Derfor hater bil-elskere på amerikansk modebrand

Det amerikanske modebrand Rag & Bone har begået en kampagnefilm, der spot on har ramt bil-elskere verden over. 

CarBuzz kalder fx filmen for 'blasfemi'. 

Umiddelbart en standard-film. Og dog.
Filmen viser 1 stk. skinny, kvindelig model som poserer iført bare ben, uldfrakke og sur attitude, og en flot bil, der bliver smadret af stor sten. Bum.

Umiddelbart en standardløsning i kampen om opmærksomhed. Men wauw-effekten ligger som bekendt i detaljen:

Den ikoniske Porsche 911
Furoren skyldes, at den Porsche, der optræder i filmen, er den ikoniske 911'er fra 80'erne. Modellen er sjælden, og langt de fleste af hankøn vil give deres højre testikel for netop dén bil. Derfor er filmen så top-hamrende provokerende og går lige i hjertet på kendere.

Havde Rag & Bone (eller deres bureau) ikke haft den mindste indsigt i biler, havde de måske bare valgt den nyeste 911'er, som Porsche bare kunne sprøjte en ny ud af. Men så var omtalen udeblevet.

Rag & Bone's træk er sådan set raffineret nok, hvis man skal se nøgternt på det (selvom det er svært). Prøv selv:

Fredagsguf: Nogen tager pis på Apple's kampagne.

Reklamejam befinder sig i skrivende stund i USA, og eftersom det stadig er fredag herovre, er Fredagsguffen on time.

Here we go:
Apple kører lige nu en kampagne, der viser, hvor smukt iPhone 6 kan forevige verden.

Du får lige et hurtigt snapshot af kampagnen (skudt med gammel iPhone 4):

Det sjove er, at Elite Daily har lavet en lille film, der viser, hvordan tingene reelt forholder sig, når man filmer med sin iPhone:

Og så har Coca Cola Middle East lavet denne fine film om, hvordan fordomme bliver gjort til skamme: Den kom ud under ramadanen og er ganske tiltrængt: 

Endelig får du en outdoor, som har forstået, hvad det handler om. ØL og GRATIS. 

Det london'ske bureau Fold7 og Carlsberg satte en outdoor op i London og tilbød gratis øl. 2 ord, der går rigtig godt i spænd verden over. Simpelt. Smart. Overlegent:

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

Fredagsguf: Genial opfindelse fra DDB Stockholm

Når du køber noget nyt, så donér noget gammelt.

Det er filosofien bag The Rag Bag. En fantastisk idé, der er udviklet af Simon Higby og DDB Stockholm, for det lille, svenske tøjmærke, Uniforms for the Dedicated.

Hvad du ser i følgende film, er en opfindelse, vi nok skal komme til at se endnu mere af:

the-rag-bag-1.jpg

Ideen er ge-ni-al. På alle måder.

1: Der er ikke længere en undskyldning for ikke at smide dit gamle tøj til genbrug.
2: Én plastikspose med to formål.
3: Porto er betalt, så det bliver ikke nemmere.
3: Designet ser pisselækkert ud.
4: Et ret smart træk fra det lille, svenske tøjmærke, som nu har fået pioner-agtig status.

(find selv på flere)

Fredagsguf: The final rating of Super Bowl ads 2015

Dit Super Bowl-mæthedspunkt er nået. Du har dannet dig et overblik over hypen og fundet dine favoritter.
Set dem et par gange. Delt med dine venner. 

Problemet er, at alle de andre websites dømmekraft er noget juks, når det kommer til rating af årets bedste Super Bowl reklamer. 

Derfor får nu den officielt gældende top 5:
(beklager, hvis art work'et kradser i dine øjne)

TOP-5.jpg

På 1. pladsen finder du spottet for foreningen No More. En organisation, der kæmper mod vold i hjemmet.
NFL sponserede 30 sekunders reklameplads til foreningen. Det er Grey NY, der bureau bag.

Det kan være lidt svært at høre, hvad der bliver sagt, men se evt. filmen et par gange.
Så skal den nok krybe ind under huden på dig:

2. pladsen går til Newcastle Brown Ale. For at gøre noget anderledes. Hatten af for dén (og hatten af for IKKE at benytte sig af hundehvalpe, som en vis konkurrent har for vane..)

