Fredagsguf: Fintunet onkelhumor

Godt nok er der snart Super Bowl og dermed masser af guf for reklamefolk.

Imidlertid bliver der dog også lavet en del lækre film herhjemme i Norden, og DEM får du et par af i dag.
Du får Super Bowl en anden dag. Måske. 

Her er det den nyeste film fra famøse Midttrafik. Du husker sikker den første (som du kan se her).
Filmen er lavet af Falkenberg&Falkenberg og M2 Film - og Reklamejam bedømmer den til at leve op til 1'eren:

Du får også et ret godt svensk indslag, jeg faldt over, da jeg surfede rundt på Vimeo forleden.
Kunden hedder LIDL, og bureauet hedder INGO og er svensk:

Fredagsguf: Kom med til Airbn-land

Det ville måske være god blogstil at smide noget jule-hejs på i dag ...men jul er der nu nok af. 
Vil du have julefilm, kan du se årets bedste af slagsen her

I stedet har jeg valgt en ny film for Airbnb.

Filmen tager dig med til fjerne himmelstrøg og lukker dig ind i spændende hjem fra alle verdenshjørner. Og så er den håndlavet. Ikke noget med 3D og animation hér.

Når vi rejser, bliver verden mindre. Overraskelserne står i kø og venter efter hvert hjørne
- hvilket er demonstreret meget flot i filmen. 

Enjoy:

Filmen er lavet af TBWA/Singapore.

Se behind the scenes her: 

Fredagsguf: Sådan lyder et genialt jobopslag

Det er et ældre ét af slagsen, og mon ikke jobbet er besat.
Men fordi jobopslaget fra Grey er SÅ knivsskarpt skrevet og baseret på en sjov idé, har jeg udvalgt det som ugens omgang Fredagsguf. 

Det er freelance tekstforfatter Klaus Bundgård fra Scriptas, der har ført pennen.  

Og ja, teksten er en tung omgang ved første øjekast. Det er jo hele pointen.
Men bare rolig - du skal nok nå igennem. Du SKAL nå igennem

Jeg kunne desværre kun finde annoncen i mini-størrelse. Heldigvis kan du læse teksten herunder.

Jeg kunne desværre kun finde annoncen i mini-størrelse. Heldigvis kan du læse teksten herunder.

