn@tnreklame.dk.
Du kan læse mere om guiden her

Dantone enkeltsider.jpg
supportig_pictures4.jpeg

Ny uddannelse for unge kreative: Filmlinjen på KEA

Vi kommer ikke uden om, at en vis portion video-skills er godt at have i værktøjskassen, hvis du vil være uundværlig i den kreative branche.

Du kan godt fare vild i diverse video-tutorials på nettet og blive semi-god til det.
Men jeg anbefaler, at du går all in og bliver prof, når Filmlinjen på KEA (Københavns Erhvervsakademi) går i luften snart.

Hvad er 'Filmlinjen på KEA'?
Filmlinjen på KEA er en 6 måneders aften-uddannelse inden for film. Du får de kompetencer, den kreative branche og dens kunder efterspørger nu.

Flere og flere virksomheder satser på bl.a. content marketing, så behovet for folk, der kan lave film, vokser. Folk, som kan deres håndværk.

(hvis du liiige skal ha' opfrisket content marketing-begrebet, så læs mit blogindlæg her)

Hvem kan gå på Filmlinjen?
Det kan unge som ældre med en relevant baggrund eller stilling. Studerende såvel som det arbejdende folk. Intet skal afholde dig fra at søge.

Hvilken slags film lærer jeg at lave på Filmlinjen?
På Filmlinjen vil du nå bredt omkring. Du bliver dels udstyret med et teoretisk fundament inden for filmgenrer og -sprog, universudvikling, historiefortælling og Disneymodellen til viden om virksomhedens behov, medieplatforme og meget andet. 

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Du kommer også omkring en maaasse praktisk erfaring og viden. Fx vil du prøve kræfter med scenografi, manus, storyboarding, virkemidler inden for lyd og lys og al det tekniske omkring selve kameraudstyret.
Og så naturligvis den sidste finish-proces, som bl.a. omhandler redigering, lyd og musik.

Med andre ord et bredt og solidt kursus, der giver dig en masse ballast og vigtig bagage. 

Hvornår og hvor og hvor tit?
Der er undervisning 2 aftener om ugen på KEA. Kurset starter den 5. december 2014 og slutter den 26. juni 2015. Du skal regne med en del gruppearbejde, men kan godt passe et fuldtidsjob ved siden af. 

Hvem er bagmændene bag Filmlinjen?
Udover de garvede branche-herrer, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, er filmmageren Francois Grandjean tilknyttet kurset. Francois har mere end 30 års erfaring og har lavet mere end 1000 reklamefilm, så han ved en ting eller to.

Derudover vil flere forskellige gæsteundervisere lægger vejen forbi Nordvest. Du kan se frem til nogle ret erfarne rotter - fx Von Triers klipper eller Jørgen Klubien, animator på bl.a. Cars og The Lion King (og nå ja, medlem af Danseorkestret).

Pris og deadline
Hele den lækre pakke koster 25.000 kr.
Men husk, som politikerne siger: Det er en investering i fremtiden. 

Optagelseskravet er en opgave, du skal løse tilfredsstillende. Opgaven er ikke umiddelbart omfattende, så rolig. Den er dog ikke ude endnu - men følg med her på bloggen, for jeg siger selvfølgelig til, når den er. 

Derudover er der bare at sige: Like Filmlinjen på facebook, så du ikke misser noget info. 
(website er naturligvis under opbygning, og kommer asap!)

13 veje til verdens bedste printannonce

The Gunn Report har analyseret 1028 af verdens mest vindende printannoncer fra de sidste 15 år.
Derefter har de lavet en liste med 13 guidelines, du bør du skæve til næste gang, du skal lave
verdens bedste sparke-røv printannonce. 

 

1. Information og facts
Hvis din sag eller produkt gemmer på spændende facts eller information, er det oplagt at fremhæve dét. Ny, vedkommende viden præsenteret på en flot måde kan blive til en virkelig vellykket printannonce. 