På 3. pladsen har vi batterivirksomheden Mophie, som har lavet en utroligt flot og vild film. 
Som altid er kunsten at runde hele molevitten af på en måde, der ikke får det hele til at klaske sammen på et splitsekund. Det mestrer Mophie heldigvis:

4. pladsen går til bilbrandet Dodge. Og det har ikke engang noget at gøre med, at bilen er gudesmuk.
Indsigten og eksekveringen er fin og sød og flot og god, og dét fortjener en plads på listen:  

Og endelig har vi 5. pladsen. Den går til Reebok for en film, der godt nok - som så mange andre træningsfilm - er spækket med flotte billeder af flotte mennesker med svedige kroppe. Det har vi set før.
Men filmen
bygger på en indsigt om, at det sgu er lidt af et freakshow (deraf navnet på filmen), når vi render til cross fit og løfter dæk og slår med hammere og lider og ser ud som om, vi er døden nær.

Hvad er egentlig meningen med galskaben? Godt spørgsmål..
Heldigvis har Reebok svaret:  

WeLovePeople - gør du? Fin kampagne om at redde liv

WeLovePeople har lavet en fin kampagne for Trygfonden, der handler om at redde liv. Kampagnen opfordrer dig til at tage affære, hvis du kommer ud for, at nogen falder om på gaden.

For selvom du aldrig fik taget det førstehjælpskursus, som til evig tid står på din to do-liste, kan du gøre meget i en kritisk situation. 

Det forklarer de 2 film fra Danmarks mest sympatiske bureau, WeLovePeople, her: 

Vi mennesker er skrøbelige og kan pludseligt falde om. De er fint demonstreret gennem de sarte papfigurer.

Kampagnen skal køre over 5 år, og du kan se mere meget på

Nå ja- og smid da lige en kommentar om, hvad du synes om universet og filmene? 

Fredagsguf: Sådan lyder et genialt jobopslag

Det er et ældre ét af slagsen, og mon ikke jobbet er besat.
Men fordi jobopslaget fra Grey er SÅ knivsskarpt skrevet og baseret på en sjov idé, har jeg udvalgt det som ugens omgang Fredagsguf. 

Det er freelance tekstforfatter Klaus Bundgård fra Scriptas, der har ført pennen.  

Og ja, teksten er en tung omgang ved første øjekast. Det er jo hele pointen.
Men bare rolig - du skal nok nå igennem. Du SKAL nå igennem

Jeg kunne desværre kun finde annoncen i mini-størrelse. Heldigvis kan du læse teksten herunder.

Jeg kunne desværre kun finde annoncen i mini-størrelse. Heldigvis kan du læse teksten herunder.