Tekst:
Pludselig sidder du og stirrer på en grim stillingsannonce med to velkendte bogstaver, og det er søndag, men du har absolut ikke tænkt dig at skifte job sådan lige med det første, og i virkeligheden bør du slet ikke læse videre, for det giver ikke andet end bøvl at skifte job, og du ved, hvad du har, men ikke hvad du får, og du hælder en ny kop kaffe op, og det er godt nok et af de bureauer, du har haft i tankerne, hvis det engang skal være, og fik du nu puttet to eller tre skefulde sukker i, og de har vistnok også vundet nogle priser, men det med priser og hæder er egentlig ikke noget, du går særlig højt op i, så længe kunderne er tilfredse med de resultater, du laver for dem, og det er de, og det betyder også noget, at de andre på bureauet sætter pris på dig, og det gør de, men du opdager ingen nye verdensdele, hvis du ikke har mod til at lade alle kyster ude af syne, som en klog mand vistnok har sagt for lang tid siden, så måske du alligevel skulle overveje, men på den anden side, ja på den anden side hvad, og et bureau af deres kaliber giver vel osse en ordentlig løn, men penge er ikke alt, tror du nok, og er det ikke dem, der holder til i en stråtækt bondegård lidt uden for Århus, men du ku' osse bare glemme det og komme videre til bilsektionen, for der er ingen grund til at skifte nu, eller er der, og kæresten synes også, det er slemt nok, som det er med åndssvage arbejdstider og urimelige kunder, der ikke kan fatte, at du osse har brug for et liv uden for bureauet, men et eller andet sted er det alligevel meget fedt, når et oplæg skal være klar til præsentation næste morgen, og adrenalinet tonser gennem systemet, og den står på hente-pizza for fjerde gang på en uge, og AD-assistenten papper op, så hun er helt blå i hovedet af Spray Mount, og kæresten er i telefonen igen igen, og projektlederen bider negle, og tekstforfatteren er for gud ved hvilken gang overbevist om, at han har skrevet brødteksten, der sætter en stopper for Claus Walthers irriterende stribe af Guldkorn, men det har han ikke alligevel, og det var den bilsektion, du kom fra, og ja tak, jeg vil gerne have en kop mere skat, og nej, jeg læser ikke stillingsannoncerne, men man er jo nødt til at følge lidt med i, hvad der rører sig i branchen, og snakkede vi forresten ikke om, at det ku' være fedt at bo i nærheden af vandet engang, men der er absolut ingen grund til at skifte nu, eller er der, og de er osse skidesøde alle sammen på dit nuværende bureau, og du kan garanteret ikke tage trykket af den nye tekstforfatter, du skal arbejde sammen med eller rettere kunne være kommet til at arbejde sammen med, hvis det altså ikke lige var fordi, du havde tænkt dig at bladre videre til bilsektionen, selvom lidt mere i løn selvfølgelig ikke ville gøre noget, og nu er du alligevel nået så langt ned i teksten, og det ku' egentlig være meget rart med et spark i røven og nye vinkler på tingene og pingpong, og det er godt nok osse et stykke tid siden, du har oplevet det der magiske der-var-den kick, og kaffen står bare der og bliver kold, og du ka' jo altid lægge en føler ud og se, hvor det bærer hen, og selvom alle kender alle i den her branche, kan du vel regne med, at det bliver mellem dem og dig, hvis du trækker følehornene til dig igen, og det gør du nok, for der er ingen grund til at skifte nu, eller er der, og du ku' da lige tjekke dem ud på nettet for at se, hvad for nogle kunder du kan komme til at arbejde med, hvis det altså var, at du, men det gør du nok ikke, for der ingen grund til at skifte nu, eller er der, og kæresten har morgenhår, og kaffen er for længst blevet kold, men der er faktisk meget fedt i Århus, og hvorfor er det lige, du allerede har brugt 4 minutter og 25 sekunder af din søndag på at læse en grim annonce, der skriger langt væk af, at der ikke har været nogen AD'er på, og rentegneren holder to ugers ferie, og tekstforfatteren er gået amok i en alt for lang min-erfaring-siger-mig-altså-at-folk-læser-lange-brødtekster-hvis-de-bare-er-vedkommende-nok brødtekst om, at Grey Århus mangler en tung AD/koncepter til et af deres kreative teams, og at du skal ringe eller skrive til Thomas Hoffmann senest den 20. juli, når du for to kopper kaffe siden kunne have været omme ved bilsektionen og læse testen af Ford Puma, og der alligevel ikke er nogen grund til at skifte nu? Eller er der?

Fredagsguf: OREO og H&M

Sorry. Fredagsguf på en lørdag er helt uhørt - men bureauet holdt julefrokost heeele dagen i går, og det gik ud over Fredagsguffen. Reklamejam beklager meget.

Jeg håber, dagens 2 fine film kan kompensere for forsinkelsen.

Den første film er en tv-film for OREOs Wonderfillled-kampagne i Canada. Sangen er sunget af Owl City.
Vil du have teksterne og link til download af sangen, kan du finde hele molevitten her

Næste film er et genialt eksempel på, at rene produktspots godt kan laves kreativt. Og sindssygt flot.
'Go Green Wear Blue' for H&M Conscious Denim Collection:

Fredagsguf: Om air condition og underhylere

Ugens Fredagsguf byder på 2 meget forskellige film fra BHG Air Conditioners.

Den første film (eller - der er faktisk 3) rammer en indsigt spot on.
BHG Air Conditioners må have mødt undertegnedes far, for nøgen-på-forkerte-tidspunkter-scenariet har udspillet sig i mit barndomshjem i årtier. Heldigvis redder BGH dagen. 

Dads in Briefs' vandt guld i Cannes 2012.
Det er Del Campo Saatchi & Saatchi i Argentina, der står bag:

Næste film, du skal se før du går på weekend, er også for BGH, men har et helt andet greb.
Det er en casefilm fra Del Campo Saatchi & Saatchi, som vandt sølv i Direct-kategorien i Cannes 2014 - og det er der ikke noget at sige til:

Fredagsguf: Årets bedste julefilm fra England

Julefilm er hot hot hot i England lige nu og britiske stormagasiner og retailbutikker battler om årets bedste.

Miseren skyldes især stormagasinet John Lewis som i flere år har leveret flotte julefilm for sig selv.
Derfor ligger der hvert år et vist pres på filmene fra kæden. Og det har betydet, at mange andre butikker i London har kastet sig ud i julefilm-disciplinen.

