Gæsteindlæg: Genial måde at udnytte printmediet på
Dagens indlæg er et gæsteindlæg skrevet af Fie Grønning, dameblads-sucker og tekstforfatter.
Og indlægget er lidt af en øjenåbner. Enjoy:
Jeg føler mig som ”the-consumer-of-every-advertisers-dreams”.
For jeg har lige udvist en forbrugeradfærd som producenten – i dette tilfælde parfumebrandet Viktor&Rolf – ville have klappet højlydt i sine små hænder af.
Jeg har lige smidt mig i sofaen, da jeg hiver den nyeste udgave af Cover frem. Helt uvidende om, hvilket markedsføringstrick jeg om lidt skal udsættes for.
Lokke, lokke, lokke...!
Det første jeg bemærker (og her taler vi inden, jeg overhovedet har nået at studere forsiden) er, at der midt i bladet er én enkelt side, hvor papiret er meget tykkere end i resten af bladet. Så den slår jeg nærmest per automatik nysgerrigt op på.
Min første indskydelse er, at det måske er et spændende tillæg. Men jeg må til min store skuffelse konstatere, at det bare er en reklame. Et klassisk parfume-billede og et logo. That’s it. Ingen tekst. Ingenting.
Men nææææ, hvad er nu det?
På siden sidder en lille form for label, man kan åbne (”Hæhæ. Det er lidt lissom en julekalender” konstaterer mit barnlige jeg). Det er garanteret en lille duftprøve – lækkert! Så den åbner jeg selvfølgelig.
Men til min store skuffelse må jeg konstatere, at det ikke er en almindelig duftprøve, jeg kan påføre mig selv.
Nej, det er en duftprøve, der sidder fast på det tykke papir, og jeg skal simpelthen stikke snuden ned til bladet og dufte. Og ja, den dufter da godt. Og det var så det.
…Troede jeg. For da jeg slår op på Covers første side, dukker duften af Flowerbombs noter op i mine næsebor – bare lige for at minde mig om, hvor godt den nu rent faktisk duftede. Det samme gentager sig, næste gang jeg bladrer. Og næste gang. Og helt frem til side 154.
Verdens mest velduftende magasin
Da jeg åbnede den lille magiske Viktor&Rolf-låge, gav jeg åbenbart hele bladet parfume på. Og duftstofferne på papiret udskilles hver gang, bladets sider er i bevægelse.
Og hold nu kæft, det dufter skønt. Sådan vil jeg også dufte!
Og det er så her, det går op for mig. At jeg er hoppet lige i reklamefælden – og at Viktor&Rolfs annonce er virkelig gennemtænkt. Lad mig lige ridse det op i steps:
Derfor er Viktor&Rolf-annoncen genial:
- Det tykke papir fanger min opmærksomhed, (og tykkelsen gør, at man automatisk lander på den side, når man åbner bladet).
- Den lille ”låge” på siden indikerer, at jeg får noget ekstra. Derfor åbner jeg den selvfølgelig.
- Åbningen af lågen gør, at duften spredes, hver gang der bladres.
- Dermed er Viktor&Rolf med på samtlige af Covers sider - selvom de kun har betalt for én!
Godt nok en side med tykt papir, men alligevel – det er jo genialt.
Og så giver investeringen i det ellers dødsdømte printmedie lige pludselig fornyet og rigtig god mening.
For handler det ikke bare om, at vi skal se muligheder i mediet og bruge det på den rigtige måde?
Jeg føler mig i hvert fald overbevist!
PS. Giv mig lige et tip, næste gang Magasin har goodie days – der er en parfume, jeg lige skal have fat i.
Skrevet af Fie Grønning
Fie Grønning er tekstforfatter hos Nørgård Mikkelsen. Du kan se lidt af hendes arbejde her.
Funny outdoors for Estate Mæglerne
Gruppebilleder i forbindelse med markedsføring er en yndlingsbeskæftigelse blandt ejendomsmæglere, tror jeg. Sådan ser riiiiiigtig mange reklamer for ejendomsmæglere ud:
Men hos Estate Mæglerne tør de noget andet. Og det er rart.
Det er Kenneth Kaadtmann, aka Awesome Pomegranate, der står bag idé og eksekvering på denne forholdsvis nye kampagne:
Jeg synes, idéen er simpel og sjov. Og ikke mindst er den dejlig enkelt eksekveret. Thumbs up.
Hvad synes du?
Less is more hos Tuborg
Gulddamen fra Tuborg er gået i det minimalistiske hjørne (altså når det gælder kommunikation. Ikke procenter). Det er ret imponerende, hvor simpelt, det kan gøres.
Og en afsender er helt omsonst. Vi har fanget den:
Fredagsguf: Er reklame kunst?
Kender du det, at du ser en genial idé så veludført, at det kan mærkes helt ned i maven? Hvor følelsen af genialitet og 'hvorfor-fandt-jeg-ikke-på-det?!' kan mærkes længe efter?
