Sex med Spies

Kender du det, at du får en genial idé til en kampagne ...som du alligevel med det samme har dømt ude, fordi du godt ved, at kunden vil afvise den?

Det er tilsyneladende IKKE sket hos Robert Boisen & Likeminded, da de fik deres 'Do It For Denmark'-idé til Spies.

(se casefilmen her)

Umiddelbart virker 'Do It For Denmark' som en drømmeopgave:
Vild idé, som er blevet gennemført, selvom den er liidt vanvittig. Vild idé, som overhovedet ikke ligner andre rejseselskab-kampagner. Vild idé, som ABSOLUT er i det lumre hjørne, selvom Spies ellers plejer at være ganske folkelig (ok - måske ikke så folkelig som Bravo Tours eller Gislev Rejser, men alligevel).

Udsnit af kampagnen fra do-it-for-denmark.dk. Herligt. Især fordi Spies (og bureauet RBLM) er kolde i røven overfor ellers årelange 'husk-prævention'-kampagner: Spies taler uden filter for, at du smider p-piller, kondomer og alt i dén dur og laver n…

Udsnit af kampagnen fra do-it-for-denmark.dk. Herligt. Især fordi Spies (og bureauet RBLM) er kolde i røven overfor ellers årelange 'husk-prævention'-kampagner: Spies taler uden filter for, at du smider p-piller, kondomer og alt i dén dur og laver nogle UNGER.

do-it-for-denmark.dk kan du se flere elementer af kampagnen. Og nogen har altså givet den gas med de gode ideer og argumentationen for, hvorfor du og din partner skal sydpå ASAP! 

OK - nu er det din tur:

Hvad synes du om kampagnen?

- Er den useriøs og emmer af 'vi-drak-os-fulde-til-fredagsbaren-og-fik-en-ide-meeeen-man-skulle-nok-ha-været-der'-humor?

- Eller er kampagnen et genialt og friskt pust i en ellers ret jævn branche (der har for vane at pakke familieidyllen ind i solnedgange, spanske brosten og kroniske smil)?

Det er ikke tit, man bliver spurgt om sin seneste menstruationsdag, når man egentlig bare gerne ville bestille en smuttur til Cypern. Tager det moussaka-apetitten fra dig?

Det er ikke tit, man bliver spurgt om sin seneste menstruationsdag, når man egentlig bare gerne ville bestille en smuttur til Cypern. Tager det moussaka-apetitten fra dig?

- Hvis du alligevel går med planer om at få en lille bebs, kunne du så finde på at deltage i Spies' kampagne?

- Støder kampagnen dig? 

Her er din adgangsbillet til reklamebranchen

"Vi søger en ung, kreativ AD'er/tekstforfatter med min. 2 års bureauerfaring."

- 'Amen come on. Hvordan fa'en er det lige, du indløser den famøse 'bureauerfaring', hvis du er purung og kun har gået i skole? Det skal jeg sige dig.

Du deltager i Testcamp hos Nørgård MIkkelsen. 

'Testcamp' er navnet på Nørgård Mikkelsens talent-optag. Bureauet søger nemlig elever til deres kreative afdeling cirka 1 gang årligt - både til København og Odense. For at blive ansat som elev skal du igennem et test-forløb, hvor du skal 'dyste' om en elevplads på bureauet. Det er nervepirrende og hårdt arbejde, men det er guld værd for dig.

Bureauet søger både dig, der vil være AD'er og dig, der vil være tekstforfatter (jeg lyder som en stillingsannonce, men lyt nu bare til mine vise ord).

Derfor skal du kæmpe røven ud af bukserne for at få elevplads hos Nørgård Mikkelsen

  • Du får min. 2-3 års bureauerfaring. Bum! Lige ned i lommen (og cv'et). Men stor chance for fastansættelse efterfølgende
  • Du bliver kastet ud i den virkelige verden fra dag 1 og lærer derfor 10.000 ting på ultrakort tid
  • Du får forretningsforståelse og finder ud af, at virkeligheden iiiiikke helt ligner den på skolen
  • Du lærer at levere guldkorn på meget kort tid. Der er betalende kunder i den anden ende, så der er ikke så meget plads til en om'er. Det gør dig knivskarp i 1. hug.
  • Du slipper for at smøre madpakke
  • Du får 90 knivskarpe kollegaer, du kan suge viden fra
  • Du får en bunke nye, gode venner (og et godt netværk i branchen). 
  • Du bliver hevet med ud til torsdagsøl hver uge og lærer de dunkle barer at kende indefra (in case du ikke er indfødt)

Se et udvalg af film fra Nørgård Mikkelsen

Idéen med at lade unge, uprøvede talenter komme inden for brance-murene finder du også hos We Love People, som har talentskolen We Love Talent. Du finder det hos Zupa Recommended med GNOM-konceptet. Og hos Wibroe, Duckert & Partners søger de graduates en gang årligt (vist nok). Forskellen på Nørgård Mikkelsen og de andre er, at hos NM får du seriøs erfaring, fordi elevtiden er på typisk 3 år.

Hent et opgavesæt her, løs det og send det ind til Nørgård Mikkelsen senest den 25. april 2014

Du kan læse meget mere guf inde på Testcamp.dk - og du er naturligvis velkommen til at sende mig en mail eller ringe, hvis du vil vide mere. Om Testcamp, frokostordningen eller festerne.

Input fra det kreative Berlin

Op mod julen 2013 var jeg i Berlin.

Du får et par input fra byen, der bare er en tand mere kreativ, undergrund og gennem-cool end så meget andet. 

...MIne billeder afspejler dog alt fra væmmelige hybrider af Crocks/Puma, chokoladenisse-hunks og (naturligivis) flot Berlinertypisk gadekunst i en skjult smøge..

Nedenfor:
Fin reklame for en hudplejeklinik. Befriende med en fin tegning, fremfor et billede af en smuk (kedelig) kvinde med perfekt hud. 

hud.jpg

Nedenfor:
Den tyske krea-kæde Idee (svarer til Pandurohobby på coke) var et mekka af farver, hobby-dimser og dibbedutter. Godt for alle sanser. Selv kurvene er pæne:

kurv.jpg

Nedenfor:
I Idee kunne man også købe "Håndbogen for den perfekte far"...
En guide til at give speltmødrene baghjul med far/søn-idyllen?

staenger.jpg

Nedenfor:
En lille smøge, vi kom forbi. En smøge, der alene rummede selve essensen af Berlin. 

grafiti.jpg
mur.jpg

Nedenfor:
ChariTea og LEMONAID

lemonaid.jpg

Nedenfor:
Marzipan Kartoffeln... Tja, selvom Berlin er cool, bliver man stadig mindet om, at man trods alt er i Tyskland. Et lidet kulinarisk land.

marzipan.jpg

Chokoladenissen har fået et facelift..
Om den smager endnu mere lækkert pga. julehunk'ens sixpack står hen i det uvisse..

nissehunk.jpg

Nedenfor:
PUMA er åbenbart inspireret af Crocks og laver nu skridsikre gummi-sneaks på den virkeligt sløje måde. Suk, Tyskland.

puma.jpg

Nedenfor:
origami møder Migårdsormen. 
H&M's underafdeling &Other Stories i Berlin havde sørget for ret fin vindues-POS. Denne vældige og lidt avancerede musetrappe fangede mit øje.

musetrappe.jpg

...mere POS hos &Other Stories. Her er det små firkantede dutter (?) i grønt og hvidt, der pryder det andet vindue:

papir.jpg