#Fredagsguf: Lortereklame.

Denne uges #Fredagsguf er den klammeste printannonce, jeg nogensinde har set. Men McCann Shanghai, som står bag, skal have cadeau for at have ført idéen hele vejen.

Man forestiller sig mangt en projektleder, som er blevet skræmt i processen, og nystrøgede kontaktfolk, som ville ønske, det ikke var en lortereklame, de skulle ud og præsentere for kunden, men noget mere lødigt.

På trods af den ekstremt høje klamhedsfaktor er idéen alligevel gået hele vejen fra skitse til kunde og kan nu findes på Ads of the World

#Fredagsguf: 'Beds' fra IKEA

Denne uges #Fredagsguf er en rigtig flot film for IKEA. 'Beds' er navnet. Speaken er et uddrag af Shakespeare's stykke 'The Tempest' - og filmen er en del af IKEA-kampagnen 'The Wonderful Everyday':

Filmen er udviklet af Mother i London og er blevet til med hjælp fra green screens, kraner og faldskærme. Du kan læse om tilblivelsen og se billeder fra behind the scenes her.

#Fredagsguf: Øl og tape

Ugens #Fredagsguf byder på en rigtig fin animeret film fra Stella Artois. Filmen er lavet af Mother i London og er én ud af 4.

Konceptet hedder Perfectionists og handler om de mennesker, der arbejder behind the scenes ved nogle af verdens største begivenheder.  

Denne er nummer 4 i serien fra Stella Artois og handler om pokal-gravør Roman Zoltowski. Hvert år kører han fra Polen til Wimbledon for at gravere pokaler til Wimbledon Championship:

Og så får du noget i en helt anden boldgade, som verden efterhånden har set en milliard forsøg på at lave, så det har effekt. 

Om disse to print ads for at ikke at køre spritkørsel har effekt, ved jeg nu ikke. Men de er godt tænkt: 

#Fredagsguf: Radio og 3D-animation i verdensklasse

Denne uges #Fredagsguf byder på 2 så forskellige genrer som radio og 3D-animation. Men det, du skal og høre se om lidt, har det til fælles, at det er skidegodt lavet.

Først en meget, meget flot og blæret lille film fra det interaktive og digitale London-bureau 1984 London, der på uskyldig vis demonstrerer deres skills udi 3D animation (lov mig se den helt til ende):
Dream Life of Paper:

OG du får to radiospot, som netop har vundet sølv i Cannes, og som jeg er helt vild med:

Vil du se teksterne til radiospottene, får du dem her (scroll ned i bunden).

Husk endelig at sende mig links til lækre cases, verden skal se, hvis du ligger inde med noget.
God weekend!

Fredagsguf: Er reklame kunst?

Kender du det, at du ser en genial idé så veludført, at det kan mærkes helt ned i maven? Hvor følelsen af genialitet og 'hvorfor-fandt-jeg-ikke-på-det?!' kan mærkes længe efter?

Og så er det, jeg (igen) overvejer, om det mon ikke er på sin plads at kategorisere reklame som en kunstart. I hvertfald den klassiske form for reklame. Hvor pointen serveres med verdens største enkelthed på verdens mest logiske, selvfølgelige måde.

Det kræver stort talent at SE skoven for bare træer og få det eksekveret, så alt går op i en guddommelig enhed.

- Okay, det er store ord. Men følgende idé og eksekvering for frugttyggegummiet Big Babol har fremkaldt et 'wauw', der efter et døgn stadig sidder i mig:  

Det er McCann, der har lavet dem. Og de har netop vundet bronze i Print and Poster-kategorien i Cannes.

Jeg synes, de er essensen af genial reklame. Og jeg ved godt, at ordet 'reklame' er gammeldags, men det er nu engang det ord, vi har. Ellers kalder jeg det kunst.

Du kan læse mere om torsdagens vindere i Cannes '14 hos Firstbiz her.


God weekend!
- Lotte

Fredagsguf: 3 store film at skyde weekenden i gang med

Når et budskab får mig til at reflektere og giver mening på den der 'Ja sgu!'-måde, så er det godt lavet. Og følgende film for Water is Life får mig til at reflektere en lille bitte smule over, om jeg mon virkelig behøver at flæbe over, at der ikke er varm kakao i kaffebryggeren på bureauet..?

Jeg lover, aldrig at brokke mig over petitesser mere. ('amen hvorfor fa'en skal det egentlig koste 300 kr. at komme til Distortion final parties på Refshaleøen i aften?!)

 

I forbindelse med VM i fodbold lige nu skal du selvfølgelig have en VM-film. Den er Beats by Dre, som har lavet en 5 minutter lang film med navnet The Game Before The Game.

En ret flot film, der skildrer mange af de ritualer, fans og spillere har før en kamp.