Og så er det, jeg (igen) overvejer, om det mon ikke er på sin plads at kategorisere reklame som en kunstart. I hvertfald den klassiske form for reklame. Hvor pointen serveres med verdens største enkelthed på verdens mest logiske, selvfølgelige måde.
Det kræver stort talent at SE skoven for bare træer og få det eksekveret, så alt går op i en guddommelig enhed.
- Okay, det er store ord. Men følgende idé og eksekvering for frugttyggegummiet Big Babol har fremkaldt et 'wauw', der efter et døgn stadig sidder i mig:
Det er McCann, der har lavet dem. Og de har netop vundet bronze i Print and Poster-kategorien i Cannes.
Jeg synes, de er essensen af genial reklame. Og jeg ved godt, at ordet 'reklame' er gammeldags, men det er nu engang det ord, vi har. Ellers kalder jeg det kunst.
Du kan læse mere om torsdagens vindere i Cannes '14 hos Firstbiz her.
God weekend!
- Lotte
Da vinduesdekoratøren gav op
I Købmagergade kan man for tiden se en vinduesudstilling i Optikkens Hus, som jeg har svært ved at placere inde i min hjerne. Sjovt eller ikke sjovt?
Måske har vinduesdekoratøren bare givet op og benyttet sig af den hurtige løsning: Stenede plasticbørn med voksenbriller på. Henslængt spædbarns-attitutide, du véd.
Eller også har butikken virkelig tilbud på børnebriller i king size lige nu, men i sin iver for at style de meget nøgne dukker (hvorfor er de egentlig nøgne?), har vinduesdekoratøren glemt at sætte tilbudsskiltet ind i udstillingen.
Eller (3. mulighed) er det politisk propaganda? Blå og rød front er linet flot op. Kommunalbrillen er godt repræsenteret, og den ivrige gestik er kørt i stilling hos bl.a. blå fløj (øverste billede). Ikke helt uaktuelt.
Jeg ved det ikke. Ingen ved det. Mit kamera insisterede bare på at tage et billede af det her fjollede setup og dele det med dig.
#Fredagsguf: Synsbedrag & copy-ads
Det er nemt at forfalde til at stikke dig en fantastisk, ny, flot film hver fredag, når du skal forkæles med en gang #Fredagsguf.
Men i dag er jeg faldet over nogle printannoncer. 'Hvorfor hulen har jeg ikke fundet på dem??!' tænker man li'ssom. Jeg gør.
Enjoy:
Og så får du lige 5 fine printannoncer for Seth & Rileys's Garage. Det er bureauet Duval Guillaume Antwerp, der står bag:
Et øjebliks stilhed for træerne
Ogilvy Danmark tog træernes parti efter stormen i oktober sidste år. For organisationen Verdens Skove fik Ogilvy en idé. En idé, der for en stund henledte danskernes opmærksomhed på træerne. Se hele casen i filmen ovenfor.
#Fredagsguf: Påske-posters
Det er Påske, og hele nationen er på den anden ende over at have fri, selvom vi ikke rigtig er klar over, hvorfor fa'en vi egentlig har fri. Andet end at så er der da tid til at hælde noget æggestand, karse og snaps indenbords.
Pyt da også med Jesus. Det er meget sjovere at se et udpluk af, hvad der er blevet lavet af sjove Påske-posters:
#Fredagsguf: 50 minimalistiske print
"Keep it simple, stupid"
Jaja. Du ved det godt.
Det er bare OVERHOVEDET ikke lige så let, som det ser ud.
Jeg har fundet en stak eksempler på ultra-minimalistiske printannoncer, du skal se.
Hvor lang tid bagmændene har brugt på at finde deres ultra-simple idéer melder historien intet om. Det er også ligemeget, for i dag er det fredag, og du har fortjent dit #fredagsguf.
Du kan finde meget mere minimalistisk manipulation her.
Malaco er ude med snøren
Revolt har lavet en kampagne for Malaco, der skal få dig til at donere et par håndører til de danske hospitalsklovne. En del af kampagnen er Snørespillet, som faktisk er ret sødt.
Snørespillet handler om at scrolle og scrolle og scrolle og scrolle og scrolle til din finger får åndenød, og Malaco-elefanten har slubret hele snøren i sig. Man tror det ikke, men spillet slutter faktisk på et tidspunkt.
Et utroligt simpelt spil, men det er netop også det skønne. Jeg kunne ikke lade været at smile af det, og er sikker på, det nok skal give lidt penge i kassen hos klovnene.
Prøv selv - og skriv gerne, hvad du synes?
Her smider jeg så lige Basim ind fra højre, fordi han er så god til at snøre snører i sig. Eller hvad disciplinen nu hedder:
#Fredagsguf: Leo Burnett for Fiat: "Don't text and drive"
#Fredagsguf i denne uge fører os til Brasilien, hvor Leo Burnett i Sâo Paulo har stået bag 'Don't text and drive'-kampagnen for FIAT.
Print-kampagnen vandt guld for 'Poster' og bronze for 'Art Direction' i designkategorien ved London International Awards.
Se hele FIAT's kampagne på theinspirationroom.com.