Tekst:
Pludselig sidder du og stirrer på en grim stillingsannonce med to velkendte bogstaver, og det er søndag, men du har absolut ikke tænkt dig at skifte job sådan lige med det første, og i virkeligheden bør du slet ikke læse videre, for det giver ikke andet end bøvl at skifte job, og du ved, hvad du har, men ikke hvad du får, og du hælder en ny kop kaffe op, og det er godt nok et af de bureauer, du har haft i tankerne, hvis det engang skal være, og fik du nu puttet to eller tre skefulde sukker i, og de har vistnok også vundet nogle priser, men det med priser og hæder er egentlig ikke noget, du går særlig højt op i, så længe kunderne er tilfredse med de resultater, du laver for dem, og det er de, og det betyder også noget, at de andre på bureauet sætter pris på dig, og det gør de, men du opdager ingen nye verdensdele, hvis du ikke har mod til at lade alle kyster ude af syne, som en klog mand vistnok har sagt for lang tid siden, så måske du alligevel skulle overveje, men på den anden side, ja på den anden side hvad, og et bureau af deres kaliber giver vel osse en ordentlig løn, men penge er ikke alt, tror du nok, og er det ikke dem, der holder til i en stråtækt bondegård lidt uden for Århus, men du ku' osse bare glemme det og komme videre til bilsektionen, for der er ingen grund til at skifte nu, eller er der, og kæresten synes også, det er slemt nok, som det er med åndssvage arbejdstider og urimelige kunder, der ikke kan fatte, at du osse har brug for et liv uden for bureauet, men et eller andet sted er det alligevel meget fedt, når et oplæg skal være klar til præsentation næste morgen, og adrenalinet tonser gennem systemet, og den står på hente-pizza for fjerde gang på en uge, og AD-assistenten papper op, så hun er helt blå i hovedet af Spray Mount, og kæresten er i telefonen igen igen, og projektlederen bider negle, og tekstforfatteren er for gud ved hvilken gang overbevist om, at han har skrevet brødteksten, der sætter en stopper for Claus Walthers irriterende stribe af Guldkorn, men det har han ikke alligevel, og det var den bilsektion, du kom fra, og ja tak, jeg vil gerne have en kop mere skat, og nej, jeg læser ikke stillingsannoncerne, men man er jo nødt til at følge lidt med i, hvad der rører sig i branchen, og snakkede vi forresten ikke om, at det ku' være fedt at bo i nærheden af vandet engang, men der er absolut ingen grund til at skifte nu, eller er der, og de er osse skidesøde alle sammen på dit nuværende bureau, og du kan garanteret ikke tage trykket af den nye tekstforfatter, du skal arbejde sammen med eller rettere kunne være kommet til at arbejde sammen med, hvis det altså ikke lige var fordi, du havde tænkt dig at bladre videre til bilsektionen, selvom lidt mere i løn selvfølgelig ikke ville gøre noget, og nu er du alligevel nået så langt ned i teksten, og det ku' egentlig være meget rart med et spark i røven og nye vinkler på tingene og pingpong, og det er godt nok osse et stykke tid siden, du har oplevet det der magiske der-var-den kick, og kaffen står bare der og bliver kold, og du ka' jo altid lægge en føler ud og se, hvor det bærer hen, og selvom alle kender alle i den her branche, kan du vel regne med, at det bliver mellem dem og dig, hvis du trækker følehornene til dig igen, og det gør du nok, for der er ingen grund til at skifte nu, eller er der, og du ku' da lige tjekke dem ud på nettet for at se, hvad for nogle kunder du kan komme til at arbejde med, hvis det altså var, at du, men det gør du nok ikke, for der ingen grund til at skifte nu, eller er der, og kæresten har morgenhår, og kaffen er for længst blevet kold, men der er faktisk meget fedt i Århus, og hvorfor er det lige, du allerede har brugt 4 minutter og 25 sekunder af din søndag på at læse en grim annonce, der skriger langt væk af, at der ikke har været nogen AD'er på, og rentegneren holder to ugers ferie, og tekstforfatteren er gået amok i en alt for lang min-erfaring-siger-mig-altså-at-folk-læser-lange-brødtekster-hvis-de-bare-er-vedkommende-nok brødtekst om, at Grey Århus mangler en tung AD/koncepter til et af deres kreative teams, og at du skal ringe eller skrive til Thomas Hoffmann senest den 20. juli, når du for to kopper kaffe siden kunne have været omme ved bilsektionen og læse testen af Ford Puma, og der alligevel ikke er nogen grund til at skifte nu? Eller er der?

Fredagsguf: Om air condition og underhylere

Ugens Fredagsguf byder på 2 meget forskellige film fra BHG Air Conditioners.

Den første film (eller - der er faktisk 3) rammer en indsigt spot on.
BHG Air Conditioners må have mødt undertegnedes far, for nøgen-på-forkerte-tidspunkter-scenariet har udspillet sig i mit barndomshjem i årtier. Heldigvis redder BGH dagen. 

Dads in Briefs' vandt guld i Cannes 2012.
Det er Del Campo Saatchi & Saatchi i Argentina, der står bag:

Næste film, du skal se før du går på weekend, er også for BGH, men har et helt andet greb.
Det er en casefilm fra Del Campo Saatchi & Saatchi, som vandt sølv i Direct-kategorien i Cannes 2014 - og det er der ikke noget at sige til:

Hvilken bureautype er du?

Hos Reklamejam elsker vi lister over typer, så Bureaubiz' artikel fra forleden faldt lige i undertegnedes smag.
For fa'en, det er guf. 

Den unge tekstforfatter, Magnus Breum, har listet 9 typer, du finder på de fleste bureauer. 
Reklamejam siger thumbs up til Magnus og takker for et godt grin!

Se, om du kan genkende typerne. Og om du kan finde dig selv?
 