2. En ny indgangsvinkel
Selvom du ikke har nogle breaking news omkring dit produkt, så prøv, om du kan finde en ny, overrakende vinkel. Det kan have samme forfriskende effekt, som hvis du præsenterede et helt nyt produkt. Et eksempel er Bianco-annoncen. Det er bare sko. Men med en forfriskende ny vinkel er annoncen ge-ni-al!:

3. Demonstration af produktet
Demo hører oftest tv til, men har du et produkt, du gerne vil demonstrere i din printannonce, kan det blive ret fedt. Vis produktets bedste feature på en kreativ måde, og den er hjemme. Som i Bic-eksemplet herunder:

4. Overdriv problem/behov
De fleste produkter løser et problem. Men i stedet for at vise the happy ending, så eksekver problemet på en sjov måde. Det problem man har, inden man får dit produkt inden for døren. Herunder er fx vist problemet med at dele lejlighed med andre.
Undeforstået: Find dit eget sted med Saturday Star Property Guide:

5. Grafisk overdrivelse
En fortsættelse af punkt 4. Her handler det bare ikke om at vise den barske virkelighed, men om at overdrive problemerne på 'larger-than-life'-måden, som Samusocial har gjort herunder:

6. Sammenligning
Det overdriver fordelen ved dit produkt, hvis du sammenligner det med andre, mere gennemsnitlige, af slagsen. Er du snedig, bliver det pludselig tydeligt, at ingen andre lignende produkter giver lige så god mening.
Fx som Peugeot's 1107 med sliding door - i forhold til alm. døre:

7. Fortæl en historie
Vi æælsker historier. En god historie virker altid. Én måde, hvorpå du kan fortælle en historie i din printannonce (og det handler ikke om kilometerlange tekster), er ved at vise, hvilken rolle, produktet kan spille i dit liv.
Du kan også gå drømme-vejen og vise, hvordan livet bliver, hvis man bruger produktet, som fx denne episke printannonce fra Viagra:

8. Overdriv det grafiske
Dette punkt er det største af de i alt 13. Det virker simpelthen rigtig godt, hvis du kan overdrive produktets fordel på en langt-ude-måde. Hvor det samtidig er skideflot og megagodt tænkt. Fx som Burger King's ekstra stærke pomfritter: 

 

9. Når konteksten demonstrerer produktets fordel
Det oplagte eksempel her er Marlboro-manden. Det er ikke fordi, billederne af den seje cowboy siger så meget om selve cigarretten - og så alligevel: For "så cool bli'r du af at ryge Marlboro".
Typisk bruger man mennesker i den slags annoncer, som du ubevidst spejler dig i, når du køber produktet. Og det er ikke kun et trick, der hører Marlboro-manden til. Diesel bruger det også: 

10. Ideer båret af mediet
Det har alle dage været fedt, når mediet er brugt i idéen, eller hvis produktet er brugt på en ny, interagerende måde som herunder. Men pas på det ikke bliver søgt og ambient bare for at være ambient.
Avisen La Voz i Argentina har gjort det godt:

11. Når produktet udgør det grafiske
Hvis du kan lade dit produkt i sig selv udgøre det visuelle, er det stærkt. Brug altid lige 10 minutter af din brainstorm på dén retning. Hvis det lykkes, er både gennemslagskraft, unikhed (dét ord findes faktisk i ordbogen) og usandsynlig god branding opnået. Sqeeze har gjort det godt: 

squeeze.jpg

12. Kendte referencer
Et andet godt trick til kreativ kommunikation kan være at bruge velkendte referencer, alle kender i forvejen. Det kan være et kendt billede fra en film, fra musik, teater, kultur, etc. Tag noget velkendt og giv det et twist.
Lettere sagt end gjort, men lad dig fx inspirere af LEGO og Pond's Pore Strips: 

13. Tag del i sagen
Pointen her er, at din annonce skal invitere forbrugere/beskueren til at 'deltage' i din sag. Det er ikke nok at kigge. Du kan selv gøre noget. Fx som i WWF-annoncen herunder:



Reklamejam møder Simon Wooller

Den danske reklamebranches svar på Michael Laudrup hedder Simon Wooller.

Han er højt på strå hos Halbye Kaag som Creative Executive Director. Han har siddet i juryen i Cannes, og han er én af dem, du skal spørge, hvis du vil vide, hvad der skal til for at vinde f**** GULD i Cannes. Og alle andre steder.

Mød en af branchens mest kreative, og læs hans bud på, hvorfor det er blevet endnu sværere end tidligere at få succes i vores famøse branche.

Mød Simon her.

Infographic: 7 don'ts til dig, der designer logoer

De her går ud til AD'ere, grafikere og designere.

Come on guys. Hvor svært kan det være at lave et logo? Det skal bare se fedt ud - og så skal du huske de her 7 ting, som du ikke må gøre, når du logo-designer:

Har du selv en eller flere deadly sins når det gælder logodesign? Eller er uenig i ovenstående? Del endelig i kommentarfeltet herunder eller på Reklamejams facebookside.

Lyt og lær: ikondesign til apps

Indrømmet, der er gået lidt sommerferie i den her på Reklamejam. Der er længere mellem indlæggene end normalt, selvom det er stik mod social media-reglementet. Meeen vi sover dog ikke helt i timen. 