Du får Reklamejams bud på de 3 bedste julefilm - bl.a. årets John Lewis.

Den første er for Mulberry.
Bureau: Adam&Eve DDB.

Den næste er den famøse julefilm for shoppingcentret John Lewis.
Bureau: Adam&Eve DDB. 

Og så får du naturligvis Coca Colas julefilm her (bare fordi det er en tradition)

Du kan se maaange flere af årets britiske julefilm hos Creative Review her.

#Fredagsguf: Biluheld, charity og flyvende fritter

Ugens Fredagsguf er to flotte film og en McD-print.

Ja. Verden er FULD af film, som husker dig på at køre pænt. 
Vi har snart set så mange, at det er lige før, det preller af.

Denne film bygger dog på en indsigt, jeg synes er eminent. Det er så sandt som det kan blive, og jeg tager mig selv i at tænke på den, når jeg kører bil.

Filmen hedder 'Mistakes' og er for New Zealand Transport Agency. 
Bureauet er BBDO New Zealand, og filmen vandt en Guldløve i Cannes i år:

Den næste film er så fin, og jeg er VILD med måden, drengen taler på.
Samtidig er idéen god, og filmen er flot lavet.

Men selvom verden er sød og fin på film, må vi ikke glemme den skinbarlige virkelighed:

Filmen er for Water is Life.  Den er lavet af DDB New York og vandt en Guldløve i Film i Cannes i år:

Og så får du en uforpligtende McD-print af nogle flyvende fritter.

Happy new weekend!

Se flere Cannes løvevindere hos Adweek her

#Fredagsguf: Nyeste fra Red Bull og epic copy.

Red Bull plejer at give den gas, og det forpligter. Nyeste påfund er dette 2D-real life 8bit spil.

Det når ikke Stratos-filmen til sokkeholderne, men det er stadig meget sjovt lavet:

Og så får du en fantastisk gennemført og cool udtænkt copy ad. Den er fra DDB Stockholm og skrevet af Magnus Jakobsson. Og den skulle efter sigende være baseret på nogenlunde faktiske hændelser.  

Læse mere hos Adweek

Og god weekend!

#Fredagsguf: Tekstmagi og Volvolir

Denne uges Fredagsguf er en ældre sag. Måske kender du den - måske ikke. Den bliver bare ved at være helt genial:

Bureauet er Savaglio TBWA i Buenos Aires, som vandt en sølvløve i Cannes i '06.

- Og så får du lige kuldegyseren over dem alle. Bare fordi, man aldrig rigtig kan få nok af den:

Rigtig god weekend til dig!

Fredagsguf: Motion design på højniveau

Om du er grafisk-animations-motion-design-nørd eller ej; de her motion designs er bare rigtig, rigtig fine på hver deres måde:

De satans devices. Måske en opfordring til at snuppe en offline-weekend:

Du finder maaaange flere fine motion designs på den geniale blog, min kollega Lukas viste mig i dag: Never Not Working.

God weekend!

Fredagsguf: Foodporn og BookBook

Briterne og deres stormagasiner. Ikke bare er de en oplevelse at være i - tv-spottet for Marks&Spencer, du skal se om lidt, er ren fryd for øjet, og får tænderne til at løbe i vand.

Det er det britiske RKCR/Y&R, der står bag. Hvem der har klippet og produceret, ved jeg ikke, men FLOT er det:

Naturligvis er IKEA's BookBook også at finde på bloggen. Har du ikke set den, så GØR det, for hulen:

#Fredagsguf: Tudefilm fra Apple og Thai Life Insurance

Apple gør det godt i filmen 'Misunderstood' fra sidste år. Så godt, at Apple netop har vundet en Emmy Awards ved Creative Arts Emmys. Filmen er lavet af TBWA/Media Arts Lab og vandt prisen foran bl.a. et par Superbowl-film. 

Se de andre nominerede film her.  

Og så får du lige seneste film fra Thai Life Insurance fra Ogilvy & Mather Bangkok. Thai Life Insurance er kendt for deres 'det-er-okay-hvis-du-kniber-en-tåre-henover-skrivebordet' film. Filmen er launchet her i august, men har allerede 3,5 millioner views på Youtube.

De andre 2 film for Thai Life Insurance er bestemt heller ikke for tudelige sjæle. Se dem her og her.