Filmens hovedperson er den brasilianske landsholdspiller Neymar Jr., og se også, om du kan spotte bl.a. Lil Wayne, Nicki Minaj, LeBron James, Serena Williams eller en af de andre celebs i filmen, som iøvrigt er lavet i samarbejde med bureauet R/GA:

Sidst, men ikke mindst, skal du lige se den her film for en Coca Cola-kampagne i Asien (sorry - dét brand sniger sig ofte ind på Reklamejam om fredagen...).

Filmen er lavet af Ogilvy & Mather China, og om den er lige lovlig idealistisk, må du selv bedømme. Men sød er den:

Fredagsguf: Gør-det-selv-reklame

Her er lidt inspiration at hente, hvis du går og overvejer at sælge din gamle spand på DBA.

Den svenske dude (okay - han er også AD'er) Castor har lavet en film, der skal give dig lyst til at købe hans ærkesvenske Volvo. Jätta cool, som man siger:

(De er også altid så skidego'e i Sverige altså. Selv en simpel rubrikannonce for en gammel Volvo skal laves til en hel film - filmet til perfektion endda. Typisk)

Fredagsguf: Prisvindende film fra Hjerteforeningen

Hjerteforeningen har lavet en film, som kommunikerer, hvor vigtigt det er at kunne hjertemassage.

Filmen er produceret af Sunrise i samarbejde med Bright Beetle - og den er ret fin, synes jeg. Helt ren og enkel og renset for følelsesporno. 

Og så har filmen netop vundet bronze ved Telly Award i New York. SÅDAN!

(På Hjerteforeningens Youtube-kanal kan du finde mange flere film af samme slags)

Filmen fortæller dig også om app'en 'Red Liv', som du skal hente. Den viser dig bl.a., hvordan du laver hjertemassage.

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

#Fredagsguf: Synsbedrag & copy-ads

Det er nemt at forfalde til at stikke dig en fantastisk, ny, flot film hver fredag, når du skal forkæles med en gang #Fredagsguf.

Men i dag er jeg faldet over nogle printannoncer. 'Hvorfor hulen har jeg ikke fundet på dem??!' tænker man li'ssom. Jeg gør.

Enjoy:

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Og så får du lige 5 fine printannoncer for Seth & Rileys's Garage. Det er bureauet Duval Guillaume Antwerp, der står bag:

garage1.jpg



garage4.jpg

#Fredagsguf: Ugens mest hypede film + lidt bonusprint

Min reader Feedly er svømmet over med indlæg om denne her film, de sidste par dage:

Den er også godt lavet. For den får dig muligvis til at se på hjemløse med et nyt syn. Det er selvf. ikke sikkert, du pludselig får lyst til at donere penge til dem, men i det mindste værdiger du ham måske et blik, næste gang du går forbi én.

Som fredags-bonus får du også lige et par printannoncer, jeg synes er ret søde. Og dejligt anderledes (og vi bliver i street miljøet): 

God weekend!

#Fredagsguf: Påske-posters

Det er Påske, og hele nationen er på den anden ende over at have fri, selvom vi ikke rigtig er klar over, hvorfor fa'en vi egentlig har fri. Andet end at så er der da tid til at hælde noget æggestand, karse og snaps indenbords.

Pyt da også med Jesus. Det er meget sjovere at se et udpluk af, hvad der er blevet lavet af sjove Påske-posters:

#Fredagsguf: Fodbold & whisky.

Hvad stiller fodbolden op i et land som Tunesien, når de offentlige myndigheder bestemmer, at folk ikke må samles i store forsamlinger - som fx fodboldkampe?

Fansene er en del af sporten, så uden fans - ingen bold. Hvad ville du gøre, hvis du fik til opgave at løse dét problem? 

OgilvyActivation i Tunesien gjorde sådan her:


... Du får lige en Fredagsfilm mere. Denne genistreg er for J&B, som fik lavet limited edition-flasker hos Le Sphinx - en tatovør i Paris. Hvorfor ikke? Så længe det ikke smager af distilled ink:

Husk også at følge Reklamejam på facebook, så du er sikker på ikke at misse noget nyt på bloggen.

God weekend til dig!

#Fredagsguf: Ny babyfilm fra Evian (feat. Spiderman)

Evian er på banen igen. Med en film, du SKAL se, inden du går ombord i bland selv-slikposen i aften. Filmen er sej, dyr, SPLINTERNY, den vil få stor viral succes - og den har fortjent at blive ugens #Fredagsguf.
 

Du får Baby & Me2 fra Evian:

Filmen er lavet af BETC Paris, og er en del af det efterhånden gamle 'Live Young'-koncept. Denne baby-film er den 4. i en serie, som tidligere har budt på babyer, der breakdansede, skatede og svømmede. Og nu denne, hvor Spiderman ser sig selv som bebs.