Reklamejam gi'r ordet til Magnus Breum:

Hurtigkarlen
Med strithår og italienske lædersko bliver døren til bureauet sparket op hen ad formiddagen. Man har været til kundemøde og træder upåvirket af alle andre ind på bureauet. Headsettet er på plads, så man ikke behøver at løfte smartphonen op til øret, da der ofte hænger et tungt, poleret stål ur fra Schweiz omkring håndleddet. Han kan sælge hvad som helst til hvem som helst, og der skal ikke mere end en sejr i bordtennis til for, at der bliver poppet champagne - og når der bliver serveret millionbøf i kantinen, så bliver der bestilt sushi udefra. Der står "Partner" på autosignaturen, når han sender en intern mail rundt, hvor han beder om, at folk lige husker at sige, når de har taget den sidste danskvand med citrus.


Den intellektuelle
Man kan ikke gå forbi en Wegner stol på bureauet uden at finde denne ikoniske rullekrave med benene over kors, der med en kraftig hornbrille på næsen sidder fordybet i Weekendavisen. Man skal jo holde sig opdateret, og når man ikke fik læst den i weekenden, fordi man var i sommerhus i Rågeleje, så kan man jo passende ankomme lidt tidligere mandag morgen og få startet ugen med en samfundskritisk kronik af Martin Krasnik, inden almenvældet møder ind. Selvom de fleste reklamefolk ærligt indrømmer, at de læser Ekstrabladet, så sværger han til avisen, der i 2014 stadig ikke er blevet "dus" med deres læsere.

 

 

 

 

Social media guruen
Livet skal leves digitalt. Youtube-klip med sjove katte og GIF-filer bliver dagligt sendt rundt på den interne mail. Og med smartphonen klistret til hånden bliver der flittigt taget billeder af alt fra kantinemaden til fjollede stemningsbilleder fra fredagsbaren til Instagram. Man kunne ikke drømme om at gå på toilettet uden sin smartphone, for man gider da ikke sidde og kigge ind i væggen, når man kan spille Candycrush eller tjekke Twitter som den eneste i Danmark. Vendinger som "big data" og "digital platform" sidder som standard på computerens autocorrect og bliver brugt oftere end "godmorgen".

 

The Mad Man
Der bliver drukket whisky uden cola og tung rødvin til fredagsbaren, og når han bliver for fuld, og sideskilningen er faldet sammen, bliver der sat Sinatra på. Han er den eneste, der møder op i dobbeltknappet blazer, når hele bureauet holder firmaarrangement og skal ud at spille paintball. Alligevel laver han wokmad med kokosmælk og går på mandebarsel, og de hvide Lucky Strikes uden filter er da også skiftet ud med menthol-cigaretter.
Man er vel stadig en moderne mand.


Bureaudarlingen
Pigen der kommer med Starbucks kaffe, selvom der er en glimrende espressomaskine på bureauet, som oven i købet er gratis at bruge. Men bloggen skulle lige opdateres her til morgen, og et Starbucks-hashtag virker bare bedre. Hun har styr på alt, hvad der sker i branchen, hvem der har vundet hvad, kender alt og alle og har invitationer til alle de lækre arrangementer med fri bar, hvor der deles kindkys ud til alle spidserne indenfor branchen.


 

De unge løver 
De er unge og sultne, og de venter alle på deres chance for at starte den næste reklamerevolution. Lykken er en taxabon og en Macbook under armen, som er symbolet på, at man er trådt ind i den moderne reklameverdens voksne rækker. De kan ikke gå forbi et bordfodboldbord uden at spille om en øl til næste fredagsbar, og der bliver brugt mange ivrige ekstra timer på bureauet for at finde den perfekte idé, når alle andre er gået hjem - for så betaler bureauet også for aftensmaden.

Spasmageren
Man kan være sikker på, at frokostpausen ikke bliver kedelig, hvis man får denne karakter til bords. Altid rap i replikken og kantinens evige one man show. Omtaler gerne sig selv i tredjeperson som f.eks. "Champen her skal lige have en kop kaffe", taber stort i bordfodbold, men har altid undskyldninger om, at en gammel knæskade stadig driller. Ofte er det denne person, der sætter sjove baggrunde af nøgne damer på kollegernes computere og kommer iført den sne-prikkede Tuborg-nissehue til julefrokosten.

 
dt.common.streams.StreamServer.jpg

Rasmus Modsat
Den underspillede og mystiske kreative, som kan bruge flere dage alene i et mødelokale og bagefter komme ud med en idé, der har Grand Prix-potentiale. Når man så vinder i Cannes, så gider man ikke møde op og modtage prisen, fordi det lige faldt på samme dato som en speciel indie-rock koncert i Berlin.
Når kolleger vil "high-five", så giver man "knuckles" og omvendt. Buzzwords og tendenser i branchen er uinteressante, ligesom man heller ikke var imponeret over det der internet, dengang det blev præsenteret.