Har du 28 minutter og 32 sekunder til overs i dit liv en af dagene - og er du grafisk og digitalt interesseret, er denne video sikkert interessant for dig.

Michael Flarup - stifter af PixelResort og medstifter af Robocat, fortæller om, hvordan du laver ikoner, og hvad det kræver: 

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#3

Fordi du trods alt ikke kan få flere dage til at gå med at lege iskaffe-barista ved kaffeautomaten (hvorfor findes der ikke et jobnummer til præcis dén slags?!), får du her en ny og 3. omgang aktiverings-forslag.

Læs også Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1 og #2.

Idéerne - og sympatien - går til dig, der holder røven oppe på biksen, mens dine kollegaer spiser fedtede fritter og drikker kolde Mythos ved stranden på Kreta..

Lav 3D-kunst til kantinen

Byg bureauhunden (eller din chef) i sølvpapir 1:1

Lav tema på toilettet. Fx Game of Thrones.

enhanced-buzz-12782-1376080425-12.jpg

Lav post it-kunst

.Eller giv kollegaens bil et facelift

Lav en bureau-skorpion af klips og andet godt

Ansæt en ny kollega

Lav en origami-svane af æble

Se hvordan, her.

Lav Excell-kunst

Byg et rumskib af office-stuff

Lav dit coverbillede om

enhanced-buzz-24762-1376078675-15.jpg

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#2

Hvis du sidder på din pind i sommerferien sammen med 3 ludere og en lommetyv, og du HAR ryddet op på skrivebordet, HAR registreret tid for de sidste 14 dage, HAR sorteret dine tusser og smidt de tørre ud, HAR pudset din skærm fri for projektlederfedtfingeraftryk og HAR lavet det skydevåben af office-stuff, som du lærte på Reklamejam forleden - og der ikke ER flere opgaver på bookinglisten, ja så mussen wir andere metoden benytten.

Kontorkaffe er ofte en gastronomisk oplevelse på højde med risalamande i pølse. Men du drikker det alligevel. Derfor må det nu være på sin plads at variere temaet i kaffekoppen.

Det er nemt at variere din daglige kaffe - med indbygget undskyldning for at være beskæftiget med noget andet lidt tid:

Iskaffe basic:

1. Ta' et stort glas. Fyld kaffe i - cirka halvt op.

2. Fyld 6 isterninger i

3. Top af med mælk for resten.
= Nam nam og café-agtigt. 


Iskaffe deluxe:

1. Gør som ovenfor, men fyld vaniljeis i kaffen. Evt. flødeskum, hvis du gerne vil bruge ekstra meget tid væk fra din plads.

- Så går der også noget tid med at gå i byen efter is. Hvem der får dén tjans, kan I jo afgøre med en lille quiz, fx The Advertising Slogan Quiz

 

Hvis du stadig keder dig, så glæd dig, til der er mere sommerferie-aktivering på Reklamejam i morgen (med forbehold dog. Undertegnede befinder sig p.t. på en øde ø i det sydfynske, hvor både rent vand og wifi er en luksus. Kan derfor ikke love at være online nonstop)

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1

Selvom dit bureau har lukket, så lur mig, om du ikke sidder der alligevel. Eller nogle af dine kollegaer gør.

I så fald er der sikkert stille. Og da man kan ikke få AL tiden til at gå med at hente kaffe, hente Cocio, hente Fernet, læse i Archive, gå efter is, tjekke sin reader, gå på toilettet, instagramme og læse alle tidligere indlæg på Reklamejam - ja så får du her en guide til, hvordan du laver et skydevåben ud af det stuff, du har på skrivebordet.

Happy shooting!

Linket er fra SoBadSoGood, som du også bør følge. Masser af random viden, du ikke vidste, du godt ville vide. 

Reklamejam møder AD'er Claus Collstrup

Nogle mennesker snakker om at tilhøre 'den kreative klasse'. Andre mennesker er kreative.
Gennem-kreative i hele deres krop. Sådan et menneske er Claus Collstrup.

Collstrup er en af bagmændene bag 'Life is Bitter' for Fernet Branca (og meget andet stuff, du ville ønske, var dit), og så er han art director, og har været nomineret og vundet priser et hav af gange. 

claus2.jpg

Reklamejam har mødt manden, som har mødt Woody Allen - og du skal læse hele interviewet.

Claus har nemlig noget på hjerte, og han er fuld af gode råd til dig og alle andre:

Klik her og mød Claus.