Se de tidligere (legendariske) film i serien her:

Evian 'Water Babies' fra 1998:

Og den 1. Baby & Me-film herunder:

Evian Roller Babies: 

Du kan også læse Creative Review's interview med Filip Nilsson fra BETC her.

#Fredagsguf: Pixel-LEGO (pixell-ego?)

Her på falderebet (hvad fa'en er et 'faldereb' egentlig?) af fredagen - og efter en god irish coffee at smugstarte weekenden på, er der naturligvis en gang #Fredagsguf til dig.

I disse tider, hvor LEGO er talk of town, får du et smugkig i Marco Sodanos portefølje på Behance. Jeg kender ikke Marco, men jeg kan da se, han ikke er uden talent:

Inden du klapper computeren sammen eller lægger iPhonen i lommen, så notér dig lige The Design Blog (som du måske allerede kender). Her er design-lækkerier til mange weekender og overspringshandlings-øjeblikke.

God weekend!

#Fredagsguf: 50 minimalistiske print

"Keep it simple, stupid"
Jaja. Du ved det godt.
Det er bare OVERHOVEDET ikke lige så let, som det ser ud.

Jeg har fundet en stak eksempler på ultra-minimalistiske printannoncer, du skal se.
Hvor lang tid bagmændene har brugt på at finde deres ultra-simple idéer melder historien intet om. Det er også ligemeget, for i dag er det fredag, og du har fortjent dit #fredagsguf.
 

MTV

MTV

Oral-B Dental Floss:"Food, it' no use hiding"


Oral-B Dental Floss:
"Food, it' no use hiding"

WWF: "It's your turn."

WWF: "It's your turn."

"No story gets away, CNN International"

"No story gets away, CNN International"

LEVI'S slim jeans

LEVI'S slim jeans

"Disconnect for a while. Read a book"

"Disconnect for a while. Read a book"

Du kan finde meget mere minimalistisk manipulation her.

#Fredagsguf: Verdens sejeste Sarah Illenberger

#Fredagsguf i denne uge er fashionably late. Undskyld.

Casen i dag har ikke et entydigt fokus på reklame. Vi er mere ovre i noget kunstnerisk. Men jeg synes, det er vigtigt at få sådan et pusterum engang imellem; en kreativ bobbel, hvor der ikke nødvendigvis skal være et kommercielt output.

Jeg opdagede den tyske illustrator/layout'er/multikunstner Sarah Illenberger ved et tilfælde og blev fan.

Illenberger bevæger sig helt offline med det gode, gammeldags håndværk i fokus, og så er hun er mester i at vende verden på hovedet.

Hun har lavet alt fra magasinlayout i The New Yorker, butiksvinduer for Hermés (!), annoncer for AUDI, mega-origami og rigtig meget andet stunning stuff. 

Nogle gange må du lige glemme verdenssituationen og dedikere dig til én ting. Fx det her: 

Kæmpe-origami for duftfrisker-fabrikanten Ambipur. Når døren lukkes, folder blomsten sig ud.

Kæmpe-origami for duftfrisker-fabrikanten Ambipur. Når døren lukkes, folder blomsten sig ud.

"Wie oft mastibiert du im Monat?" Bragt i Neon Magazin i forbindelse med en undersøgelse af unge og deres sex-vaner.

"Wie oft mastibiert du im Monat?" Bragt i Neon Magazin i forbindelse med en undersøgelse af unge og deres sex-vaner.

Illustration til Enroute Magazine, til en opskrift på Chili Con Carne, der indeholdt mere end 50 ingredienser.

Illustration til Enroute Magazine, til en opskrift på Chili Con Carne, der indeholdt mere end 50 ingredienser.

"Calorie Counting". Til en artikel i The New York Times Magazine, som handlede om kalorier og slankekure, lavede Illenberger en række illustrationer. Bl.a. denne.

"Calorie Counting". Til en artikel i The New York Times Magazine, som handlede om kalorier og slankekure, lavede Illenberger en række illustrationer. Bl.a. denne.

Da Hèrmes åbnede i KaDeWe i Berlin, lavede Illenberger en flot vinduesudstilling kun vha. pap og papir. Udstillingen fyldte 10 vinduer, og viste nogle af Hèrmes' ikoniske produkter.

Da Hèrmes åbnede i KaDeWe i Berlin, lavede Illenberger en flot vinduesudstilling kun vha. pap og papir. Udstillingen fyldte 10 vinduer, og viste nogle af Hèrmes' ikoniske produkter.

Goodyear fik Illenberger til at lave en række totempæl-inspirerede figurer af dæk m.m til deres kampagne.

Goodyear fik Illenberger til at lave en række totempæl-inspirerede figurer af dæk m.m til deres kampagne.

Du kan se meget mere Illenberger på hendes website lige her.