Brancheræven
Der fortælles røverhistorier om de gode gamle dage i branchen, mens der hænger en rød Marlboro i mundvigen. Kunsten er at kunne ryge og fortælle samtidig. Denne karismatiske old-timer kan slippe afsted med det meste, og alle lytter efter med stor respekt, når der bliver talt, selvom sidste gang, der blev vundet priser, var, da tzatziki-bølgen var på sit højeste.

Peter_Aalb_k_Jensen_686796a.jpg

 

Dette er - ud fra mine betragtninger - et udsnit af branchens mest karakteristiske gengangere. Alle disse stærke personligheder er også det, der gør, at jeg holder utroligt meget af reklameverdenen. Og hvor ligger jeg selv?

I virkeligheden kan jeg jo nikke genkendende og selvironisk til mange af dem, men jeg skal da være ærlig at indrømme, at en taxabon får mig til at føle, at jeg har et voksenjob, og at der nok går nogle år før, jeg drikker whisky uden cola, selvom det ser meget mere cool ud.


Reklamejam har stjålet ovenstående tekst fra Bureaubiz - tak for det. Jeg håber, det er ok, Bureaubiz og Magnus?

Case- og brandvideo: Skil dig ud fra mængden

Brandvideoer er ofte bygget op over samme skabelon. Og casevideoer ligeså.

Stockfoto-firmaet Dissolve har lavet 'This is a Generic Brand Video'.
Bare lige for at ruske op i os alle sammen og huske os på at bruge den kreativitet, vi påstår at besidde.

(speaken til filmen er hentet her)

Nedenstående film for et energiselskab er det perfekte eksempel på en utrolig generisk brandfilm:

Og hvad angår casevideoer, er St. John's famøse 'Pink Ponies: A case study' et must see. Både for underholdningen - men også en reminder om ikke at bygge din næste casevideo på rygraden, så den ligner alle de andres:

13 tips til at starte dit eget kreative bureau

Drømmer du om at starte dit eget bureau inden for et-eller-andet-kreativt?

Et sted, hvor der er et uendeligt antal timer til hver opgave. Hvor bureau-Lamborghini'en altid er til fri afbenyttelse, og hvor kaffemaskinen aldrig er i stykker?

Du får 13 stensikre tips med på vejen nedenfor ;-)

Billedet stammer fra designsitet UltraLinx, hvor du kan finde MASSER af cool eyecandy-designer stuff. 

#Fredagsguf: Biluheld, charity og flyvende fritter

Ugens Fredagsguf er to flotte film og en McD-print.

Ja. Verden er FULD af film, som husker dig på at køre pænt. 
Vi har snart set så mange, at det er lige før, det preller af.

Denne film bygger dog på en indsigt, jeg synes er eminent. Det er så sandt som det kan blive, og jeg tager mig selv i at tænke på den, når jeg kører bil.

Filmen hedder 'Mistakes' og er for New Zealand Transport Agency. 
Bureauet er BBDO New Zealand, og filmen vandt en Guldløve i Cannes i år:

Den næste film er så fin, og jeg er VILD med måden, drengen taler på.
Samtidig er idéen god, og filmen er flot lavet.

Men selvom verden er sød og fin på film, må vi ikke glemme den skinbarlige virkelighed:

Filmen er for Water is Life.  Den er lavet af DDB New York og vandt en Guldløve i Film i Cannes i år:

Og så får du en uforpligtende McD-print af nogle flyvende fritter.

Happy new weekend!

Se flere Cannes løvevindere hos Adweek her

#Fredagsguf: Nyeste fra Red Bull og epic copy.

Red Bull plejer at give den gas, og det forpligter. Nyeste påfund er dette 2D-real life 8bit spil.

Det når ikke Stratos-filmen til sokkeholderne, men det er stadig meget sjovt lavet:

Og så får du en fantastisk gennemført og cool udtænkt copy ad. Den er fra DDB Stockholm og skrevet af Magnus Jakobsson. Og den skulle efter sigende være baseret på nogenlunde faktiske hændelser.  

Læse mere hos Adweek

Og god weekend!

Kage-inflation i den danske bureaubranche

Field research viser, at der bliver spist lige så meget kage i reklamebranchen som i en sønderjysk bridgeklub. 

