Reklamejam møder Kenneth Kaadtmann

"Det er lidt som at gå i bare tæer på græs. Man kan bare ikke lade være."

Reklamejam har mødt en af branchens stærkeste kreatører, nemlig freelance AD'er Kenneth Kaadtmann - aka. Awesome Pomegranate - til en snak om reklame. Hvad Kenneth ikke har af evner udi grisepartering, har han i reklame. Heldigvis er det dén vej rundt.

Hvordan havnede du i reklamebranchen?
- Oprindeligt skulle jeg have været kok. Det var planen nogenlunde frem til den dag, hvor jeg fandt ud af, at jeg øjensynligt ikke kunne partere en gris og konverterede den hele fra skinke, mignon og medaljonener til koteletter.

Så det næste oplagte karrierevalg var et eller andet kreativt, og da jeg altid har været en smule tonedøv, var reklamebranchen et godt alternativ til pianist.
 

Hvad driver dig til at lave reklame?
- Det er lidt som at gå i bare tæer på græs; man kan bare ikke lade være. Det er en fornuftig alsidig måde at få afløb for sin kreativitet på. Samtidig er det fantastisk udfordrende, at du konstant bliver nødt til at udvikle dig. Du kan ikke bare nøjes med at gøre det, du er god til lige nu.

Filmen 'Styr på stoffer'. Kampagnen vandt Reklame for Alvor i 2013. Med bl.a. Kenneth som kreativ bagmand. 


Udover dit job, hvad er så det sjoveste, du kan lide at lave?
- Ha! Godt spørgsmål... Mad.


Hvad er den bedste/sjoveste oplevelse, du har haft i forbindelse med dit arbejde?
- I en branche hvor der hele tiden sker sjove ting, er det næsten umuligt at udpege en bestemt oplevelse. Men jeg husker en gang, hvor jeg skulle præsentere et annoncekoncept for en kunde og havde arbejdet i dagevis for at finde på en god idé.

Dagen før præsentationen fik vi så en, men vi havde ikke tid til at eksekvere den. Så vi ender med at gå til møde med kunden uden noget som helst visuelt med.

Da jeg havde forklaret konceptet og eksekveringen med sætninger som ”her kommer der så en eller anden overskrift” og ”her finder vi på et fedt pay-off”, blev der stille i lokalet.

Stilheden føltes længere end køen i baren på 1105 og dit hår i firserne tilsammen. Jeg var overbevist om, at dette var enden på et godt forløb, og vi ville gå derfra uden opgave og kunde.

Indtil kunden pludselig skærer effektivt gennem stilheden ved at udbryde, at de syntes det var fedt. Så fedt at de gerne vil lave det til en serie. Jo hurtigere, jo bedre.

Den dag gik værdien af et godt forhold mellem kunde og kreativ for alvor op for mig.
 

Skærmbillede 2014-05-05 kl. 08.10.59.png

Webbanner for Anymac, som vandt bronze i Display Ads til Creative Circle Awards '11. Banneret vender Bureaubiz på hovedet. Når man klikkede på banneret, blev Bureaubiz igen normalt.
Af Awesome Pomegranate.


Hvad er din danske yndlingskampagne?
Det skifter selvfølgelig hele tiden. Det skulle det også gerne, hvem gider at sidde fast i fortiden? Lige nu er jeg glad for ”Do it for Denmark”. Den bunder i en skøn indsigt, er super uhøjtidelig og er samtidig røvfedt eksekveret. 


Hvordan forholder du dig, hvis en kunde ikke kan lide den idé, du er stensikker på, netop er den rigtige for kunden?
- Kunden behøver i virkeligheden ikke at kunne lide ideen. Så længe de forstår, at idéen er den rigtige.

Desværre er der rigtig mange, på begge sider af bordet, der ikke formår at adskille de to. Jeg føler at det er en del af vores job som kreative at overbevise kunden om, hvad der er det rigtige for dem, og hvis vi ikke formår at gøre det, er det selvfølgelig altid fordi kunden er en idiot.

2332-1.jpg

Outdoor for 3:Bo Skabets walk-in skabe. Vinder af Outdoor Awards 2012.
Bureau: Adpeople.


Er der én i branchen, vi bør holde særligt godt øje med i fremtiden?
Der er mange efter min mening. Skal jeg nævne nogen, synes jeg, det er en god idé at holde øje med Mathias Høst Normark fra Hello Monday og Janus Hansen fra DDB.
 

Billboard for Bodybio. Vandt sølv i Outdoor ved CCA i 2010.Bureau: Bark Copenhagen

Billboard for Bodybio. Vandt sølv i Outdoor ved CCA i 2010.
Bureau: Bark Copenhagen

Hvordan har den danske reklamescene det lige nu? Går vi op eller ned? I så fald, har du et godt råd til branchen?
- Det går da absolut fremad. Kigger man på dette års CCA shortliste, synes jeg at niveauet er højt. Hvilket jeg håber er en tendens, der vil fortsætte.


Hvad tror du er en del af vejen til succes i branchen?
-  Talent, passion og mod til at gøre det, de andre ikke gør. Det nytter ikke at sidde og vente på, at omstændighederne giver dig lov til at gøre de ting, du gerne vil gøre.


MERE KENNETH

  • Kenneth Kaadtmann, 39 år og freelance AD'er/kreativ under aliaset Awesome Pomegranate.
  • Arbejder både for egne kunder og bureauer - har bl.a. tidligere siddet hos Bark Copenhagen, Bergsøe2, Adpeople m.fl.
  • Kenneth har lagt arm med store kunder som Carlsberg, Renault, Toms og Linie Akvavit, men føler selv, at han har gjort den største forskel på kunder som Jabra, Psykiatrifonden og Anymac. 
  • Flere priser tynger på hylden, bl.a. flere Creative Circle Awards, New York Festival, Outdoor awards og Reklame For Alvor.
  • Yndlingscasen er Small Business Saturday for American Express:

Film for Small Business Saturday. Find mange flere fine film for 'kampagnen'/eventet her.