Okay, undertegnede aner ikke, hvor meget kage de spiser ude i bridgeklubberne.
Men jeg er overbevist om, at var det ikke for reklamebranchen, var Lagkagehuset fortid.

3 spørgsmål melder sig: 
Gad vide, hvorfor branchen egentlig er så populær?
Hvorfor er alle i den her branche så slanke?
Hvornår får vi et jobnummer til al den kagespisning?

Kom endelig med flere kage-begivenheder i kommentarfeltet.

Gæsteindlæg: Genial måde at udnytte printmediet på

Dagens indlæg er et gæsteindlæg skrevet af Fie Grønning, dameblads-sucker og tekstforfatter.
Og indlægget er lidt af en øjenåbner. Enjoy:


Jeg føler mig som ”the-consumer-of-every-advertisers-dreams”.
For jeg har lige udvist en forbrugeradfærd som producenten – i dette tilfælde parfumebrandet Viktor&Rolf – ville have klappet højlydt i sine små hænder af.

Jeg har lige smidt mig i sofaen, da jeg hiver den nyeste udgave af Cover frem. Helt uvidende om, hvilket markedsføringstrick jeg om lidt skal udsættes for.

Lokke, lokke, lokke...!
Det første jeg bemærker (og her taler vi inden, jeg overhovedet har nået at studere forsiden) er, at der midt i bladet er én enkelt side, hvor papiret er meget tykkere end i resten af bladet. Så den slår jeg nærmest per automatik nysgerrigt op på.

Viktor & Rolf

Viktor & Rolf

Min første indskydelse er, at det måske er et spændende tillæg. Men jeg må til min store skuffelse konstatere, at det bare er en reklame. Et klassisk parfume-billede og et logo. That’s it. Ingen tekst. Ingenting.

Men nææææ, hvad er nu det?
På siden sidder en lille form for label, man kan åbne (”Hæhæ. Det er lidt lissom en julekalender” konstaterer mit barnlige jeg). Det er garanteret en lille duftprøve – lækkert! Så den åbner jeg selvfølgelig.

Men til min store skuffelse må jeg konstatere, at det ikke er en almindelig duftprøve, jeg kan påføre mig selv.
Nej, det er en duftprøve, der sidder fast på det tykke papir, og jeg skal simpelthen stikke snuden ned til bladet og dufte. Og ja, den dufter da godt. Og det var så det.

…Troede jeg. For da jeg slår op på Covers første side, dukker duften af Flowerbombs noter op i mine næsebor – bare lige for at minde mig om, hvor godt den nu rent faktisk duftede. Det samme gentager sig, næste gang jeg bladrer. Og næste gang. Og helt frem til side 154.

Spændingen udløses.

Spændingen udløses.

Verdens mest velduftende magasin
Da jeg åbnede den lille magiske Viktor&Rolf-låge, gav jeg åbenbart hele bladet parfume på. Og duftstofferne på papiret udskilles hver gang, bladets sider er i bevægelse.

Og hold nu kæft, det dufter skønt. Sådan vil jeg også dufte!

Og det er så her, det går op for mig. At jeg er hoppet lige i reklamefælden – og at Viktor&Rolfs annonce er virkelig gennemtænkt. Lad mig lige ridse det op i steps:


Derfor er Viktor&Rolf-annoncen genial:

  1. Det tykke papir fanger min opmærksomhed, (og tykkelsen gør, at man automatisk lander på den side, når man åbner bladet).
     
  2.  Den lille ”låge” på siden indikerer, at jeg får noget ekstra. Derfor åbner jeg den selvfølgelig.
     
  3. Åbningen af lågen gør, at duften spredes, hver gang der bladres. 
     
  4. Dermed er Viktor&Rolf med på samtlige af Covers sider - selvom de kun har betalt for én!
    Godt nok en side med tykt papir, men alligevel – det er jo genialt.


Og så giver investeringen i det ellers dødsdømte printmedie lige pludselig fornyet og rigtig god mening.
For handler det ikke bare om, at vi skal se muligheder i mediet og bruge det på den rigtige måde?
Jeg føler mig i hvert fald overbevist!

PS.  Giv mig lige et tip, næste gang Magasin har goodie days – der er en parfume, jeg lige skal have fat i.

 

Skrevet af Fie Grønning

Fie Grønning er tekstforfatter hos Nørgård Mikkelsen. Du kan se lidt af hendes arbejde her.